Taksiranje bez granica

Dalmatinski gradonačelnici: Ljeti će nas preplaviti taksisti iz unutrašnjosti

Taksisti
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
1/5
18.01.2018.
u 16:13

Dubrovnik, Split i Zadar protive se prijedlogu Zakona o prijevozu u cestovnom prometu koji predviđa neograničen broj dozvola koje mogu dobiti taksisti u bilo kojem gradu RH

Prijedlog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu koji je bio u javnom savjetovanju do kraja prošle godine, a sad u resornom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture analiziraju pristigle primjedbe i prijedloge, digao je veliku prašinu zbog novih odredbi o taksi-tržištu u Hrvatskoj.

Prijedlog zakona predviđa neograničen broj taksi-dozvola u gradovima i općinama koji će dozvolu morati izdati svakome tko ima potrebnu licenciju. Prema važećem zakonu, jedinice lokalne samouprave imaju mogućnost ograničiti broj taksi-vozila pa u Zagrebu, primjerice, jedan taksi dolazi na 540 stanovnika, a u Splitu na čak 1100 stanovnika (izuzetak je Rijeka, koja već sad nema ograničenja o broju taksi-dozvola). Ubuduće će svi taksi-vozači koji imaju licencije moći dobiti dozvolu u bilo kojem gradu ili općini koji im te dozvole moraju izdati u roku 15 dana od podnošenja zahtjeva.

Pogodovanje Uberu?

Ako im ne izdaju dozvolu u tom roku, smatrat će se da su je dobili. Taksisti su se pobunili protiv takvih odredbi optužujući Vladu da time pogoduje Uberu. A protiv potpune liberalizacije taksi-usluga i neki su gradovi, pogotovo oni u Dalmaciji, u kojima strahuju da će im to donijeti kaos i nered na ulicama. Primorskim gradovima najspornija je odredba o neograničenom broju dozvola koje će morati izdati bilo kojem taksistu iz bilo kojeg dijela Hrvatske. Zbog toga strahuju da će se za turističke sezone, kad je inače priljev vozila u tim gradovima golem, taksisti iz unutrašnjosti sliti na obalu i tako prouzročiti prometni kolaps.

Taksisti
1/10

U Dubrovniku, na čelu kojega je gradonačelnik Mato Franković iz HDZ-a, kažu da podržavaju izradu novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu jer smatraju da zakon treba biti životan i usklađen s uvjetima na tržištu, što dosadašnji nije bio, i nema sumnje, vele, da zakonski okvir treba mijenjati.
 U Dubrovniku kažu da se njihove primjedbe u najvećem dijelu odnose na mogućnost da ostali gospodarstvenici, odnosno svi s odgovarajućom licencijom za prijevoz automobilima s bilo kojeg područja RH mogu istu vrstu prijevoza obavljati na području grada Dubrovnika.

– Držimo da bi to bilo izrazito loše jer potencijalno dovodi više od 1000 vozača na gradske ulice što smatramo neprihvatljivim – upozoravaju iz Dubrovnika. No ističu i da nijedna djelatnost ne treba biti u potpunosti zaštićena pa tako ni taksi usluga te da uvjete tržišnog natjecanja i zdrave konkurencije treba poticati. Dubrovčani stoga predlažu da se mogućnost dobivanja dozvola ograniči na one obrtnike koji su prijavljeni, odnosno na one koji imaju registriran obrt na području Dubrovačko-neretvanske županije.

– I to bi izazvalo povećanje broja vozila u odnosu na sadašnji broj, ali bi se spriječio kaos koji će biti neminovna posljedica zakona kako je predložen. Nadamo se da će predlagatelj zakona te primjedbe usvojiti – kažu u Gradu Dubrovniku.

U Splitu smatraju da se prijedlogom Zakona i liberalizacijom taksi-prijevoza nisu sagledale specifičnosti pojedinih županija, posebno onih primorskih i Grada Zagreba. Stoga očekuju da će doći do nekontroliranog broja pružatelja taksi-usluga te da će se, osim potencijalnog pojeftinjenja cijene usluge, sniziti i razina prometno-komunalnog funkcioniranja grada.

– Lako se može predvidjeti da će tijekom turističke sezone, koja traje više od pola godine, broj taksista i vozila koji će iz cijele zemlje doći u primorske gradove i Grad Zagreb biti toliki da komunalna infrastruktura (problem prometa u mirovanju, parkiranje tih vozila, broj obilježenih taksi-parkirališnih mjesta i slično) neće moći zadovoljiti novonastalo stanje – upozoravaju u gradu koji također vodi HDZ-ov gradonačelnik Andro Krstulović Opara. Dodaju da će se takva situacija odraziti i na svakodnevni život domaćeg stanovništva, posebno kad je riječ o parkiranju. U Splitu, napominju, ne bi bilo dobro da ni građane ni turiste, koji u posebno velikom broju koriste taksi-sluge, voze ljudi koji ne poznaju gradske prometnice i tako im potencijalno ugrožavaju i sigurnost.

U zadarskom Upravnom odjelu za gospodarstvo, obrtništvo i razvitak otoka pozdravljaju odredbe novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu koji se odnose na povećanje sigurnosnih standarda, određivanja starosti vozila i dobi vozača uz istovremeno smanjenje administrativnog opterećenja za autotaksi-prijevoznike jer će to, smatraju, pridonijeti podizanju kvalitete usluge u autotaksi-prijevozu.

– No odredbe novog zakona kojim se na određeni način oduzimaju ovlasti lokalnoj samoupravi, u smislu da će ih morati izdavati autotaksi-prijevoznicima s područja cijele Hrvatske, smatramo neprihvatljivim jer bi to moglo izazvati strašan nered u turističkim gradovima kao što je Zadar tijekom špice turističke sezone – upozoravaju iz Zadra. Objašnjavaju da, ako djelomična liberalizacija tržišta autotaksi-prijevoza samo ili najvećim dijelom bude išla u smjeru da svatko može taksirati svuda, onda se doista mogu očekivati velike gužve i na cestama i na autotaksi-stajalištima kojih je i sada premalo u odnosu na broj izdanih autotaksi-dozvola. Ističu da Zadar od svih primorskih turističkih gradova ima najbolji omjer broja taksi stajališta u odnosu na broj izdanih autotaksi-dozvola, no dolazak novih autotaksi-prijevoznika tijekom turističke sezone ipak bi zasigurno, smatraju, izazvao dodatne poteškoće u odvijanju cestovnog prometa u tom gradu, što bi se negativno odrazilo na turističku sezonu.

– Također smatramo da je, kao i kod svakog provođenja zakonske regulative, ključno osigurati kvalitetan nadzor obavljanja autotaksi-prijevoza. U tom smislu smatramo da država treba napraviti dodatne napore kako bi inspekcijski nadzor bio što učinkovitiji, čime bi se suzbila nelojalna konkurencija i rad na crno – kažu u gradu koji vodi Branko Dukić, još jedan HDZ-ov dalmatinski gradonačelnik.

Predstavnici taksi-udruženja i tvrtki krajem prosinca prošle godine u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture predali su više od 5000 primjeraka svojih primjedbi i prijedloga na nacrt prijedloga Zakona o prijevozu u cestovnom prometu. A među tim primjedbama su i one koje se odnose na neograničen broj dozvola koje se mogu dobiti u bilo kojem gradu.

– Moj je prijedlog da umjesto oznake “taxi” na našim vozilima postavimo oznaku “nomadi” pa ćemo se tako ljeti svi seliti na obalu, a zimi u Zagreb. Živimo u 21. stoljeću, a takvim odredbama zakona vraćamo se u kameno doba. U Zagrebu je prije 30-ak godina bilo više od 3000 taksista, što je bilo previše pa je uveden red na tržište uvođenjem dozvola – kaže Božo Miletić, predsjednik Udruženja taksi prijevoznika pri HOK-u, koji također smatra da će, ako ovakav zakon prođe, ljeti biti navala taksista na jadranske gradove, a izvan turističke sezone na Zagreb. Miletić kaže da predloženi zakon ne poštuje razliku među gradovima u Hrvatskoj koji imaju različite potrebe za taksi-uslugama pa bi trebalo, prema njegovu mišljenju, i dalje ostati na jedinicama lokalne samouprave da reguliraju tu djelatnost na svom području.

Predugovorni prijevoz

Uber trenutačno u Hrvatskoj ima oko 3000 partnera vozača, a prošlo je ljeto imao oko 150.000 stranih korisnika u cijeloj Hrvatskoj, uz isto toliko domaćih korisnika na razini cijele godine. U toj tvrtki navode da su dali drugačiji prijedlog za izmjenu zakona u sklopu radne podskupine u kojem su istaknuli prednosti stvaranja nove kategorije – predugovorenog prijevoza, ali ipak smatraju da je novi prijedlog dobar inicijalni smjer koji će pridonijeti boljim uvjetima za građane, veću zaposlenost i transparentnost u taksi industriji. Tako kažu, među ostalim, da je ovaj prijedlog Zakona dobar pomak prema liberalizaciji tržišta jer nema ograničenja na broj licencija i dozvola, što je pozitivno i za hrvatski turizam koji inače živi na sezonskim radnicima zbog drastičnog nedostatka radne snage na priobalju i otocima.

– Novim zakonom predviđeno je stvaranje novih radnih mjesta u središtima u kojima za to ima potrebe – poručuju iz Ubera, u kojem smatraju da su strahovi dalmatinskih gradova da će liberalizacija taksi-usluga dovesti do kaosa i nereda potpuno neopravdani. U Uberu navode da je već lani na obali bilo više od 1500 njihovih vozača, velika većina u Dubrovniku i Splitu.

– Jedini prometni kaos kojem smo svjedočili bilo je kad su taksisti ilegalnim prosvjedom blokirali pristup Dubrovniku. Povećani broj taksista smanjit će i gužve na cestama jer će se ljudi manje voziti sami, promet će biti sigurniji i rasteretit će se ceste i parkirališta. Ne samo da se gužva neće povećati, već će se značajno smanjiti – tvrde u Uberu. Profesor sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti Marko Slavulj kaže da će se s mogućnosti dobivanja dozvola u bilo kojem gradu, gradove primorati na izdavanje više dozvola pa tako i one na jadranskoj obali. Sam broj dozvola, objašnjava, treba biti u funkciji zadovoljavanja potražnje za taksi prijevozom i navodi primjer grada Sofije koji ima oko 30.000 taksi vozila.

– Jedinice lokalne samouprave imat će dodatne mogućnosti kontrole taksi-prijevoza s pomoću komunalnih i/ili prometnih redara koji će imati ovlasti inspektora cestovnog prometa. Ministarstvo treba voditi računa o nadzoru kvalitete usluge taksi-prijevoza, statistiku o taksi-prijevozu, kao i bazu podataka o izdanim licencijama, što nije predviđeno ovim prijedlogom – kaže Slavulj. Dodaje da su prometne gužve u primorskim gradovima tijekom turističke sezone već uobičajena pojava te da je broj taksi-vozila  u ukupnom udjelu vozila pojedinog grada manji od jedan posto kao što je to u Zagrebu. Stoga smatra da će taj broj vozila dijeliti sudbinu s ostalim vozilima u prometu. Problema s taksi-stajalištima, prema njegovu mišljenju, ne bi trebalo biti jer, kaže, taksi-vozilo u pravilu bi trebalo biti u vožnji, a ne na stajalištu.

– Liberalizacija taksi-usluga, kako je predviđena prijedlogom Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, utjecat će pozitivno na taksi-tržište u Hrvatskoj. Gradu Zagrebu uz nedavnu liberalizaciju (trenutačno je oko 1300 dozvola) i ulazak većih prijevoznika Cammea i Eko taxi Zagreba još nedostaje taksi-vozila, a dodatno povećanje opravdano je i povećanjem broja turista koje u posljednjih desetak godina iznosi oko 500.000. Taksi prijevoznici u turističkim središtima zasigurno će ponuditi povoljnije cijene tako da će ih moći koristiti i domaći turisti. Olakšat će se problemi s parkiranjem i povećati prosječna zaposjednutost vozila – zaključuje Slavulj.

Ministarstvo: Svima jednako

U Ministarstvu kažu da ovih dana analiziraju sve pristigle komentare na zakon pa tako i one javno iznesene te da će svi ti komentari biti promatrani u kontekstu izrade što kvalitetnijeg zakonskog rješenja, koje bi trebalo, među ostalim, urediti i autotaksi-tržište. O pojedinim prijedlozima i komentarima i njihovu uzimanju u obzir Ministarstvo će se očitovati do kraja siječnja. Iz Ministarstva poručuju da je potreba za izradom novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu bila nužna s obzirom na to da je postojeći zakon na snazi od srpnja 2013., a u međuvremenu je došlo do znatnih promjena, kako u pravnoj regulativi EU, koju je potrebno preuzeti, tako i u porastu gospodarskih aktivnosti, posebice turizma, te porasta izvoza roba i usluga, a sve je to utjecalo na odnos ponude i potražnje na prometnom tržištu.

– Cilj novoga zakona u kontekstu autotaksi-prijevoza otvaranje je, odnosno liberalizacija autotaksi-usluga, uz jednake uvjete za rad svima i bez ograničavanja broja dozvola, zatim olakšavanje administrativnih barijera za sve one koji žele ući u tu djelatnost, što dosad nije bio slučaj, a što indirektno dovodi i do veće zaposlenosti te omogućavanje građanima sigurniji, dostupniji, kvalitetniji i jeftiniji taksi-prijevoz – poručuju iz resornog ministarstva.

Pogledajte i video: Priprema auta za zimu     

Komentara 23

Avatar mofo
mofo
16:49 18.01.2018.

Pa ako će biti posla za njih, onda očito da su potrebni, a ako će biti jeftiniji onda je očito da su lokalni preskupi..

DU
duxnacije
17:10 18.01.2018.

Koje vi taxsisti bedastoće prićate pa to ni beba više nepuši, kapitalizam je borba, nema više monopola!!! Nema za par furica na dan lagodnog života,prestanite više srat i primite se posla kroz cijelu godinu!!!

Avatar Zagor 74
Zagor 74
19:34 18.01.2018.

Podrška Uberu!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije