Branko Grčić

Porez na nekretnine nitko i ne spominje, neće biti ni flat taxa, a porez na nasljeđivanje nećemo mijenjati

Branko Grčić
Foto: Boris Ščitar/Večernji list
18.04.2015.
u 23:00

Nećemo više ništa mijenjati s porezima 
i poreznim sustavom

Vlada je ovaj tjedan povećala trošarine na benzin i cigarete kako bi uvjerila Europsku komisiju da kontrolira javnu potrošnju i provodi reforme iako smo u izbornoj godini. Nacionalni plan reformi još se dorađuje, pa optimističnog potpredsjednika Vlade Branka Grčića pitamo je li zatvorio sve obveze i hoće li biti novih neugodnih iznenađenja?

– Nismo još sve riješili, no novih poreza neće biti i tog ćemo se držati. Trošarine će biti minimalno korigirane bez značajnijeg učinka na standard građana, a na prihodnoj strani očekujemo još povlačenje dijela dobiti javnih poduzeća. U preostalom dijelu prilagodbe koncentriramo se na rashodnu stranu, kao što je već rečeno, tražit ćemo uštede u agencijama, materijalnim troškovima...

:: Ipak je to cijena nečinjenja. Da ste se ranije fokusirali na rashode, ne biste sad morali dizati trošarine?

Svaki dosadašnji paket imao je mjere na prihodnoj i mjere na rashodnoj strani jer se uvijek tražio određeni balans. Tražimo dobar odnos između ušteda i povećanja određenih prihoda kako bismo imali najmanju štetu za gospodarski rast i makroekonomske tokove.

:: Najava štednje u državnim agencijama dobro je primljena u javnosti. Zašto s tim niste krenuli ranije?

Ovo je druga runda racionalizacije po agencijama, jedan dio smo već odraditi, ali još ima potencijala za promjene. Sad smo zacrtali smanjenje ukupnog broja agencija sa 57 na 46, uglavnom je riječ o spajanju, a ne ukidanju. Podlogu za spajanje pripremit ćemo do kraja ove godine, a najveći financijski efekt bit će u idućoj, premda će se jedan dio ušteda realizirati i ove godine.

:: Hoćete li spajati Agenciju za zaštitu tržnog natjecanja i Hanfu, bilo je upozorenja da je to krivi potez?

Te agencije imaju posebno mjestu u sustavu i o tome nećemo previše razgovarati, ali zato ima prostora za spajanje u području gospodarstva, prometa, financiranja. Drugo veliko područje na kojem radimo je smanjenje broja ispostava državne uprave u različitim segmentima kojih je preko 1200 diljem Hrvatske. Treće je područje djelovanja orijentirano k stvaranju mehanizma za poticanje dobrovoljnog spajanja jedinica lokalne samouprave. Stvorit ćemo mehanizam koji će potaknuti male jedinice koje nemaju fiskalnih kapaciteta i teško opstaju same da se spoje sa susjednima.

:: Spajanje je predviđeno za male općine. A gradovi i županije?

Zasad krećemo s općinama, o čemu postoji praksa iz drugih zemalja, premda su i oni u početnoj fazi pa nema indikatora u kojoj su mjeri uspjeli. Gradove sigurno nećemo ukidati. Fokus može biti dobrovoljno spajanje jedinica lokalne samouprave koje ne mogu same sebe financirati. S Europskom komisijom usklađujemo smanjenje parafiskalnih opterećenja i ukupnih administrativnih opterećenja gospodarstva. Napravljeni su pilot-projekti temeljem modela standardnih troškova i temeljem tog modela ide se na pojednostavnjenje određenih administrativnih procedura koje bi trebale ubrzati rad svih državnih institucija i povećati njihovu učinkovitost.

Foto: Žarko Bašić/Pixsell

Foto: Žarko Bašić/PIXSELL

:: Komisija vam je prigovorila da ste zastali s rasterećenjem i smanjenjem parafiskalnih nameta.

