Zar su građani dužni kreditirati Mravke, Sanadere i slične?! Kreditirao sam HEP pola godine, mogu li tražiti kamatu za to? – pita Milan Mudrovčić iz Otočca. Posljednje obračunsko razdoblje pokazalo je da je električnu energiju za svoje kućanstvo preplatio 1780 kuna. Međutim, do tolike je preplate došlo iako je Mudrovčić na vrijeme upozorio u Elektrolici da su mu rate za drugi dio 2012. godine nerealno povisili.
Dva načina
– Za prvo obračunsko razdoblje 2012. godine rata je bila 273 kune, a onda su je povisili na 629 kuna. Išao sam tamo i rekao da je to nemoguće, pa nemam pilanu, ali uzalud. Plaćao sam tu ratu i sad se pokazalo da sam preplatio 1780 kuna, a nova rata iznosi mi 324,49 kn. Zar su građani budale? – ogorčen je Mudrovčić, dodajući da mu je potrošnja iznosila 2146 kilovatsati u prvom obračunskom razdoblju, a u drugom 2041 kWh. Umjesto da zbog preplate ne plaća nekoliko sljedećih rata, otišao je u Elektroliku i uzeo svoj novac, a iz principa bi im uzeo i kamatu.
Kamata, međutim, nije način na koji će amortizirati previše plaćenu struju.
– Ako potrošač misli da će njegova pretpostavljena potrošnja biti niža od one koju mu je utvrdio HEP, može zatražiti smanjenje rate, a HEP može zahtjev uvažiti ili ne. Ako ga HEP ne uvaži, ostaju dvije mogućnosti – kaže Nenad Kurtović, predsjednik Saveza udruga za zaštitu potrošača RH. Prva je da podnese zahtjev i s HEP-om zaključi ugovor o samoočitanju, koji mu omogućuje mjesečni obračun na osnovi očitanja mjernog uređaja koje dostavi HEP-u. Ta mogućnost predviđena je cjenikom nestandardnih usluga u djelatnosti opskrbe električnom energijom tarifnih kupaca (stavak 1.2.) i potrošača stoji dodatnih 10,25 kuna mjesečno, ali potrošač tada plaća stvarni utrošak, a ne akontaciju, odnosno pretpostavljenu potrošnju.
Druga je mogućnost da počne plaćanje po akontacijama, i kad potkraj obračunskog razdoblja, primjerice prije 5. ili 6. akontacije, ustanovi da je već platio više nego što je potrošio, obustavi plaćanje po preostalim akontacijama. HEP mu može poslati opomenu, koju, podsjećamo, više ne smije naplaćivati, i upozoriti potrošača da nije platio određenu akontaciju, a na tu opomenu potrošač će pisanim putem upozoriti HEP da je svoj dosadašnji utrošak potpuno podmirio i da će sve nesporne količine budućeg utroška redovito i dalje plaćati.
Nema kamata
– Gospodin Mudričić mogao je poduzeti ili jedno ili drugo. Prvo je potpuno ugovoreno s HEP-om i potrošača soji 123 kune na godinu. Drugi način je “besplatno” rješavanje problema sa zastarjelim sustavom obračuna i naplate, a isto ne može ugroziti položaj potrošača niti mu stvoriti dodatne troškove, jer nije sporno da je potpuno podmirio preuzetu količinu električne energije. Konačno, puno je potrošača koji iz životnih razloga ne mogu uredno plaćati svoje obveze za režije, pa ni za struju – kaže Kurtović i dodaje kako potrošače ne bi trebala zbunjivati usporedba s odredbom iz članka 29. Zakona o zaštiti potrošača, koji se odnosi na plaćanje kamata na predujam, jer se taj članak ne odnosi na opskrbu električnom energijom kućanstava.
>> Režije 30 posto plaće, a tek stižu veći računi za grijanje i struju
odeš, dogovoriš, ne zoveš novine