Isplati se prijaviti na europske natječaje, iako to iziskuje mnogo posla. Nismo uzimali vanjske savjetnike, nego smo sami prošli kroz sav taj postupak – kaže Dunja Pogačić iz dugoreške tvrtke ART, članica projektnog tima.
I fotonaponske ćelije
Uspješno su priveli kraju 18-mjesečni projekt vrijedan 220.943,87 eura. Od tog iznosa, Europska unija je iz Europskog fonda za regionalni razvoj dala 187.537,16 eura ili 84,88 posto, a ostatak je financirao ART, tvrtka koja se bavi izradom slikarske opreme, poglavito okvira za slike i koja ima 25 zaposlenih.
Sada je proizvodnja učinkovitija i prilagođena ekološkim standardima Unije. Glavna aktivnost je bila zamjena uporabe boja i lakova na bazi nitra i poliuretana ekološki prihvatljivim bojama i lakovima izrađenima na bazi vode.
–Takva zamjena zahtijeva tehnološke preinake proizvodnog procesa jer se boje i lakovi bazirani na vodi sporije suše od onih baziranih na nitru i poliuretanu. Da bi se izbjegle moguće negativne posljedice klasičnog sušenja, uveli smo sepcijaliziranu sušaru za automatizirano i mehanički kontrolirano sušenje.
Njome postižemo stalnu temperaturu, tlak i odvlaživanje te uklanjamo čestice prašine iz neposredne proizvodne okoline – veli D. Pogačić, čiji je otac Željko Pogačić direktor tvrtke.
Tako se podiže kvaliteta završne obrade i znatno reducira proces sušenja, a ukupno vrijeme potrebno za izvedbu završne obrade se smanjuje s 24 na osam sati. Na krovištu su postavljeni autonomna fotonaponska elektrana od 50 kilovata i sustav solarnih termalnih kolektora za grijanje vode kapaciteta tri tisuće litara.
Radnici su obučeni u sklopu projekta za korištenje tih novih tehnologija.
– Rasteretili smo vanjsku električnu mrežu. Smanjili smo i zagađenje zraka dimom koji nastaje klasičnim načinom dobivanja toplinske energije spaljivanjem drvne mase – dodaje D. Pogačić.
I domaće i strana tržišta
Energetska učinkovitost u proizvodnji je uvećana 60 posto. Za 46,4 posto je smanjena emisija ugljičnog-dioksida, smanjeni su troškovi i povećana je brzina proizvodnje.
Produktivnost je uvećana za 20 posto, a time je i uvećana konkurentnost na tržištu. Osim na u Hrvatskoj, ART proizvode prodaje i u zemljama na prostoru bivše Jugoslavije, Švicarskoj, Njemačkoj i Austriji.