Pravilnik o određivanju javnih cesta po kojima se mora odvijati tranzitni promet teretnih vozila kroz RH, koji je stupio na snagu ovaj mjesec, izazvao je lavinu negativnih reakcija među cestovnim prijevoznicima u BiH. Oni su nezadovoljni jer, prema tom pravilniku, tranzitni promet za kamione teže od 7,5 tona nije dozvoljen preko pet graničnih prijelaza (GP) između RH i BiH. Radi se o GP-ima Gornji Brgat, Velika Kladuša – Maljevac, Brčko – Gunja, Strmica – Strmica i Osoje – Vinjani Gornji. Stoga su iz BiH počele stizati prijetnje da će poduzeti recipročne mjere prema Hrvatskoj, pa čak i da će blokirati granične prijelaze između dviju zemalja.
– Najavljujemo blokade, štrajkove, do konačnog rješenja. U pitanju su blokade graničnih prijelaza, carinskih terminala, putova, sve dok se ne riješi problem – zaprijetio je predsjednik Udruženja prijevoznika za međunarodni i unutrašnji transport Republike Srpske Nikola Grgić.
No Pravilnik koji je potpisao ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i koji je izazvao burne reakcije u BiH sadrži iste odredbe o tranzitnom prometu između RH i BiH kao i istoimena odluka iz 2008., koju je potpisao tadašnji ministar prometa Božidar Kalmeta. Ni u toj odluci nije dozvoljen tranzitni promet za teške kamione na spornih pet graničnih prijelaza između BiH i RH. Hrvatska je, kako doznajemo, išla u donošenje novog pravilnika, koji će zamijeniti odluku donesenu prije 13 godina ponajprije kako bi se riješio problem GP-a kod Šarengrada na granici sa Srbijom, a koji su koristili teški kamioni zbog čega su ispaštali lokalni stanovnici.
U hrvatskom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture potvrđuju da novi pravilnik nije mijenjao dosadašnje uvjete u pogledu prometovanja teretnih vozila u tranzitu između RH i BiH, a koje su bile predviđene prijašnjim odredbama iz 2008. Ističu da novim pravilnikom nisu ukinuli nijednu dosadašnju rutu za teretni tranzitni promet između RH i BiH. U Ministarstvu navode i da je na jednom od pet spornih graničnih prijelaza, Brčko – Gunja, teretni promet zbog starosti i dotrajalosti mosta preko rijeke Save čak prekinut prije više od dvije godine, i to na inicijativu BiH. Poručuju i da su u intenzivnoj komunikaciji s Ministarstvom komunikacija i prometa BiH te da vjeruju kako će se u najskorije vrijeme naći rješenja.
Vlasti u BiH tvrde da je Hrvatska jednostrano donijela novi pravilnik, no priznaju da u njemu piše isto kao i u odluci iz 2008., ali tvrde da su se sporne odredbe tek sad počele provoditi. Da isto piše i u pravilniku iz 2021. i u odluci iz 2008., priznao je tako i ministar komunikacija i prometa BiH Vojin Mitrović kao i njegovi kolege u Vijeću ministara te zemlje. Mitrović je, među ostalim, ovih dana izjavio da je bitan ugovor o graničnim prijelazima koji je potpisan između BiH i RH 2013., a koji predviđa spornih pet graničnih prijelaza. Bh. ministar pak jučer je izjavio, kako prenose tamošnji mediji, da je s hrvatskim kolegom Butkovićem postigao dogovor da do službenog rješavanja tog problema kamioni iz BiH mogu nesmetano prelaziti preko spornih graničnih prijelaza.
VIDEO Nakon 50 kilometara vožnje, shvatio je da je zaboravio trudnu ženu na odmorištu!
To se odmah mora promijeniti. Svi autobusi, kamioni i automobili iz BiH ne smiju biti zaustavljani na granici niti se od njihovih vozača smije tražiti bilo kakva isprava a naročito se zabranjuje pregled vozila.