Broj naručenih brodova je u padu, a politika prema škverovima izgleda kao plansko uništavanje brodogradnje. Mi smo tvrtka koja živi isključivo od proizvodnje i projektiranja brodske i industrijske opreme pa krizu brodogradnje osjećamo već dvije godine. Uz nas u Karlovcu ima još nekoliko tvrtki koje žive od gradnje brodova, što dovoljno govori da je brodogradnja grana industrije koja sa sobom povlači i niz drugih proizvodnji – oslikao je Damir Schiller, zamjenik direktora, situaciju u kojoj se sada nalazi karlovačka Tvornica turbina.
Usporen rast
Schiller tvrdi da je Tvornica turbina obiteljska tvrtka koja sad ima 110 zaposlenih, uz godišnji rast od pet do deset posto. Ipak, zbog problema koje ima brodogradnja, taj rast je znatno usporen. Smatra da se država treba intenzivnije okrenuti rješavanju sadašnjih problema brodogradnje.
– Mnoga su istraživanja dokazala da je u brodogradnji multiplikacijski faktor od 2,5 pa do čak 3,8, što pokazuje koliko svaka kuna uložena u te poslove na kraju donosi.
To je jedina industrija koja postiže toliku dodanu vrijednost. Osim toga, riječ je o iznimno visokom stupnju tehnološke razine proizvoda. Čak se i tankeri, koji su relativno jednostavni za proizvodnju, izrađuju po visokim zahtjevima. Brodovlasnici koji i do nas svraćaju često traže dlaku u jaju. Zato je svaki brod novi proizvod za koji se niz dijelova, pa tako i oprema koju mi proizvodimo, često projektira iznova za svaki naručeni projekt – rekao je Schiller.
Mnogi brodari u posljednje vrijeme sastavljaju takve specifikacije kojima mogu udovoljiti samo europska brodogradilišta. U tom podatku i naši škverani, ali i brojne tvrtke s kontinenta koje rade za njih vide tračak optimizma.
Nova tržišta
Uz TTK znatan dio svoje proizvodnje okrenut brodogradnji ima i karlovački Adriadiesel.
Oni su se, kako bi što lakše prebrodili krizu, povezali s Uljanikom, godinama našim najuspješnijim brodogradilištem. Osim toga, slično kao i u karlovačkoj Tvornici turbina, okrenuli su se novim inozemnim partnerima i poslovima koji nisu usko vezani uz brodogradnju.
autoritet lupaš gluposti. Brodogradnju uništava upletanje politike u posao, i preveliki teret politike koji sjeda na poslovanje brodogradnje. Politika je kao narko diler, prvo poduzeća upropasti svojim smetanjem, a onda kada stvori ovisnike, mući žrtvu dajući poticaje. Neka brodogradnju vodee brodogradtelji a ne neki šarlatan Đuro Popšijač ili sličnme budale i brodogradnja će cvijetati. Dobar primjer ti je Pulski Uljanik, tamo politika nije stavila šape na firmu, i oni danas posluju s profitom.