MINISTAR PROMETA, TURIZMA I MORA O CESTAMA, SEZONI, POLITICI, OBITELJI...

Božidar Kalmeta: Gotovina će se iz Haaga vratiti kao slobodan čovjek

obz_kalmeta_tx.jpg
import
30.06.2006.
u 19:00

Megaministarstvo koje vodi Božidaru Kalmeti ne ostavlja puno slobodnog vremena, a u turističkoj sezoni, koja se upravo zahuktava, bit će ga još i manje. S optimizmom najavljuje sezonu, a za Hrvatsku kaže da će u sljedećih nekoliko godina biti jedna od elitnih turističkih destinacija u kojoj će biti visokokvalitetni hoteli, zanimljiv noćni život, razvijen sportski turizam... I, kaže, i dalje će je voditi HDZ.    
Je li vam kao ministru i prometa i turizma dvostruko neugodno kad vidite kolone turista kako čekaju pred tunelima Mala Kapela i Sveti Rok?
– Nije dvostruko, ali malo jest. No, ako u koloni ima puno automobila, znači da ima i puno turista, što me kao ministra turizma čini zadovoljnim.

Onima koji se kane vratiti utjeha može biti vaša najava da će za koju godinu biti otvorene i druge cijevi tih tunela. Kad će to biti i koliko će stajati?  
– Cijevi su probijene, treba ih dovršiti i pustiti u promet. Za to je potrebno oko 600 milijuna kuna. Do kraja sljedeće godine počet će radovi na njima, a najkasnije do 2010. bit će prohodne.

Zašto radove planirate tek za kraj 2007.?
– Računica pokazuje da isplativost tih cijevi počinje kad je prosječni godišnji promet oko 12.000 vozila na dan. Vjerujem da ćemo dogodine to dostići.

S obzirom na to da su 2007. parlamentarni izbori, moguće je i da te cijevi nećete pustiti u promet vi, nego ministar iz neke druge stranke.
– Ne znam hoću li ih otvoriti ja kao ministar, ali da će to biti ministar iz HDZ-a, sasvim sam uvjeren. Pobijedit ćemo i na sljedećim izborima, jer HDZ i Vlada predvođena premijerom Sanaderom, koji se pokazao kao odlučan, europski premijer, kapacitet je koji može dugo voditi zemlju. HDZ ima snage da uvede Hrvatsku u EU i pretvori je u zemlju visokog standarda i socijalne osjetljivosti. Ja činim sve što mogu da takvu politiku promoviram. Duboko sam uvjeren da je to pravi put.   

Budući da će autocesta prema Rijeci biti završena 2008., znači da najkasnije 2010., kad u cijelosti budu otvoreni tuneli, više neće biti čepova?
– Tako je, ali stranci su navikli na ljetne špice. Oni znaju da ih, kad krenu na odmor, čekaju gužve i u Francuskoj, Italiji, Njemačkoj...

Dakle, više dramatiziramo mi nego oni?
– Tako je. Iskustva s autoceste to potvrđuju, jer kad djelatnici HAC-a žele preusmjeriti turiste kako bi ih poštedjeli gužve, oni često odbiju jer se, kažu, žele voziti autocestom i nije im problem čekati.

Gradnja pelješkog mosta jedan je od prioriteta premijera Sanadera, ali oporba kaže da je to jedno od HDZ-ovih Potemkinovih sela.
– Svi koji to govore ljubomorni su na ovu vladu zato što će to i napraviti. Postavljati pitanja o isplativosti mosta i unaprijed brojiti koliko će vozila njime prolaziti promašeno je. Nema te cijene koju bilo koja zemlja ne bi platila kako bi spojila svoj teritorij. Da ne govorim da će cijeli taj kraj doći u povoljniji gospodarski položaj nego što je danas. Već najava gradnje mosta povećala je tamo vrijednost nekretnina. Kod mosta je jedino dvojbeno pitanje neškodljivog prolaza, o čemu želimo postići suglasnost s BiH. RH ima pravo spojiti državni teritorij preko svojih unutarnjih morskih voda, ali je jasno i da mora BiH pustiti neškodljivi prolaz. U međunarodnom pravu to regulira labilna definicija koja kaže da se mora osigurati neškodljiv prolaz za brodove razumne veličine. Sad se dogovaramo što je razumna veličina.  

Gradnja mosta ovisi isključivo o tome hoće li HDZ pobijediti na izborima. Jer, stav je SDP-a, vaše najjače konkurencije, takav da od mosta neće biti ništa ako on osvoji vlast.
– SDP je sam sa sobom u sukobu. Njegovi ljudi na jugu Hrvatske apsolutno su za gradnju mosta. No, SDP i inače ne vidi dalje od Zagreba. Trebao bi malo doći na Pelješac, Korčulu, upitati stanovništvo i poduzetnike što misle o mostu.

Ako je potpora mostu na terenu tolika, HDZ se ne mora bojati za izborni rezultat u X. izbornoj jedinici.
– HDZ se ni inače ne boji za svoj rezultat, ali mi u taj projekt ne ulazimo zbog izbora. Zapravo još nisam čuo argumente protiv gradnje toga mosta.

Kažu da je to bacanje novca.  
– Ludost je promatrati taj most samo iz financijske perspektive. Naš je teritorij podijeljen i mi ga moramo spojiti, a gospodarski efekti bit će veliki. Pa slobodne zone u Dugopolju ne bi nikad bilo da onuda nije prošla autocesta, a sad je jedna od najboljih u Hrvatskoj.

