Eksperiment je uspio. Prije pet godina glavni grad Estonije ponudio je svojim stanovnicima besplatan javni prijevoz i nakon što je tamošnja vlada podvukla crtu, shvatila je da se potez višestruko isplatio pa će od 1. srpnja u cijeloj zemlji biti besplatna vožnja lokalnim autobusima.
Taj je plan 2013. svim stanovnicima Tallinna, dakle ne i turistima ili posjetiteljima, omogućio da za dva eura svake dvije godine kupe zelenu karticu koju mogu iskoristiti za neograničen broj putovanja u autobusima u javnom vlasništvu. Rezultat: dvostruko veća zarada za gradski proračun nego prije 2013. jer se velik broj ljudi, do 2016. preko 25 tisuća njih, prijavio u Tallinnu kako bi im javni prijevoz bio besplatan. Proračun grada u kojem živi trećina svih Estonaca tako je dobio dodatne prihode koji su nadoknadili troškove nastale ukidanjem plaćanja karata.
Allan Alaküla, šef tallinnskog ureda Europske unije rekao je da je grad zaradio dvostruko više nego što je izgubio.
– Dobra je stvar da najviše koristi od toga imaju oni s nižim i srednjim primanjima, no besplatan javni prijevoz stimulira pokretnost i bogatijih. Jednostavno više odlaze u restorane, barove, kina pa konzumiraju više domaćih roba i usluga – rekao je Alaküla i dodao da su nakon toga ljudi i u drugim dijelovima Estonije željeli besplatan prijevoz, što će im vlada i omogućiti. To je važno za stanovnike sa sela koji ne samo da se dosad nisu mogli voziti besplatno nego su, kad god bi došli u Tallinn, morali plaćati prijevoz.
Glavni je estonski grad i inače poznat kao jedan od najinovativnijih gradova, naročito u digitalnim tehnologijama.
Pogledajte galeriju: Voćari dijele jagode na Laništu: 'Ako netko misli da se na jagodama može obogatiti...'
Bravo, besplatne autobuse, el-vlakove pa ko voli neka kupuje benzin za aute i zagadjuje okoliku.