Europska unija dosta inzistira na tome, predočili smo da smo smanjenjem ili ukidanjem pojedinih parafiskalnih nameta postigli 420 milijuna kuna ušteda za gospodarstvo i građane, od čega polovicu u poljoprivredi. Imamo određene ideje za dalje, neke odluke su prošli tjedan donesene o smanjenja naknada u zaštiti okoliša. Cilj nam je da do kraja godine stvorimo okvir za smanjenje parafiskalnih nameta dodatnih 300 milijuna godišnje. Inače, nacionalni program reformi orijentiran je primarno na tri područja: reformu javnog sektora, poslovno okruženje i nastavak jačanja sustava upravljanja javnim financijama. Očekuju se zakonske izmjene prema kvalitetnijem planiranju proračuna i javnih rashoda, izmjena Zakona o fiskalnim pravilima, uključujući i zakonsko određenje rada neovisnog povjerenstva za fiskalnu politiku.

:: Hoće li se početi sankcionirati probijanje planiranih limita? Deficit državnog proračuna opet je bliže 6 posto iako se morao smanjivati.

Taj dio također treba definirati, ali planovi moraju biti realni jer smo imali fiskalna pravila koja nismo uspijevali postići. Što se tiče iznosa deficita, moram reći da je unutar toga više od jedan posto BDP-a rezultat primjene nove metodologije. Prema gotovinskom principu računanja deficita mi smo u povoljnijoj poziciji u odnosu na plan i potrošnju, ali prema obračunskom modelu na kojemu se temelje procjene Eurostata, u deficit ulaze neke stavke s kojima nismo sretni.

:: Hoćete li osporavati uključivanje jamstava za Zračnu luku u deficit?

Moram reći da nismo sretni i zadovoljni kako su neke stvari odradile naše institucije poput Državnog zavoda za statistiku. DZS nije pregovarao o stavkama, nego ispunjavao zahtjeve. Mislim da je bilo prostora da se pregovara i da se argumentirano dođe do zaključka što je stavka koja može opteretiti deficit, a što nije, kao što je primjer tretmana takozvanih garancija u okviru javnoprivatnog partnerstva za Zračnu luku Zagreb. Za sve novo što kroz tu metodologu uđe u deficit morate naći određene uštede kako bi se anulirao učinak. Uvrštenje 400 milijuna garancija za Zračnu luku u deficit donosi s druge strane obavezu da nađemo 400 milijuna kuna dodatnih ušteda. Da nije toga, ne bi možda bilo rasta trošarina na benzin i duhan. Nije to mala stvar, i zato inzistiramo da DZS u pregovorima s Eurostatom jako vodi računa o elementima koji se uključuju u deficit. No, jednom kada se to kvalitetno odradi više ne postavljamo pitanje jer je jednaka metodologija za sve zemlje EU.

:: Kako pregovarati ako je metodologija izračuna jasna?

Na bazi metodologije morate moći argumentiramo braniti neke svoje stavove, a ne olako pristajati na sve što kažu i reći idemo dalje.

:: Niste se baš ni vi proslavili u pregovorima, vratili ste se iz Bruxellesa i morate naći 1,3 milijarde kuna ušteda?

Svi ste pisali i očekivali da će potrebne uštede biti od tri milijarde kuna i više, na kraju ukupan dodatni doprinos treba biti 0,4 posto BDP-a, što je na razini prošle godine. Uza sve strahove i paniku koja se producirala, nismo u nimalo lošijoj poziciji u odnosu na prošlu godinu. Znali smo odmah s čime idemo i taj dio od 1,3 milijarde riješili smo u jednom dijelu, a preostao nam je manji dio i to rješavamo.

Mijenjat ćemo Zakon o plaćama i u idući mandat mora se ući s novim sustavom nagrađivanja u javnoj upravi, naglasak će biti na uvođenju varijabilnog dijela plaće, koji bi trebao biti stimulativan za najbolje službenike

Branko Grčić

:: Stručna su povjerenstva proučavala uštede u području plaća i zdravstva. Gdje su zapeli?

