Dan nakon što je Ministarstvo gospodarstva objavilo na čijim su benzinskim postajama otkriveni uzorci goriva nepropisne kvalitete ne stišavaju se reakcije.
Najoštrije dolaze iz Crodux derivata, naftne kompanije na čije je tri poslovne lokacije otkriveno dizelsko gorivo neadekvatne filtrabilnosti (preosjetljivost na temperature). U cijelosti osporavaju nalaz inspekcije.
Kod drugih ispravno?!
– Kompanija koja je radila analizu goriva uopće nije ovlaštena za uzorkovanje derivata na benzinskim postajama, ni za ispitivanje filtrabilnosti. To je vidljivo iz registra Hrvatske akreditacijske agencije. Mi raspolažemo svim potrebnim certifikatima za gorivo, od rafinerije koja ga proizvodi preko velike svjetske kontrolne kuće SGS do naše lokalne kontrolne kuće u Hrvatskoj. Dakle, nemoguće je da su svi ti nalazi ispravni, a onda ovaj neispravan. Uostalom, mi prodajemo gorivo u veleprodaji drugim opskrbljivačima. Kako je moguće da je to isto gorivo kod njih ispravno, a kod nas ne? – pita Čermak i najavljuje da će uzorke istog goriva poslati na analizu kod tri velike kontrolne kuće u inozemstvu.
U Croduxu inzistiraju na stavu da je njihovo gorivo vrhunskih performansi i kvalitete. No ta činjenica nužno i ne mora biti u neskladu s nalazom inspekcije. Naime, ono što je u objavi Ministarstva gospodarstva okarakterizirano kao nepropisna filtrabilnost zapravo je previsoka temperatura stiništa. Dizelsko gorivo, za razliku od benzina, naftni je derivat iznimno osjetljiv na niske temperature, koje izazivaju grušanje parafinskih spojeva u njegovu sastavu te konzekventno začepljivanje dijelova motora. Da bi se to izbjeglo, dizelskom gorivu dodaju se posebni aditivi, tzv. depresanti stiništa koji sprečavanju zgrušavanje.
Reputacijska šteta
Dakako, dodavanje tih aditiva podiže konačnu cijenu goriva, što je i razlog zašto su regulatorni standardi vezani za minimalnu temperaturu stiništa u europskim zemljama različiti, ovisno o klimi ili godišnjem dobu. Primjerice, u nekim zemljama sjeverne Europe zahtijeva se gorivo sa stiništem na -25 ili -30, dok je u južnoj Europi to znatno manje. U Hrvatskoj postoje tri režima vezana za taj aspekt goriva – ljetni, zimski i proljetno-jesenski.
U slučaju Croduxova goriva inspekcijska analiza utvrdila je da je njihov dizel, umjesto na potrebnih -15, temperaturu stiništa imao na -13. Pojednostavljeno rečeno, u slučaju da je zabilježena ta temperatura, automobili koji su ulili to gorivo bili bi suočeni s problemima poput gašenja motora. Budući da ove godine takvi problemi u Hrvatskoj nisu zabilježeni, takvih slučajeva nije bilo. Stoga, ne ulazeći u ispravnost provedbe analize koja će očito biti predmet daljnjih sporova, može se zaključiti da je Croduxovo gorivo nepropisno, no njime nijednom potrošaču nije nanesena nikakva šteta. Velika reputacijska šteta, pak, bit će nanesena tvrtki, posebno pokaže li se da su analize provedene u skladu s pravilima. U suprotnom Crodux će zasigurno tražiti odštetu od Ministarstva gospodarstva.
>>Čermak napao ministra: Vrdoljak glumi hrvatskog Eliota Nessa
>>To su laži i podmetanja koje ćemo pobiti sudskim putem!
Cermak uvozi gorivo iz Srbije(NIS), vlakovi mu dolaze u Zitnjak u skladiste i odkada ne dobiva gorivo od OMV je gorivo upitne kvalitete na njegovim benzinskim pumpama...