Eurozastupnica Biljana Borzan, članica Odbor za okoliš, zdravlje i sigurnost hrane Europskog parlamenta, pozvala je Ministarstvo zdravstva da, po uzoru na neke druge zemlje EU, zabrani prodaju energetskih napitaka djeci.
- Prema istraživanju Europske agencije za sigurnost hrane, energetske napitke pije čak 68 posto adolescenata i 18 posto djece. Oni su žrtve reklamiranja koje ih uvjerava da će od njih brže učiti i biti bolji u sportu, ali u stvarnosti posljedice su pretilost, dijabetes i karijes. Pozivam ministra zdravstva da zabrani marketing i prodaju ovih proizvoda djeci, a po mogućnosti svim maloljetnicima – kazala je dr. Borzan.
Prosječna limenka energetskog napitka od 250 ml sadrži 27 grama šećera i 80 miligrama kofeina, otprilike kao velika šalica turske kave s četiri žličice šećera. Prema prije spomenutom istraživanju EFSA-e, prosječna potrošnja kod adolescenata koji ih konzumiraju je 2.1 litre napitka na mjesec, a svaki peti pije više od 7 litara mjesečno. Uz višak šećera i kofeina, problem s energetskim napitcima je i taj što je među tinejdžerima popularno da ih miješaju sa žestokim pićima.
Biljana Borzan je lani u Europskom parlamentu pokrenula inicijativu koja je državama članicama EU dala odriješene ruke da ograniče marketing energetskih pića, točnije reklamne tvrdnje da poboljšavaju koncentraciju i performanse. Parlament je to postigao vetom na prijedlog Europske komisije da se te marketinške tvrdnje stave na popis dopuštenih. Litva i Latvija su zabranama, dodala je B. Borzan, već zaštitile zdravlje svoje djece.
- Više od četvrtine naše školske djece prekomjerne je težine i po tome smo sedmi u Europi pa je vrijeme da i Hrvatska djeluje - smatra Borzan. Usprkos upozorenju na svakoj limenci da se napitak ne preporučuje djeci i trudnicama, djeca i adolescenti su, ističe ona, glavni potrošači tih pića.
- Da reklame dolaze do njih, najbolje pokazuje podatak da je skoro polovica ispitanih izjavila kako ih piju jer im treba energije. Nemam ništa protiv toga da odrasli piju ta pića. Moderan ritam života i rada je takav da ponekad dobro dođu. No, kakvi su to fizički i psihički iscrpljeni desetogodišnjaci kojima treba energetski napitak da ih "digne"? Radi se o klasičnom ispiranju mozga reklamiranjem, i to djeci koja u toj dobi imaju i viška energije. Država ima dužnost da ih od toga zaštiti - zaključuje hrvatska europarlamentarka.
Rijetka osoba iz domovine koja radi na dobro covjeka.