U dubinskoj analizi rashoda puno je toga, naši stručnjaci su jako dobro odradili taj posao, identificirali puno nelogičnih stavki i troškova u sustavu. U sustavu dodataka na plaće imate svega i svačega, i o tome ćemo pregovarati sa sindikatima u okviru kolektivnih ugovora. Ne mogu se neki dodaci dva puta računati ili da osoblje koje radi u institucijama s posebnim uvjetima rada ima iste dodatke kao i osobe koje su direktno izložene otežanim uvjetima rada. Idemo u promjenu Zakona o plaćama i u idući mandat mora se ući s novim sustavom nagrađivanja u javnoj upravi. Naglasak će biti na uvođenju varijabilnog dijela plaće, koji bi trebao biti stimulativan za najbolje službenike.

:: U razgovoru s novinarima u Bruxellesu bili ste optimistični oko toga tko će sastavljati iduću vladu?

Nemam tu što dodati. Pitali su nas hoćemo li u izbornoj godini provoditi reforme, pa sam rekao da naravno da hoćemo, mi vjerujemo u sebe. Činjenica je da se od prošle godine vide pozitivni trendovi, a 2015. godina svaki tjedan otkriva koliko smo uložili prethodne tri godine u pripremu velikih projekata s kojima dolaze i ozbiljni rezultati.

:: Hoće li vam Skladgradnja i braća Žužul blokirati projekt na Čiovu svojim prigovorom na natječaj?

Ne vjerujem da zbog njihova prigovora može doći do zaustavljanja projekta. Procedura je odrađena kako treba, izabran izvoditelj, bio je i okončan žalbeni postupak, radovi su počeli. Svatko tko je nezadovoljan može tražiti nekakvu zadovoljštinu na sudskim instancama, ali to ne utječe na radove.

:: U Zagrebu se stvara trećina hrvatskog BDP-a. Utječe li paraliza gradske vlasti na korištenje EU fondova?

Generalno mogu reći da je potencijal grada Zagreba ogroman, ali se u smislu utjecaja na gospodarstvo i ukupni razvoj ne vidi. Ne mogu se oteti dojmu da je to u velikoj mjeri determinirano političkom nestabilnošću u samom gradu. Ne sjećam se nijednog većeg EU projekta koji je pokrenuo Zagreb a da ga nisu odradile državne institucije. Očekujemo od grada Zagreba proboj u idućem razdoblju, samim tim i veći doprinos apsorpciji sredstava jer za Zagreb i još šest velikih gradova s više od 50 tisuća stanovnika imamo poseban program urbane regeneracije gdje se 5 posto ukupnih sredstava EU fonda za regionalni razvoj usmjerava prema njima.

Sve ovo što radimo naš je gospodarski program. Mi ćemo predizbornu kampanju temeljiti upravo na rezultatima Vlade koji svakim danom postaju sve vidljiviji. Rekao bih da je to naš glavni adut

Branko Grčić

:: Svi govore da HDZ priprema gospodarski program. S kakvim će programom SDP izaći pred birače?

Sve ovo što pišemo i radimo naš je gospodarski program. Mi ćemo u velikoj mjeri ulazak u predizbornu kampanju temeljiti upravo na rezultatima Vlade koji svakim danom postaju sve vidljiviji. Rekao bih da je to naš glavni adut. Dok neki iz oporbe pa i njihovi savjetnici govore da će za ozbiljno restrukturiranje države i gospodarstva i vidljive rezultate trebati pet šest godina, mi smo faktički nakon dvije godine postigli pozitivne trendove i preokret. Sada u to vjeruju i neke institucije koje tradicionalno prate sve što se događa kod nas, poput nedavnih ocjena MMF-a.

:: Sve je to lijepo što govorite, morate širiti optimizam, ali na čemu ćemo temeljiti rast?

Htjeli mi to priznati ili ne, ova vlada lagano postiže ono što su mnogi domaći ekonomisti i politički analitičari javno tražili, da se napravi značajan pomak od trgovačke rentijerske ekonomije prema ekonomiji baziranoj na zdravim temeljima. Danas je fokus u gospodarstvu na industriji i izvozu, umjesto uvoza, trgovine, građevinskog napuhanog balona refinanciranog iz skupih kredita. To je bitna kvalitativna promjena u ekonomiji. Drugu godinu zaredom podaci o poslovanju poduzetnika izuzetno su povoljni. Druga je stvar kad tome dodate neefikasan javni sektor i do kraja nerestrukturirane velike sustave što vuče prema dolje, a uteg je i stanje u građevinarstvu, i sve to mijenjamo. Imamo novu kvalitetu u malom i srednjem poduzetništvu, utrostručena je neto dobit u prošloj godini, a posebno su se ‘digli’ mali poduzetnici. Mjere Vlade orijentirane su na jačanje konkurentnosti, proširenje proizvodnje te ulaganja u infrastrukturne projekte koji će dići građevinski sektor. Vrlo jasnu strategiju imamo, dokaz za to su potpore na razini 4,5 mlrd. kuna koliko ćemo ove godine pokrenuti projekata u malom i srednjem poduzetništvu. Taj sektor dosad nikad nije dobio toliku potporu države.

