Uoči ovogodišnjeg adventa u javnost je puštena informacija da se ponovno aktualizira tema neradne nedjelje. Inicijativa dolazi iz crkvenih krugova, kao i prošli put. Točnije, Franjevački institut za kulturu mira iz Splita, koji je prije sudjelovao u akciji zatvaranja trgovina nedjeljom zajedno s Hrvatskim Caritasom, želi stvoriti alijansu istomišljenika kako bi se dobila što šira društvena potpora, tj. kritična masa koja bi bila dovoljno snažna da prisili zakonodavca da nedjeljom trgovine ne rade. Dobro je to. Čak i uz činjenicu da prošla akcija zabrane rada nedjeljom nije uspjela. Zašto?
Inicijativa „Zatvorimo trgovine nedjeljom“ bila je pokrenuta prije 14 godina i premda nije zaživjela zbog političko-politikantskih kalkulacija, ostavila je dubok trag. Naime, bez obzira na njezin formalni neuspjeh, ta je crkvena akcija uspjela silno senzibilizirati javnost po pitanju radno-neradne nedjelje. Taj odjek ostao je do danas i Franjevačkom institutu za kulturu mira relativno je bilo lako nadovezati se na tu staro-novu priču. Koja bi, ovaj put, mogla i uspjeti u cijelosti, tko zna.
To senzibiliziranje javnosti općenito, ali još važnije svakoga čovjeka posebno, važna je dimenzija crkvenog poslanja. Vidi se to ne samo po pitanju nedjelje nego i po nekim drugim važnim područjima života, npr. pobačaja, prava na život... Inicijative koje vode građanske udruge s crkvenim backgroundom na prvome mjestu osvješćuju te probleme, stavljajući ih u središte pažnje javnosti i društva, pa i politike. Krajnji cilj, npr. zabrana pobačaja, možda im nije dosegljiv, ali su svojom upornošću sigurno uspjele dotaknuti mnoge pojedinačne savjesti ljudi koji više ne misle da je tek začeto dijete „stvar“ koje se tek tako može riješiti, „očistiti“ ili medicinski odstraniti, nego da se radi o ljudskom životu, tj. nečijem „pravu“ da ga nekome u tom početnom stadiju oduzme. To je, sigurno, u ovome trenutku u Hrvatskoj svima jasno, a drugi je par rukava hoće li to netko prihvatiti iz svojih političkih, svjetonazorskih ili nekih drugih razloga i zabluda.
Takve akcije, očito, izgrađuju ljudske savjesti, a to bez sumnje znači i gradnju kolektivne savjesti društva. To je dugotrajan i dugoročan proces, ali je sigurno plodonosan. Hrvatskoj treba ta pojedinačna promjena savjesti i onda će se promijeniti sve u njoj. To je, ustvari, jedno od elementarnih kršćanskih životnih načela. Odnosno, kao što je svojedobno rekao fra Zvjezdan Linić: „Znate kako zatvoriti trgovine nedjeljom? Tako što katolici u ovoj zemlji ne bi trebali nedjeljom ići u kupovinu. Prodavaonice bi ostale prazne i njihovi ih vlasnici sigurno ne bi imali interesa držati toga dana otvorenima.“ Ovako, dok se mi međusobno susrećemo nedjeljom u kupnji, ne trebamo se čuditi što mnogo toga u našem društvu i državi ne ide onako kako bismo željeli. Promijenimo sebe pa nam više ništa neće nedostajati. Osobito ne nepotreban šoping nedjeljom.
U Srbiji katolici ne kupuju pa opet dućani rade i 'nedeljom', tako da ti je tvrdnja za k...c ;)