Premda je Europarlament naznačio kako do ponoći između nedjelje i ponedjeljka treba doći do dogovora između Europske unije i Velike Britanije o trgovinskom sporazumu nakon Brexita, kako bi ga mogao ratificirati prije 1. siječnja 2021., francuski ministar za europske odnose Clément Beaune kazao je kako bi se pregovori mogli nastaviti i poslije nedjelje.
Ne može se, smatra, baciti sve što je do sada dogovoreno, to više što su u igri cijeli sektori kao što je ribarstvo, konkurencija na dulje razdoblje... Prvog dana nove godine prestaju vrijediti pravila o trgovini između EU i UK, koja su bila većinom nepromijenjena nakon izlaska zemlje iz EU početkom ove godine.
Ribarenje glavni problem
– Znam da je teško, da se stvari kompliciraju tako da ih je teško shvatiti, ali je potrebno još vremena kako ne bismo žrtvovali naše interese zbog određenog roka – kazao je Beaune.
Izvori iz Bruxellesa iznose kako su u tijeku tehnički pregovori o situaciji koja će nastati poslije 1. siječnja. Možda je najteža, premda ne jedina, prepreka pitanje ribolova i teško je predvidjeti kako i kada će se postići dogovor. Ribarski brodovi Velike Britanije ostvaruju godišnje u britanskim vodama oko 850 milijuna eura prihoda, a zemlje članice EU u istim tim vodama ostvaruju 650 milijuna eura.
London je odbio ponudu EU prema kojoj bi europski ribari ostavili 25 posto ulova, što je 162,5 milijuna eura godišnje, britanskom ribarima. London inzistira da europski ribari prepuste 60 posto ulova u vrijednosti 390 milijuna eura godišnje, britanskim ribarima. Dva prijedloga su jako udaljena jedan od drugoga.
Predsjednik europskog saveza za ribolov Gerard van Balsfoort, u kojem je ribarska industrija obalnih zemalja, odnosno Francuske, Nizozemske, Belgije i Španjolske, drži kako je britanska ponuda neprihvatljiva jer bi zadala težak udarac europskom ribarstvu, koje ima 18.000 ribara, 3500 ribarica i ostvaruje godišnji prihod od 20,7 milijardi eura.
Tvrtke bi preduhitrile vladu
Britanski državni tajnik Michael Gove kazao je kako bi se Velika Britanija i EU mogli zauzeti za sklapanje nekih “mini unilateralnih” ugovora ako do kraja mjeseca ne bude postignut nikakvi trgovinski ugovor. No, teško da će Bruxelles prihvatiti takvo što.
U međuvremenu kolone kamiona duge i više desetaka kilometara čekaju na prelazak La Manchea prije stupanja na snagu novih trgovinskih pravila. Mnoge tvrtke šalju svoju robu kako bi se izbjegao kaos koji bi mogao nastati poslije 1. siječnja.