Za desetak dana i blagdan Duhova očekuje se veći val gostiju, je li sve spremno da sezona počne i hoće li biti bolja od lanjske te o drugim aktualnostima razgovaramo s ministricom turizma Nikolinom Brnjac.
- Vjerujem da smo ispunili sve preduvjete kako bi turisti prepoznali Hrvatsku kao sigurnu za odmor. Granice su otvorene, projekt Safe Stay in Croatia svakim danom broji sve više korisnika, definirali smo više od 300 punktova za testiranje turista u turističkim središtima, koji se mogu pronaći na www.safestayincroatia.hr. Sufinanciramo antigenske testove za turiste, započeli smo i s cijepljenjem turističkih djelatnika, imat ćemo posebne epidemiološke podatke za otoke, a pokrenuli smo i kampanju Doživi domaće kojom želimo privući i domaće turiste. Sezonu dočekujemo spremni, a ključna je epidemiološka situacija.
Hoće li svih 70.000 zaposlenih u hotelskim kućama dotad biti cijepljeno i kad će na red doći kontinent, sezonci, privatni smještaj, nautika?
Turistički sektor pokazao je iznimnu odgovornost i suradnju oko cijepljenja. Dosad je cijepljeno nekoliko tisuća turističkih djelatnika, a u idućim tjednima očekujemo intenziviranje u svim županijama. Hrvatska do kraja lipnja planira cijepiti 50 posto odraslog stanovništva, što će dodatno pridonijeti sigurnosti naše destinacije. Daljnji program cijepljenja bit će objavljen u dogovoru s Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo, a sada nam je prioritet što prije dovršiti cijepljenje zaposlenih u većim tvrtkama, gdje su i veći rizici od širenja zaraze.
Lani je više od polovice noćenja ostvareno u obiteljskom smještaju, raste li potražnja za hotelima, koji su lani izvukli mršavih 15 posto prometa iz 2019.?
Prema najavama s emitivnih tržišta, turisti i ove godine traže visokokvalitetni smještaj koji pruža dodatnu sigurnost. Većina navodi hotele kao prvi izbor, naravno uz kampove i objekte u domaćinstvu. Svi pružatelji usluga smještaja pokazali su visoku razinu odgovornosti i pozivam sve koji to još nisu učinili da se priključe projektu Safe Stay in Croatia jer time pridonose sigurnosti boravka.
Slažete li se prognozama da bi turistički promet u 2021. mogao dosegnuti oko 60 posto rekordne 2019. i hoće li to biti dovoljno da turistička industrija preživi ovu krizu?
Dobre vijesti stižu nam iz Njemačke, Poljske, Italije, Češke i Nizozemske... što pokazuju da je Hrvatska visoko na listi prioriteta prilikom odabira destinacije za odmor. I u zadnjem izvješću EK Hrvatska se u top 10 europskih turističkih destinacija penje na ljestvici najpoželjnijih. Tome u prilog svakako idu i najave čak 180 aviolinija s emitivnih tržišta. Posebno vesele vijesti o novim zrakoplovnim linijama poput najnovije iz New Yorka za Dubrovnik. To je znak da svi ozbiljno računaju na Hrvatsku ovoga ljeta. Ako epidemiološka situacija u Hrvatskoj i na emitivnim tržištima bude povoljna, uz sve aktivnosti koje provodimo, vjerujem da možemo ostvariti i bolju sezonu od one lani.
Sezona će biti kratka, ali to bitno ne umanjuje potrebu za sezoncima, hoće li poslodavci morati posezati za radnicima u BiH, Srbiju...?
Hrvatska ima kvalitetan i stručan turistički kadar, uključujući i naše stalne sezonce. Naravno da će se pravovremeno omogućiti i uvoz radne snage ako se ukaže potreba.
Puno domaćih, ali i stranci raspituju se o mogućnosti cijepljenja drugom dozom dok su na Jadranu, ima li izgleda?
Prioritet je cijepiti što veći broj naših ljudi. U Hrvatsku iduća dva tjedna dolazi 500.000 doza cjepiva, a nakon što cijepimo dovoljan broj domaćeg stanovništva, možemo razmišljati i o ostalim mogućnostima.
Odakle očekujete najviše gostiju?
