Veleposlanik Narodne Republike Kine Hu Zhaoming održao je konferenciju za novinare na kojoj je govorio o kinesko-hrvatskim odnosima, ali glavna tema bio je Pelješki most. Kineske državne tvrtke predvođene China Road and Bridge Corporationom (CRBC) odabrane su za graditelje tog mosta, no austrijski Strabag i talijansko-turski konzorcij Astaldija i Ictasa uložili su žalbu na tu odluku Hrvatskih cesta. Pri tome su optužili kineske tvrtke da su ponudile dampiške cijene (cijene ispod realnih troškova) te da su nepoštena konkurecija jer su u državnom vlasništvu.
Promašene optužbe
CRBC je za gradnju Pelješkog mosta, podsjećamo, ponudio 2,08 milijardi kuna, Strabag 2,6 milijardi kuna, a Astaldi i Ictas 2,5 milijardi kuna. Zhaoming je optužbe konkurenata CRBC-a nazvao promašenima.
– CRBC je ponudio više od dvije milijarde kuna, a procijenjena vrijednost je 1,8 milijardi. Ako je dvije milijarde kuna damping, što je onda 1,8 milijardi kuna? – zapitao se Zhaoming. Naglasio je da je procijenjena vrijednost radova prošla hrvatske i europske institucije te je zaključio da Strabag, Astaldi i Ictas svojim optužbama u biti ne prozivaju kineske tvrtke, nego hrvatske i europske institucije.
– Mi nudimo znatno manju cijenu od konkurencije jer to možemo – poručio je Zhaoming. Veleposlanik je kazao i da su kineske tvrtke prošle kvalifikacije na natječaju za Pelješki most i da nisu nikad krile svoj identitet te je konkurencija znala otpočetka s kime se bori za taj posao. Stoga se zapitao zašto tek sad potežu pitanje državnog vlasništva nad kineskim tvrtkama koje su pobijedile na natječaju.
Naveo je i da dobro surađuju s austrijskim, talijanskim i turskim tvrtkama i da državno vlasništvo nad kineskim tvrtkama nije problem u tim zemljama pa se opet zapitao zašto je to onda problem u Hrvatskoj uz opasku da to nikako ne razumije.
Zhaoming je izrazio nadu da će Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave što prije riješiti žalbe kako bi se što prije potpisao ugovor s kineskom tvrtkom i krenulo u gradnju mosta. Brine ga što su konkurenti, povlačeći političke karte protiv kineskih tvrtki, doveli do kašnjenja procesa gradnje mosta. No siguran je da će, ako konačna odluka bude da kineske tvrtke grade Pelješki most, to biti najbrže i najkvalitetnije izgrađen most. A to će biti, napomenuo je, i pozitivan signal da su kineske investicije u Hrvatskoj dobrodošle.
Lokalni radnici
Kineski veleposlanik je na pitanje hoće li kineske tvrtke, ako dobiju posao gradnje Pelješkog mosta, koristi lokalne radnike i dobavljače kazao da još uvijek čekaju konačnu odluku o tome tko će graditi most, no ustvrdio je da su spremni za razgovore s domaćim tvrtkama.
– Naš je princip da što je moguće više koristimo lokalne radnike – poručio je Zhaoming.
Veleposlanik Hu Zahoming istaknuo je da kinesko-hrvatski odnosi mogu postati snažniji s dvije nove platforme. Prvo je inicijativa Jedan pojas – jedan put, odnosno novi Put svile gdje hrvatska ima značajnu poziciju, a kompatibilan je s inicijativom Tri mora koju gura predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović. Druga je 16 plus 1 suradnja, srednjo- i istočnoeuropskih zemalja i Kine.
Kina očekuje od RH da joj izruči 61 Tajvanca koji su sudjelovali u telemarketinškoj prijevari, a koji su nedavno uhićeni u Hrvatskoj. Veleposlanik Hu Zhaoming kazao je da su oni članovi kriminalne bande te da je ta vrsta prijevare krenula s Tajvana, proširila se na kontinentalnu Kinu, ali i na neke zemlje EU. Ako se ne zaustavi, mogli bi nastradati i hrvatski građani.
Potpuna podrška jedinoj zemlji s konstruiranom i isplaniranom geopolitičkom putanjom, NR Kini! Dajući do znanja Bruxellesu da nam je EU “jedina opcija” u strateškom smislu, praktički se dovodimo u situaciju da smo manipulirani. Širenjem vanjske politike, osobito prema, u svjetskim razmjerima, rastućoj Kini, postrožavamo konkurenciju u svim sektorima, a sve, nadajmo se, u korist građana RH u smislu dobivanja bolje usluge, neovisno radi li se o mostu ili bilo kojem drugom projektu.