Aristofanova komedija “Lizistrata” s potpisom priznatog mađarskog redatelja Roberta Alfoldija još nije ni zaigrala na daskama riječkoga HNK Ivana pl. Zajca, a oko lascivne predstave već se digla prašina. Razlog “pomutnji” zbog koje je, neslužbeno, pokroviteljstvo predstavi otkazala Ina, odlučivši da će sponzorstvo radije prepustiti operi “Adriana Lecouvreur”, jest plakat autora Adama Arpada Szabe izrađen prema Alfoldijevoj zamisli - ružičasta punč-torta u obliku uzdignutoga muškog spolovila.
Gorko-slatki falus
Falus od marcipana simbolizira domišljatu priču koja nas, u izvornom obliku, vraća u doba peloponeskog rata, u kojem žene, ujedinjene protiv krvoprolića, odluče upotrijebiti vlastitu seksualnost kao sredstvo političke borbe. Na nagovor Atenjanke Lizistrate, sklapaju pacifistički pakt prema jednostavnoj formuli: muževima uskraćuju seks dokle god ne prestanu međusobno ratovati i ne sklope mir.
Robertu Alfoldiju nije jasno zašto je jedna obična reklama za predstavu, koju shvaća kao “vic i humor, ljupku igru, a ne porno”, u startu proglašena vulgarnom provokacijom. - Svrha plakata je skretanje pozornosti na temu.
Smješkam se zbog novonastale situacije, ali se i bojim da se ovdje radi o lažnom moralu. Sa svojeg sam prozora u nedjelju imao sreće gledati riječki karneval u kojem je polovica maski imala daleko veće faluse od ovog, čemu su ljudi pljeskali. Nadam se samo da će i predstava izazvati jednako burne reakcije, nadodaje.
Odnos vlasti i društva
Uzmemo li u obzir da je dramaturški okvir dodatno pojačan činjenicom što je moderna “Lizistrata” smještena upravo u hrvatski Sabor gdje će Robert Alfoldi, koji voli povlačiti paralele između mađarske i hrvatske socijalne realnosti, propitkivati je li i u kojoj mjeri naša vlast spremna raditi za društvo, reakcije nakon premijere, koja bi se trebala održati u ovu subotu, zasigurno neće izostati.
Autorsku ekipu čine još dramaturzi Magdalena Lupi i Robert Voros, scenograf Dalibor Laginja i kostimografkinja Sandra Dekanić, a uz Jelenu Lopatić u ulozi Lizistrate glume i Olivera Baljak, Tanja Smoje, Anastazija Balaž Lečić, Andreja Blagojević, Dražen Mikulić, Alen Liverić...Uigrana ekipa glumaca potvrdila je da su uživali raditi na komadu koji je, iako star više dvije tisuće petsto godina, i danas jednako atraktivan te nosi snažnu poruku primjenjivu na moderno društvo. Jednostavna i univerzalna istina sadržana u njemu ona je koju, tvrdi dramaturginja Magdalena Lupi, i dalje bez rezerve odbijamo prihvatiti, a glasi: “Make love, not war.”
O plakatu Lizistrata izjasnili su se i dizajneri i umjetnici:
Boris Ljubičić:
- Rijeka je grad iz kojega nam svako toliko stigne neka vulgarnost. “Provokativni” plakat je slatki kič u kojemu nema ideje, komunikativnosti, kreativnosti. Dizajn, fotografija, komunikacija? Ništa od toga. Plakat za kulturni događaj mora imati i kulturu komunikacije.
Igor Kuduz:
- Što je veći i stvarniji problem? Loše dizajnersko rješenje ili povreda ćudoređa? Ovo drugo nije se dogodilo jer je falusna slastica od marcipana potpuno benigna situacija. Prikaz je toliko artificijelan da nema “opasne” konotacije. Manjak provokativnosti ovog vizuala vidim kao najveći problem.
Juri Armanda:
- Ovaj plakat je priča o onima koji trebaju falus za oblikovanje kazališnoga plakata, a onda i priča o onima koji se kao sponzori vide bez njega. Sve u svemu - jedna nevažna priča...
Ha, ha, ha Od redatelja su doslovno dobili KU...C, a to ne kuže... Svaki drek se prodaje pod umjestnost, a hrvatska država to plaća. Katastrofa.