Svakako se oslanjamo na turiste kojima je Hrvatska već tradicionalno omiljena autodestinacija poput Njemačke, Austrije, Poljske, Češke, Slovenije i Italije te naravno na domaće turiste. Nismo zanemarili ni aviodestinacije, a najave letova bude optimizam da ćemo ove sezone imati i više gostiju upravo s tih tržišta.
Talijanski mediji kritiziraju svoje turističke vlasti da su se loše postavili prema koronakrizi i hvale Hrvatske, hoće li nam se Talijani, kojih je lani došlo samo 20% od broja iz 2019., ovog ljeta vratiti?
Drago nam je što smo i na konkurentskim tržištima prepoznati kao kvalitetno pripremljena i odgovorna destinacija. Talijanima je Hrvatska privlačna zbog velikog broja otoka, razvijenog nautičkog turizma i zbog mogućnosti distanciranja kojoj doprinosi raznolika ponuda smještaja, što je izuzetno važno u doba pandemije. Vjerujem da ćemo ove godine ugostiti veći broj talijanskih turista.
Domaći su gosti lani bili među najbrojnijima, a sad su kampanjom „Doživi domaće. Istraži ruralnu Hrvatsku!" dodatno u fokusu. Očekujete li ih i više od lanjskih 1,65 milijuna?
Prema podacima o noćenjima u 2020., domaći gosti su bili među najzastupljenijima, na drugom mjestu nakon gostiju iz Njemačke. Kampanjom nastojimo u fokus staviti bogatstvo koje ruralna Hrvatska nudi i vjerujem kako ćemo dodatno potaknuti domaće turiste da istraže manje poznatu ponudu Hrvatske i uistinu dožive domaće. Pravo je vrijeme za putovanja Hrvatskom, jer ljetne gužve kojima se nadamo još nisu započele, a naši ugostiteljski i smještajni objekti su spremni.
Lani je sezona naprasno prekinuta u drugoj polovici kolovoza zbog noćnih klubova, hoće li ovog ljeta imati neki poseban režim rada?
Ove godine bogatiji smo za iskustvo iz prethodne. Ne smijemo zaboraviti da će se i ova sezona odvijati u pandemijskim uvjetima. Ne smijemo si dopustiti da zbog neodgovornosti usred sezone imamo znatno pogoršanje epidemiološke situacije. Zato svi moramo nastaviti biti odgovorni.
Epidemiološka slika bit će opet ključna, imate li neku poruku, apel za turističke radnike?
Naravno, epidemiološka situacija ostaje ključ. Turistički djelatnici pokazuju visoku razinu odgovornosti, ali i inovativnosti. Pozivam ih da se u što većem broju odazovu cijepljenju i, ponavljam, da se uključe u naš projekt Safe Stay in Croatia te da se pridržavaju mjera i doprinesu poboljšanju epidemiološke slike. Vjerujem da zajedno možemo ostvariti dobre rezultate, što smo već i pokazali.
Kad očekujete povratak na pretpandemijske turističke brojke?
Pandemija je snažno utjecala na industriju putovanja i promijenila paradigmu turizma. Prioritet je osigurati da se turistički sektor do 2023. po prihodima vrati na stanje od prije pandemije te da dosegnemo prosjek EU prema bruto dodanoj vrijednosti od turizma do 2026. Važno nam je i da se turističke brojke ne koncentriraju samo na obalni pojas i sezonu već da se rasporede tijekom cijele godine i po cijeloj Hrvatskoj.
Možete li otkriti kako će biti raspoređene dvije milijarde namijenjene turizmu prema Nacionalnom planu oporavka i otpornosti?
Predviđeno je više investicija kojima planiramo provesti nekoliko javnih poziva s ciljem su/financiranja projekata inovativnog, održivog i otpornog turizma. S ukupno 2,2 milijarde kune planiramo omogućiti financiranje projekata koji pridonose digitalnoj i zelenoj tranziciji turizma, odnosno njegovoj održivosti. Veliki dio investicija namijenjen je upravo privatnom sektoru, ali najvažnije je da sva ulaganja čine dio cjelovite reforme turizma u smjeru održivosti.
Zagreb: Na Velesajmu započelo cijepljenje turističkih djelatnika protiv koronavirusa
U predizbornoj kampanji čovjek čuje što misli da nikad čuti neće.