Andreas Lubitz, kopilot koji je, prema svemu sudeći, zabio Gemanwingsov airbus u Alpe i tako u smrt odveo sebe i 149 putnika, skrivao je od poslodavca da je bolestan, novo je otkriće njemačkih istražitelja.
Oni su u njegovu stanu pronašli liječničku dokumentaciju u kojoj je navedeno da je nesposoban za rad, a pronađene su i pokidane potvrde o bolovanju, jedna i za dan kada je letio posljednji put.
Nema pisma
Njemački mediji tvrde kako su istražitelji time došli do dokaza da je Lubitz bolovao od depresije, a na što se odmah sumnjalo nakon što je otkriveno da je taj 28-godišnjak namjerno zabio avion pun putnika u planinu.
Zasad nije nađeno nikakvo oproštajno pismo, a odbačeni su religijski i politički motivi za Lubitzov čin.
Bild pak piše da je Lubitz redovito odlazio na psihijatrijske seanse i kako je prije šest godina, kada je na nekoliko mjeseci prekinuo školovanje za pilota, pao u dublju depresivnu epizodu.
Isti medij, pozivajući se na interne Lufthansine dokumente i izvore, navodi da je Lubitz proveo 18 mjeseci na psihijatrijskom liječenju te kako je od tada bio pod posebnom i redovitom medicinskom kontrolom.
Kao mogući razlog njegova sumanutog čina navode se ljubavni problemi. Lubitza je navodno ostavila zaručnica s kojom je bio u dugogodišnjoj vezi koja je trebala biti okrunjena vjenčanjem sljedeće godine.
– Imao je ozbiljan problem u vezi i bio je u emocionalnoj krizi. Moguće je da je ova tragedija rezultat njegova prekida, ali u posljednjih godinu dana njegovo se stanje pogoršalo – kazao je taj neimenovani sugovornik.
No neki koji su poznavali Lubitza tvrde pak suprotno. Oni ga, naime, opisuju kao čovjeka koji je odlično funkcionirao, bio simpatičan i veseo, redovito je trčao te bio zadovoljan svojim poslom i životom.
U međuvremenu, francusko ministarstvo unutarnjih poslova objavilo je snimke na kojima istražitelji pretražuju mjesto nesreće.
Lufthansin izvršni direktor Carsten Spohr danas je priznao da je Lubitz 2008. godine uzeo pauzu u letačkoj obuci. Nakon toga je, tvrdi, položio sve testove sposobnosti.
– Nakon što je ponovno prošao provjeru, nastavio je s treningom. Položio je sve testove s odličnim rezultatima. Njegove letačke sposobnosti bile su bez greške. Lufthansa ima poseban sustav izvještavanja u kojima posada može bez straha od kazne prijaviti probleme ili upozoriti na probleme kolega. Sve sigurnosne mreže koje smo imali, ili smo barem mislili da ih imamo, u ovom slučaju očito nisu radile – priznao je Spohr.
No postavlja se pitanje kako je Lubitz, ako je imao problema s depresijom, mogao proći sve te testove sposobnosti i uopće postati kandidat za pilota...
U Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo kažu da psihologijsko testiranje, osim na kliničku indikaciju ili kada je iskazana sumnja iz bilo kojeg izvora, nije propisano važećom Uredbom Komisije (EU) 1178/2011 te njezinim izmjenama i dopunama, u cijeloj Europskoj uniji, ni međunarodnim standardima i preporučenom praksom iz područja zrakoplovne medicine. U Hrvatskoj je psihologijsko testiranje pak bilo obvezno do 2010. godine, a nakon usklađivanja s legislativom EU ono je ukinuto.
Lubitz je pak mogao dobiti dozvolu sukladno Uredbi Komisije iako je patio od depresije nakon provedenog liječenja.
U Agenciji, naime, navode, da podnositelji zahtjeva za izdavanje certifikata o zdravstvenoj sposobnosti kategorije 1 (profesionalni piloti) ne smiju imati ustanovljenu povijest bolesti ili kliničku dijagnozu bilo kakve psihijatrijske bolesti ili invalidnost, stanje ili poremećaj, akutno ili kronično, urođeno ili stečeno, koje bi moglo utjecati na sigurno korištenje pilotske dozvole.
Psihijatrijska obrada
Takav je kandidat nesposoban sve do oporavka i do prestanka uzimanja supstancija i uz zadovoljavajuću psihijatrijsku obradu nakon uspješnog liječenja.
Oboli li pilot od neke psihičke bolesti, on mora proći zadovoljavajuću psihijatrijsku obradu prije nego što se može razmatrati ocjena sposobnosti .
– Ako se nakon liječenja utvrdi potpun oporavak i nepostojanje nedostataka koji bi mogli utjecati na sigurno korištenje privilegija primjenjive dozvole, pilot ponovno dobije certifikat o zdravstvenoj sposobnosti, nakon čega mora proći stručno osposobljavanje za obnavljanje dozvole i ovlaštenja – navode u Agenciji.
U Hrvatskoj, na temelju Zakona o zračnom prometu, psihofizičko stanje zrakoplovnog osoblja, u slučaju opravdane sumnje, dodatno provjerava njihov poslodavac.
>> Kopilot Lubitz poslodavcu je skrivao bolest. Klinika priznala da je liječen, ali ne od depresije!
>> U Lubitzu je bila nagomilana nevjerojatna agresija i bijes. On je želio ubiti i umrijeti
Juramrki, a koje su tonegativne sile ? Daj pojasni da i mi ostali budemo pametniji. Pises gluposti bez argumenata. Njemci su inace depresivan narod, svjetski prvaci su u hektici i stresu.