Kakva će biti turistička sezona?
– Hrvatska u posljednje dvije, tri godine doživljava turistički bum. Najavili smo da će ova sezona biti na razini prošle ili do dva posto bolja kad je riječ o broju dolazaka i noćenja. No, još je važnije da financijski bude bolja nego lani. Hrvatska ne može povećavati broj turista unedogled. U turizmu moramo ubirati više prihoda, a za to moramo obogatiti sadržaj.

Jeste li zadovoljni obogaćivanjem ponude?
– Zadovoljan sam ulaganjima u smještajne kapacitete. Imamo procvat malih obiteljskih hotela. Veseli me ulaganje u hotele s više zvjezdica koji se najbolje prodaju. Uskoro potpisujemo koncesijski ugovor o gradnji prvog terena za golf u Istri.

Ekolozi tvrde da će se prekomjernim brojem terena za golf uništiti priroda u Istri i Dalmaciji. Koji je optimalan broj za zemlju kakva je Hrvatska?
– Golf igrališta ne uništavaju prirodu, a gradnja apartmana uz njih, koje se svi boje, nije prijetnja. Ministarstvo zaštite okoliša zadalo je takve parametre da se to ne može dogoditi. Golf je Hrvatskoj potreban, ali nam ne treba 50 terena koliko su jedinice lokalne samouprave predvidjele. Dovoljno je 20 terena u cijeloj zemlji.

Utječe li privatizacija turističkih tvrtki na kvalitetu gostiju? Ljudi u mjestima u kojima su hotele kupili, na primjer, Mađari žale se da gosti koje dovode ne troše.
– Naravno da utječe. Težimo tome da Hrvatska bude destinacija s četiri zvjezdice i zato želimo privatizacijom privući tvrtke koje su turistički brandovi jer dovode dobru klijentelu. No, svaki je gost dobrodošao i sigurno je da nećemo zatvoriti vrata onima koji prema nečijem kriteriju nisu dovoljno bogati.

Kako ste se osjećali kad je sa zadarskih zidina skinut plakat s likom generala Gotovine? Postavljen je dok ste bili gradonačelnik, a Zadar je u vrijeme Račanove vlasti slovio kao zadnji bedem obrane generala Gotovine.
– O generalu Gotovini mislim isto što i onda. Živio sam u Zadru, bio sam vojnik i znam da su njegove ratne zasluge nemjerljive. Za mene su Gotovina, Markač, Čermak i Ademi heroji Domovinskog rata. Vrlo mi teško pada sve što se danas događa s njima, ali sam uvjeren da će istina pobijediti.

No, iz pravničkih se krugova može čuti da je neizvjesno hoće li se vratiti iz Haaga kao slobodni ljudi.  
– Uvjeren sam da hoće.

Jeste li bili ponosni što je baš Zadar uplatio prvih pola milijuna kuna u Zakladu za obranu generala Gotovine?
– Grad Zadar je i trebao prvi uplatiti. Gotovina je ipak čovjek iz našega kraja. No, Zaklada je osnovana radi obrane svih generala, ali i za promicanje istine o Domovinskom ratu.

Oporba smatra da troškove obrane u cijelosti treba preuzeti država jer oni nisu vodili privatni rat.
– U okvirima zakona Vlada sudjeluje u financiranju obrane generala.  

Kako gledate na priče da je premijer Sanader naredio jedinicama lokalne samouprave u kojima je HDZ na vlasti da uplate novac u Zakladu?
– To su špekulacije i nemam što komentirati.

Kako to da ste izabrali Vladimira Šeksa za vjenčanog kuma? Jeste li tako dobri prijatelji?
– Mogu reći da je Šeks dobar kum. Vrlo je brižan.

Imate li vremena za hobije, ronjenje, nogomet...?
– Puno manje. Na čelu sam velikog ministarstva, a i predsjednik Vlade je nabio žestok tempo od 300 kilometara na sat. Nastojim se dvaput tjedno uvečer rekreirati malim nogometom ili u teretani.

Bojite li se da zbog odvojenosti od obitelji nećete vidjeti prve korake najmlađeg sina Marka?
– Marko ima godinu dana. Možda ću mu prvi korak propustiti, ali drugi neću. Ako prohoda u petak, kad dolazim kući u Zadar, onda ću vidjeti i taj.


Osobna iskaznica

DATUM I MJESTO ROĐENJA
15. siječnja 1958. u Zadru

OBITELJ

Supruga Dolores, djeca Ante, Marija i Marko

OBRAZOVANJE

Osnovnu i srednju školu pohađao u Zadru. Godine 1982. diplomirao na Agronomskom fakultetu u Zagrebu.

PROFESIONALNA KARIJERA
Od 1983. do 1992. godine radi u zadarskoj tvrtki “Maraska”. Godine 1993. postaje zamjenik gradonačelnika Zadra, a godinu dana kasnije preuzima dužnost gradonačelnika. Na toj dužnosti ostaje sve do preuzimanja posla u najvećem ministarskom resoru potkraj 2003. godine.

POLITIČKA KARIJERA
Član je HDZ-a od 1989. godine. Prije 11 godina postao je saborski zastupnik, a premijer Sanader ga je nakon pobjede HDZ-a na izborima pozvao u Vladu. Na VII. općem saboru HDZ-a 2002. godine izabran je za potpredsjednika stranke, a danas je član Predsjedništva HDZ-a.

ČLANSTVA
Ministar Kalmeta član je Lions kluba, a posebno je ponosan na članstvo u Udruzi dragovoljaca Domovinskog rata

HOBI
Nogomet, podvodni ribolov, lov, džoging, motociklizam, čitanje, šetnje u prirodi...

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije