Proizvodnja domaće rakije u Slavoniji iz godine u godinu raste, a izvoz se već mjeri u milijunima dolara. Proizvođači su zadovol-ni jer je godina dobro krenula. Cvatnja je u punom jeku, prve agrotehničke mjere su odrađene i očekuje se nastavak dobrog trenda koji traje od 2013.
Šest hektara voćnjaka
Mala obiteljska tvrtka Vilijamovka Vitas iz Trnjana kod Slavonskog Broda već šest godina traje i opstaje na ovom zahtjevnom tržištu. Tradicija i proizvodnja rakije u ovoj obitelji traje 35 godina. Za svoje vrhunske voćne rakije dobi-li su brojna priznanja i nagrade. – Volim reći da svaka moja rakija daje jednu zvjezdicu. Trenutačno smo na pet zvjezdica, što znači da proizvodimo jabukovaču, dunje-vaču, medovaču, šljivovicu i vilja-movku, naš brend na koji otpada oko dvije trećine proizvodnje – kaže vlasnik tvrtke Milan Vitas.
Trebalo bi razgraničiti velike tvrtke od malih tradicijskih proizvođača
vlasnik tvrtke Milan Vitas
U Trnjanima se godišnje proizvede od 4000 do 6000 litara rakije. U proizvodnji koriste birane plodove iz vlastitog voćnjaka koji se prostire na šest hektara južnih obronaka Dilj-gore. Cijena litre kreće se od 100 do 110 kuna. Premda se u medijima mo-gla pročitati o informacija o desecima tisuća proizvođača u Slavoniji, Vitas drži kako je ta brojka pretjerana i kako rakiju realno proizvodi nekoliko stotina ljudi. Usklađivanjem zakona s europ-skim normama, mali proizvođači koji proizvode do 50 litara oslobo-đeni su plaćanja trošarine. Prema Vitasovim riječima, to je možda pridonijelo smanjenju sive ekonomije, ali je dovelo i do toga da ljudi zbog straha manje peku.
Zanimljiva im Njemačka – Trebalo bi razgraničiti velike tvrtke od malih tradicijskih proi-zvođača. Mi koji proizvodimo do 5000 litara trebali bismo plaćati desetak kuna trošarine, a ne 22. Nedopustivo je da trošarina bude jednaka za proizvod iz Austrije ili Njemačke i onaj iz Slavonije – na-stavlja Vitas.
Trnjanska rakija uglavnom se prodaje u Zagrebu, Dubrovniku, Istri i Kvarneru, ali kupci su ve-ćinom Nijemci, Austrijanci i Slovenci, koji je kupuju u restorani-ma i suvenirnicama i nose kući. Vitas stoga sve više razmišlja o širenju na europsko tržište, na kojemu se cijene kreću od 30 do 50 eura. Najzanimljivija mu je Njemačka jer smatra da netko tko voli dobro pivo sigurno voli i dobru šljivovicu ili viljamovku, a o kvaliteti njegova proizvoda najbolje govori to što je kupaca iz mjeseca u mjesec sve više.
– Puno ljudi pokušava s etilnim alkoholom, šećerima i umjetnim aromama proizvesti rakiju. Tajna kvalitetne rakije je u voću. Ako je ono dobro i kvalitetno i ako lijepo prođe fermentaciju, sigur-no će se ocijediti dobra kapljica koju bi svatko poželio – zaključio je Vitas.
>> Mladi mogu udahnuti novi život ranjenoj domaćoj poljoprivredi
Kod nas još uvijek vrijedi;"Tko to može platiti". Da li je to Istarsko maslinovo ulje ili pršut, Slavonsko Baranjski kulen, čvarci, rakija i da ne nabrajam. Fructalova Viljamovka sa kruškom 28 Eura. Ja u Njemačkoj radije kupim 0,7 l viljamovke u lijepoj četvrtastoj boci koju kasnije možeš koristiti za drugu pijaču za 9,99 Eura za Švicarsko tržište a o okusu da ne pričam. Topi se. U Berlinu sredinom siječnja održava se "Grüne woche" gdje su prisutni proizvođači hrane i pijaće iz skoro čitavoga svijeta. Tu nađeš i neke naše proizvođaće rakije i likera iz Slavonije, proizvođaće koščićnoga ulja (bučinoga!) i druge.Neka gospon Vitas nešto odvoji za štand pa ga evo na Europskome tržištu. Ti sajmovi se održavaju također i u sklopu turističke zajednice Hrvatske pa šta čeka. Svi čekaju njegovu rakiju ili nek si sami idu po nju.