:: Što je s porezom na nekretnine?

Nitko u ovom trenutku ne spominje porez na nekretnine. Europska komisija razumije kako još nisu ispunjenje ključne pretpostavke za uvođenje tog poreza, prije svega sređivanje imovinskopravnih odnosa i vlasničkih knjiga.

Foto: Željko Lukunić/PIXSELL

Foto: Željko Lukunić/PIXSELL

:: Mislite li uvoditi porez na nasljedstvo, kako je sugerirao Piketty?

Mi imamo neku vrstu poreza na nasljedstvo i to nije tema kojoj trebamo u ovom trenutku pridavati veće značenje. O tom se više govori u kontekstu globalnih kretanja i odnosa o čemu piše i Piketty. Mi nemamo namjeru nešto mijenjati u postojećim rješenjima.

:: Priča se i o flat taxu kao nekoj novoj ideji u Vladinim krugovima?

Ne, ne razgovaramo o tome. Što se tiče poreza i poreznog sustava, Vlada nema namjeru ništa više mijenjati i povećanje plaća kroz korekcije u sustavu poreza na dohodak bilo je zadnje što smo planirali i proveli u ovom mandatu.

:: Vjerujete li da ćete uspjeti povući 7-8 milijardi kuna iz europskih fondova, kako ste planirali u proračunu?

U tom dijelu postotak apsorpcije u odnosu na planirano dosad se kretao oko 60 posto, i ja ću biti vrlo zadovoljan ako i ove godine dosegnemo više od 60 posto u odnosu na dosta ambiciozan plan. Netko će reći da loše planiramo, ali mi smo htjeli pokazati koliki nam je potencijal investiranja i potaknuti da se svi maksimalno angažiraju da se sredstva iskoriste.

:: Bojite li se rasta rata kredita vezanih uz euro, poput guvernera Vujčića?

Upozorenje guvernera Vujčića na moguće opasnosti od rasta kamata je objektivno. No, nema panike. Nikakve značajne promjene ne očekuju se skoro. Sve procjene govore da će se ova povijesno niska razina euribora još neko vrijeme zadržati. Radi se o varijabilnom dijelu kamatne stope koji je prije krize bio na višim razinama, i svatko tko ulazi u određeni aranžman mora biti svjestan tog rizika, ali u ovom trenutku to nije problem, i još neko vrijeme i neće biti s obzirom na ukupnu ekonomsku politiku Europske unije i monetarnu politiku ECB-a koja ide za tim da se niskim kamatama podupre potražnja i potakne gospodarski oporavak i rast.

>>Maras: Hrvatska je izašla iz recesije, raste izvoz i industrijska proizvodnja

>>Branko Grčić: 'Nećemo dizati poreze, ali ćemo povećati trošarine'

Komentara 5

TT
tTony
08:32 19.04.2015.

jeli to on ili ne mislim onaj daj pomozite

KN
knezica
10:11 19.04.2015.

Grčiću... De nam jednom napokon objasni šta si radio naoružan na barikadama???

TH
than
13:01 19.04.2015.

Ala su se zahuktali u predizbodnoj kampanji, a jos prakticni nije niti pocela. Kada krene i PDV ce snizavati samo da skupe sto vise glasova da onoj slijedecoj Vladi uvale gro novih problema. Tko njima vise vjeruje u to da nece biti novih nameta ? Pa kada su dosli na vlast rekli su da je prvo povecanje bilo i posljednje, a od onda vise nitko niti ne zna sto su sve povecali, a i uveli novo pocev od onoga nameta na mobilne uredjaje pa na dalje.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije