Ljudska su prava odavno već koristili kao moralno oruđe prosvjeda
protiv neslobode polazeći pritom kroz stoljeća od prirodnih prava
čovjeka na slobodu. Odatle pak slijedi da čovjek ima prava koja nisu
izvedena ni iz političke zajednice ni iz osobina pojedinca. No, tek s
Općom deklaracijom o ljudskim pravima, koju je – prije točno
šezdeset godina – usvojila Opća
skupština OUN-a, ljudska su prava u punome smislu riječi
postala međunarodno-pravnom činjenicom. Ujedinjeni su narodi time
nastavili dugotrajno povijesno ustrojavanje korpusa ljudskih prava,
koje se, najkraće rečeno, zbivalo kroz tri generacije prava:
I. generacija (koja započinje deklaracijama s kraja 18. stoljeća) u
osnovi je orijentirana na politička prava, na prava građana da se kao
državljani slobodno odnose, kako međusobno, tako i s ustanovama
političke zajednice; država/vlast je pritom zapravo glavni potencijalni
kršitelj ovih prava, a temeljna je vrijednost sloboda;
II. se generacija uobličuje u 19. stoljeću, prije svega zahvaljujući
socijalnim gibanjima protiv prevladajućih društvenih
paradigmi. Nosiva je vrijednost sada jednakost, a država je razumljena
kao potencijalni saveznik;
III. se generacija razvija sredinom 20. stoljeća djelovanjem novih
društvenih gibanja. U ovoj se praksi nadrasta doseg klasične
nacionalne države, ali i određenost epohom, jer se prvi put zastupaju
prava doista svih ljudi, pa i onih koji još nisu niti
rođeni. Nosiva je vrijednost solidarnost.
Jedno je od temeljnih pitanja nakon što su načela bila
formulirana nužno bilo i jest ono o politici ljudskih prava. I sam je
nastanak Deklaracije to posve jasno pokazao – tekst koji je
postao najprevođenijim dokumentom svih vremena rezultat je dugotrajnih
pregovora i pogađanja.
S vremenom OUN je razvio čitav sustav koji, doduše, mnogo
prije obećava no što doista jamči prava, no proces se
više nije mogao zaustaviti. Ljudska su prava nedvojbeno
moralni i politički problem svake zajednice. A paradoksalna je realnost
suvremene zbilje i dalje ista: najviše povreda ljudskih
prava uzrokuje ista instancija koja ih jedina efikasno može i
štititi – naime država.
Praktičko-povijesni kontekst odredio je tako i situaciju ljudskih prava
u Hrvatskoj. Ustav iz 1990. prvi je put u nacionalnoj povijesti doista
omogućio pozitivno-pravnu zaštitu osnovnih prava, no, odmah
potom, za vrijeme rata, osjetljivost je za prava “onih
drugih”, ponajprije dakako raznorodnih manjina, bila ne samo
manja nego je nerijetko prelazila u aktivno podržavanje nasilja nad
onima među njima koje su bile shvaćane kao podrška vanjskome
neprijatelju.
Tipično je tranzicijska razina povređivanja ljudskih prava, ona
socijalna, šire osviještena tek u poraću, iako
je, znakovito, započeta u najgorim ratnim danima. Nekritičko je
prihvaćanje “slobodnoga tržišta” u
devedesetima te “patriotsko” zamagljivanje
privatizacijskih prijevara dovelo do bitnoga pogoršanja
uvjeta na tržištu rada sa svim posljedicama koje odatle
slijede po socijalne odnose. Doslovce ništa od toga
socijalnog zločina nije u međuvremenu ispravljeno.
Najlošija zaštićenost upravo onih najslabijih
glavni je razlog za nezadovoljstvo stanjem ljudskih prava u Hrvatskoj
danas, to više što je sve očitija diskrepancija
između javno deklarirane, takoreći metropolske, salonske sigurnosti i
onoga što se zbiva u mnogim dijelovima države (pa i na
rubovima Zagreba).
Opća je deklaracija ostala povijesno djelatnim dokumentom. Ono
što iz nje slijedi jednostavno je temeljno
stajalište; zastupanje, a posebice zaštita
svakoga pojedinačnog ljudskog prava moguće je samo na striktno
fundamentalistički način: tako da se svako pravo načelno pojmi kao
važnije od politike, ideologije, religije ili domovine.
Vladin ured: Ljudska se prava u Hrvatskoj neprekidno poboljšavaju
Stanje ljudskih prava u Hrvatskoj uglavnom je zadovoljavajuće s tendencijom kontinuiranog poboljšavanja, ocijenio je predstojnik Vladina Ureda za ljudska prava Luka Mađerić. Tu njegovu ocjenu, kaže, potvrđuju i “objektivna izvješća svih relevantnih međunarodnih organizacija koje se bave tim pitanjima, ponajprije State Departmenta i Europske komisije o napretku RH u području temeljnih prava”. – Sva ta izvješća i ocjene pokazuju da se kod nas dogodio pomak nabolje, osobito ako se sadašnje stanje usporedi s onim otprije desetak godina. Više se ne može govoriti o sustavnom kršenju prava pojedine manjinske skupine, odnosno bilo koje kategorije građana. Jasno je da ima pojedinačnih kršenja, ali ponajprije zato što je područje ljudskih prava takvo da se ne može nikada govoriti o završenom poslu. Stalno se postavljaju novi, suvremeniji i viši standardi koje treba dosegnuti – obrazlaže Mađerić. Ističe da su veliki pomaci napravljeni u suzbijanju obiteljskog nasilja, odnosno zaštiti prava žena te osoba s invaliditetom, u ravnopravnosti spolova, zaštiti nacionalnih manjina te financiranju i suradnji s civilnim sektorom koji se bavi ljudskim pravima. A da bi se stanje dodatno poboljšalo, ključna će, kaže Mađerić, biti učinkovitost pravosuđa jer još “nije na razini kojom se uvijek osigurava pravo na pravedno suđenje u kratkom roku”. O položaju seksualnih manjina nerado govori, ali njihovu poziciju ocjenjuje “sličnom položaju koji seksualne manjine imaju u većini europskih država”. (I. K.)