Koliko je za BAT važna održivost? Koji su prioriteti strategije održivosti unutar BAT grupe?
Naša industrija trenutno prolazi veliku transformaciju na globalnoj razini. U svijetu je danas oko milijardu odraslih pušača cigareta, i to je brojka koja se zadnjih nekoliko desetljeća nije puno mijenjala. Mi u BAT-u želimo smanjiti utjecaj našeg poslovanja na ljudsko zdravlje tako što one pušače koji bi inače nastavili pušiti potičemo da prijeđu na bezdimne proizvode – proizvode nižeg rizika u usporedbi s pušenjem*. Upravo je to srž našeg strateškog cilja stvaranja Boljeg sutra (A Better Tomorrow™) izgradnjom bezdimnog svijeta.
Dugoročna budućnost našeg poslovanja ovisi o održivom prelasku na bezdimne proizvode za koje je nužna kvalitetna regulacija koja ih razdvaja od tradicionalnih cigareta te koji zadovoljavaju želje korisnika.
Usredotočeni smo na ubrzavanje smanjenja štetnosti duhana na globalnoj razini. Svjesni smo činjenice da su smanjenje štetnosti duhana i naša uloga u njegovoj realizaciji prioritet, no postoji i cijeli niz drugih područja održivosti kojima se kontinuirano bavimo.
BAT se može pohvaliti dugom i uspješnom poviješću postignuća na polju održivosti, a trenutno prelazimo iz tvrtke u kojoj je održivost oduvijek bila važan čimbenik poslovanja, u tvrtku u kojoj je održivost sastavni dio poslovanja. Jedan od stupova naše korporativne strategije, Održiva budućnost, podupire naš krajnji cilj stvaranja Boljeg sutra (A Better Tomorrow™).
Svake godine provodimo sveobuhvatnu procjenu prema načelu dvostruke materijalnosti. Na taj način procjenjujemo koliko naše poslovanje, proizvodi i usluge utječu na vanjski svijet, uključujući okoliš, zajednice i šire društvo. Zahvaljujući tome, naša strategija održivosti usredotočena je na pet strateških područja utjecaja: smanjenje štetnosti od pušenja (Tobacco Harm Reduction - THR), klimu, prirodu, kružnost i zajednice.
Što se tiče klime, postavili smo ambiciozne ciljeve i ostvarili golemi napredak. Trenutno smo jedna od vodećih tvrtki koje posluju u području robe široke potrošnje po tome kako upravljamo svojim ekološkim otiskom: od načina na koji dobavljamo duhan do načina na koje proizvodimo i distribuiramo svoje proizvode.
Odlučni smo u nastojanju da preuzmemo ulogu lidera na polju rješavanja problema klimatskih promjena u skladu s najnovijim i najambicioznijim znanstvenim preporukama vezanima za klimu, i to smanjivanjem emisija ugljičnog dioksida (iz opsega 1, 2 i 3) u našem vrijednosnom lancu za 50 posto do 2030. godine u odnosu na početnu vrijednost iz 2020., i postizanjem nulte neto stope emisija do 2050. godine.
Aktivno pristupanje rješavanju problema klimatskih promjena ne predstavlja novost u BAT-u, no s obzirom na to da je planet suočen s ozbiljnom klimatskom krizom, odlučili smo drastično povećati svoje ambicije i ubrzati tempo napretka.
Što su neki od ključnih rezultata koje ste ostvarili na polju održivosti?
Prije dvije godine spojili smo financijsko izvješće i izvješće o održivosti. Vjerujem kako je to bilo nužno kako bismo svojim ključnim dionicima pružili cjelovitiji pregled našeg poslovanja, ambicija i napretka u odnosu na postavljene ciljeve, kao i da bismo osigurali transparentnost i odgovornost.
Naša je ambicija prelazak na niskougljično gospodarstvo, uz primjenu na znanosti utemeljenih metoda za smanjenje emisija– sukladno tome, s ponosom mogu istaknuti kako je prije nekoliko tjedana Inicijativa za znanstveno utemeljene ciljeve (SBTi) odobrila naše kratkoročne i dugoročne ciljeve smanjenja emisija i potvrdila naš cilj povezan s nultom neto stopom emisija do 2050. godine.
Osim toga, nedavno smo dobili trostruku ocjenu A organizacije CDP (Projekt objave podataka o ugljičnim emisijama) na temelju objavljenih podataka Grupe o klimatskim promjenama, sigurnosti opskrbe vodom i deforestaciji. Zahvaljujući tome, dospjeli smo među vodeće tvrtke po pitanju transparentnosti o utjecaju poslovanja na okoliš.
Smanjili smo i emisije iz opsega 1 i 2 za 42,6 posto u odnosu na početnu vrijednost iz 2020. godine, i to kroz inicijative za smanjenje energije i povećanu upotrebu obnovljivih izvora energije. Nadalje, smanjili smo emisije stakleničkih plinova iz opsega 3 za 11 posto u odnosu na prethodnu godinu, pri čemu je 23,5 posto naših najvećih dobavljača postavilo znanstveno utemeljene ciljeve.
Zašto ulagači sve više procjenjuju tvrtke na temelju njihova društvenog utjecaja?
Pored zanimanja za naše financijske prinose, ulagači sve više pokazuju zanimanje i za naš utjecaj na društvo i okoliš. Istovremeno se vrlo brzo mijenjaju i očekivanja potrošača i zaposlenika. Kod potrošača jača društvena svijest pa radije podržavaju tvrtke koje imaju povoljan društveni utjecaj. Sličan trend vidljiv je i na polju privlačenja i zadržavanja talenata. Vjerujem kako su tvrtke poput naše, koje provode inicijative sa snažnim društvenim utjecajem, u boljem položaju da privuku ili zadrže talente, što je važan čimbenik dugoročnog uspjeha.
Naši ulagači svjesni su činjenice da su motivirani i odani zaposlenici ključni pokretači poslovnih rezultata. Osim toga, pridaju veću važnost društvenom utjecaju tvrtki zbog sve veće svijesti o važnosti tog utjecaja za financijske rezultate, upravljanje rizicima i usklađivanje s vrijednostima ključih dionika. Upravo su zato tvrtke kojima je društveni utjecaj prioritet često otpornije na društvene i gospodarske promjene, što ih čini privlačnijima za ulagače koji traže stabilne i dugoročne prinose.
BAT u Hrvatskoj ima snažan otisak u područjima proizvodnje, poljoprivrede i distribucije. Koliko ste zadovoljni napretkom na putu k održivosti?
BAT u Hrvatskoj može se pohvaliti jedinstvenim lancem vrijednosti: od poljoprivredne proizvodnje duhana u Slavoniji i Podravini kroz poslovanje tvrtke Hrvatski duhani do vrhunske tvornice u Kanfanaru i nacionalne distribucije putem maloprodajnog lanca kioska iNovine. Čast mi je da sam iz prve ruke svjedočio predanosti BAT-ova tima u Hrvatskoj kada je riječ o smanjenju ugljičnog otiska njihova poslovanja. Najnoviji primjer uključuje otvorenje najmodernijeg postrojenja za proizvodnju toplinske energije na biomasu u Kanfanaru, koji će smanjiti ugljične emisije u postrojenju za dodatnih 65 posto, te Hrvatske duhane koji koriste isključivo obnovljivu električnu energiju.
Osim toga, i tvornica u Kanfanaru i Hrvatski duhani ostvarili su napredak kada je riječ o upravljanju vodom i stopama recikliranja vode. U društvu su tek nekoliko proizvodnih postrojenja u Hrvatskoj koja su zadovoljila standard međunarodnog Saveza za upravljanje vodnim resursima (Alliance for Water Stewardship – AWS), što je dokaz njihovih dostignuća na polju smanjenja potrošnje vode i zaštite lokalnih vodnih resursa.
Više od 80 milijuna eura uloženo je u proizvodnju bezdimnih proizvoda u vrhunskom postrojenju u Kanfanaru, u kojem radi više od 520 zaposlenika. Ulaganje u postrojenje na biomasu smanjit će ne samo ugljične emisije u postrojenju za dodatnih 65 posto, već i ukupne troškove upravljanja energijom.
Želim zahvaliti Hrvatskim šumama na njihovoj podršci našoj inicijativi. Jačanje suradnje s lokalnim zajednicama i nabavka lokalnih sirovina sjajna je dodana vrijednost koju kao tvrtka možemo stvarati na lokalnoj razini.
Ulaganje u održivost sastavni je dio BAT-ove transformacije usmjerene na bolje sutra (A Better Tomorrow™), a BAT u Hrvatskoj važan je faktor te transformacije.
*Tvrdnja o smanjenoj štetnost proizvoda nove kategorije se temelji na težini znanstvenih dokaza i pretpostavke potpunog prestanka pušenja cigareta. Ovi proizvodi nisu bez rizika i izazivaju ovisnost.