07.03.2016. u 09:00

I Bachova Misa u h-molu je zahtjevno djelo i sigurno se ne sluša nakon škole u omiljenom kafiću uz cigaretu i pivo. Ali to ne znači da je iz školskog procesa može istisnuti Lady Gaga

Bura oko nove kurikulum-lektire tek je započela puhati. Od meteorologa smo naučili da nas u ožujku čekaju tri marčanske bure. Ali lektirnih će sasvim sigurno biti više. Naravno, popis naslova i autora koji su stručnjaci predložili je opsežan. Nemoguće ga je ovlaš iščitati. Nije ga lako braniti, ali ni napadati nakon samo letimičnog čitanja. Najmeritornije ga mogu komentirati samo prosvjetari koji predaju hrvatski jezik i književnost. Svi drugi smo u zakučastoj lektirnoj problematici zapravo samo veći ili manji analfabeti. Ali, pozvani na komentar sasvim su sigurno i autori kojima je životni poziv pisanje za djecu i mlade. Dakle hrvatski autori koji čine živo tkivo hrvatske suvremene književnosti za djecu i mlade, ljudi čija se djela već i nalaze na širim ili užim, obveznim ili samo preporučenim popisima lektirnih naslova. A oni se čude da baš nitko od doktora književnosti za djecu nije sudjelovao u izboru lektirnih naslova i autora, da su u popisu neki autori preimenovani (Marko Kopjar umjesto Mladena Kopjara), da su dva naslova spojena u jedan… Čak se tvrdi da su na popis ušle i knjige na kojima se još nije osušila niti tiskarska boja jer su iz tiska izašle prije četrnaestak dana.

A već su toliko važne da su se našle na popisu lektire!? Naravno, autori koji samozatajno pišu knjige za djecu i mlade začuđeni su da među lektirne naslove u velikom postotku nisu ušle knjige koje su proteklih desetak godina (u vremenu otkad datira posljednji popis lektire) dobivale prestižne strukovne nagrade za dječju književnost u Hrvatskoj kao što su to „Grigor Vitez“, „Mato Lovrak“ i „Anto Gardaš“. Tako je pisac Ratko Bjelčić izračunao da je od trideset i jednog nagrađenog domaćeg naslova u prijedlog lektire uvršteno samo sedam nagrađenih knjiga!?

Znači autori popisa ne vjeruju žirijima niti vjeruju u laureate, što je legitimno, ali čudi. I nameće pitanja o kriterijima. Ljudi koji žive dječju književnost pitaju se zašto na popisu više nema „Nevidljive Ive“ Zvonimira Baloga ili „Plavog kaputića“ Mladena Kušeca? Zašto je loše prošla zavičajna književnost? Naravno, posebno je pitanje kako je to iz lektire ispao Marko Marulić. Ili Homer i „Don Quijote“ i to u godini kada cijeli svijet slavi Cervantesovu godišnjicu, bok uz bok s onom Shakespeareovom. Istina, stručnjaci koji su radili na popisu tvrde da učitelji i profesori mogu dopunjavati popise i da ništa nije izbačeno, jer se sve može naći na paopisu. Ali nije li to put u kaos? Ne trebaju li stručnjaci reći što je kanon, a što nije, uz uvažavanje svih trendovskih autora i naslova, svih tih vampirologija i Pottera, rokerskih pjesnika i gurua. I Bachova Misa u h-molu je zahtjevno djelo i sigurno se ne sluša nakon škole u omiljenom kafiću uz cigaretu i pivo. Ali to ne znači da je iz školskog procesa može istisnuti Lady Gaga.

>> Štulić: Ne želim da moja djela postanu lektira, ne volim škole i protiv sam kićenja tuđim perjem

>> Učitelji će dobiti širok popis iz kojeg će birati obveznu lektiru

Komentara 4

Avatar abakus
abakus
09:38 07.03.2016.

Ovo je put iz jednog strukturiranog sustava obrazovanja u poptuni kaos. No nije problem samo lektira, iako se o njoj najviše govori ovih dana. Problem je i način vrednovanja znanja učenika, pri kojem, zbog toga što više nema brojčanih ocjena temeljnih ipak najvećim dijelom na pismenim - objektivnim - rezultatima, uloga nastavnika postaje prevelika. Ako je nastavnik taj koji na kraju šk. godine za svako dijete od 4. razreda OŠ do kraja srednje škole daje brojčanu ocjenu plus opisnu ocjenu a sve to na temelju svoga dojma o djetetu, tu se otvara širok prostor za korupciju. Pa će se vrlo vjerojatno dogoditi da dijete visoko pozicioniranog političara nastavnik procijeni kao iznimno i darovito, iako je prosječno, a ono običnog čovjeka ocjeni kao tek malo bolje od prosjeka iako je riječ o iznimnom djetetu. Pitanje je i kakva je osoba nastavnik, što ako je tip koji će dijete koje ga ispravlja (a ima i toga u školi) ili mu se zamjerilo na neki drugi način kazniti lošijim opisom i lošijom brojčanom ocjenom na kraju - na temelju čega to roditelj ili dijete može pobiti ako tijekom godine nema objektivnih ocjena već baš sam nastavnik upisuje (proizvoljno?) svoje dojmove o djetetu? Da i ne govorim kako će se upravo zbog toga nastavnici naći pod još žešćim pritiskom ambicioznih roditelja loših učenika. Umjesto koliko-toliko objektivnog ocjenjivanja dobit ćemo kaos i na kraju će sva djeca imati "ocjenu" da su bila iznimna - osim onih koja gnjave na satu, a koja su često baš najpametnija.

Avatar abakus
abakus
09:47 07.03.2016.

Problem je također uvođenje 9-ogodišnje osnovne škole na račun toga što će se djeca koja sada idu u "malu školu" u okviru vrtića ili naprosto idu zadnju godinu u vrtić prebaciti u školu i postati učenici 1. razreda. To znači da će u školu djeca krenuti već sa 5.5 godina. Postavljam pitanje: Što će biti s tom malom djecom nakon što iz završi nastava - a roditelji rade i ne mogu se vratiti kući? U vrtiću je za njih organiziran cjelodnevni boravak, imaju igračke, imaju krevetiće u kojima mogu odspavati, imaju tete koje ih čuvaju i koje su baš tete, a ne učiteljice. Što će ta djeca u školi nakon nastave? Sjediti u klupama, bez igračaka, bez krevetića, pod paskom učiteljice s kojom će raditi što? Rješavati zadaće? To je nasilje nad djecom koja se u toj dobi još trebaju slobodno igrati u prostoru koji je upravo tome namijenjen, a ne biti u školi. A sve to točno zašto? Da se ne zavaravamo: Riječ je o tome da broj djece zbog demografskog sloma naglo pada, da se svake godine gubi jedan velik broj razreda iz sustava obrazovanja i da to ostavlja masu ljudi bez posla. Pa se na ovakav način, potpuno bespotrebnim uvođenjem još jedne šk. godine i prebacivanjem djece od 5 godina iz vrtića u škole (privemeno) izbjegavaju otkazi - a na štetu djece! Lektira je bitna, ali nije u ovoj na brzaka i od potpuno nekompetentnih ljudi sklepanoj "reformi" samo lektira problem.

Avatar abakus
abakus
11:04 07.03.2016.

Također je problem povećana količina tzv, terenske nastave tj. izleta u skupoj režiji škole, gdje je cijena uvijek prenapuhana, plus se plaćaju osiguranja, pratnja profesora (koji ne plaća ništa) itd. Već i oko ove "terenske nastave" koju danas imamo ima problema jer dio roditelja jednostavno nema novca za to - i to pogotovo oni s više djece školske dobi, gdje se troškovi mulitpliciraju! - i onda su poniženi ako moraju reći da to ne mogu platiti (utoliko je ovo i antidemografski program, jer se kažnjavaju roditelji više djece koji ili moraju plaćati vrlo visoke troškove svih tih izleta ili se moraju poniziti i reći da ih ne mogu platiti. Ili pak moraju svoju djecu ostaviti doma dok druga idu na izlet, što je vrlo negativno za djecu samu). A ovi bi sada to šetuckanje uokolo koje samo ide na ruku agencijama još i povećali. Onaj tko je taj program pisao nema očigledno nikakvog kontakta s realnošću, ne samo školskom već i onom našeg društva. Da i ne govorim da terenska nastava predstavlja gubitak dragocijene satnice drugih predmeta koje bi djeca trebala imati tog dana i da se ne obrađuje gradivo - a za idući dan nitko ne uzima u obzir činjenicu da su djeca bila na izletu, već ih čekaju ispitivanja i testovi.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije