Pri kraju su postupci ukupno vrijedni 67 milijuna kuna za naknadu štete
zbog nelegalne eksploatacije kamena što ih je Državno odvjetništvo
prije četiri godine podiglo protiv američkog Bechtela, a slučaj je
nedavno opet spomenuo Hrvoje Appelt, novinar koji je, kako kaže, zbog
istraživanja afera dobio otkaz u Globusu.
Nepovoljni ugovori
Tužbe su za tri kamenoloma na kojima je Bechtel besplatno uzimao kamen,
ugrađivao ga u posteljicu autoceste (gradili su relaciju Bosiljevo –
Sveti Rok), a onda Vladi ispostavljao fakture za taj isti kamen. No,
iznos zbog kojeg se tuži ne odnosi se na naknadu nečega što je država
plaćala iako je to već bilo njezino, nego na to što Bechtel nije imao
rudarsku koncesiju.
Bechtel je, podsjetimo, u Hrvatsku došao preko Miomira Žužula, koji im
je u jednom razdoblju i formalno bio konzultant. Kad su se intenzivnije
počele graditi autoceste, na vidjelo je izašlo da američka tvrtka ima
čudne, po državu nepovoljne, ugovore. U nekoliko navrata sužavao se
obujam posla koji je Bechtel dobio, no ispada da su ipak profitirali.
Zbog ilegalnog vađenja kamena Državni inspektorat pokrenuo je protiv
Bechtela čak 14 prekršajnih postupaka, a nadzorom u razdoblju od 2001.
do 2004. utvrdili su da je ilegalnom eksploatacijom država oštećena za
više 110 mil. kuna. Bechtel je dobio dozvolu za korištenje
eksploatacijskih polja, ali ne i rudarske koncesije. Ipak, lokalnoj
samoupravi plaćali su naknade kao da su imali koncesije.
Vladina obećanja
U prekršajnim postupcima koje je protiv američkog graditelja cesta
pokrenuo Državni inspektorat Bechtel se pozivao na zaključke sa
sastanaka što su ih sazivali Vladini emisari na temu gradnje ceste.
Citirali su tadašnjega glavnog državnog inspektora Branka Jordanića
koji im je nedvosmisleno poručivao da je cestogradnja državni
prioritet, a da će se sve dozvole za iskorištavanja sirovina ishoditi
naknadno. Čak su se spominjali i konkretni rokovi, koji su u više
navrata produljivani.
REPOVI CESTOGRADNJE Protiv američke tvrtke DORH podnio tri tužbe