Haaški zatočenik general Ante Gotovina završio je slikanje portreta blaženika Ivana Merza u svojoj zatvorskoj ćeliji u Scheveningenu. Uz naručeni portret blaženika koji je 5. studenoga stigao u Postulaturu bl. Ivana Merza u Zagreb, Gotovina je naslikao samoinicijativno još jedan njegov portret.
Potvrdio sličnosti
Vijest da Gotovina u svojoj ćeliji, nakon što je naslikao zatvorskog kolegu Slobodana Praljka, radi na Merzovu portretu objavio je početkom kolovoza Večernji list. Merza je haaški pritvorenik pod optužbom za zločine u Oluji naslikao u uniformi dok je bio austrougarski časnik.
– Znajući tko, gdje, kada i u kojim je okolnostima naslikao ovaj portret blaženog Ivana Merza, ne možemo se oteti dojmu da je umjetnik, svjesno ili nesvjesno, kroz lik blaženika smještenog u prostor zatvorske ćelije izrazio također i sebe te svoje duševno stanje. General Gotovina ostavio nam je trag svoje trenutačne situacije, svoga duševnog stanja.
A u samom licu bl. Ivana Merza možemo čitati i njegovu patnju zbog pretrpljenih i još uvijek trpećih nepravdi koje mu je nanijela tzv. međunarodna pravda. Međutim, kroz svetački lik blaženika s kojim se general preko ove slike duhom identificira, on ne gubi nadu.
S njim ide prema Božjem svjetlu, pravoj slobodi koju jedino Bog daje – objašnjava opat Božidar Nagy, voditelj Merzove postulature koja je portret od generala naručila početkom godine.
Postulator Nagy dodaje kako se general Gotovina suglasio s njegovim komentarima i tumačenjima. Iz udruge kažu da je autorizirao njihovo tumačenje riječima: “Ovom tumačenju nema se što dodati niti što oduzeti.”
Žalost na licu
– Uz ovaj naručeni portret general Gotovina je naslikao još jednu sliku koja prikazuje blaženog Ivana kao studenta u Beču.
I tu nam je sliku poklonio. Imajući na umu činjenice tko je naslikao portret bl. I. Merza, a to je heroj Domovinskog rata i hrvatski general te gdje ga je naslikao – u ćeliji pritvora Haaškog suda, okolnosti – čekanje u neizvjesnosti završetka procesa i izricanja “haaške pravde” – sve to daje slici veliku, jedinstvenu i povijesnu vrijednost – kaže opat Nagy.
Dodaje kako se iz položaja Blaženikova tijela u odnosu na svjetlost i publiku koju gleda mogu iščitati i mnogi elementi iz života i trenutačne Gotovinine situacije.
– Zaustavljen na trenutak u sadašnjosti na prolazu između Križa i Uskrsnuća, na licu bl. Merza možemo pročitati patnju ratnih strahota kroz koje je prošao, surovost ljudske zloće i nepravde što je proživio – sve to ostavlja trag na njegovu izrazu lica. Osjeća se da je pogođen, žalostan i zgrožen nad ljudskim zlom, ali ne očajava, ne ostaje u beznađu – kaže opat Nagy.
Prikaz ozbiljnosti situacije - rata i posljedica
Prvi dojam kad se slika pogleda jest realnost i ozbiljnost jedne životne situacije, konkretno rata i njegovih posljedica. Izbor boja koje okružuju lik blaženika i one kojima je prikazan sugeriraju vojni ambijent. Prostor u kojem se bl. Merz nalazi podsjeća na zatvorsku ćeliju. I sam je bio nekoliko dana u zatvoru kao pitomac Vojne akademije. S desne strane vidi se dio okrvavljena raspela – prisutnost patnje i trpljenja u životu bl. Ivana Merza koje je proživio u ratu, što je uzrokovalo njegovo obraćenje Bogu.
Dakle patnja nije bezizlazna ni crna, nije ispred njega nego iza njegovih leđa, otkupljena je i osmišljena Kristovim križem. S lijeve je strane u gornjem kutu prozorčić kroz koji dolazi svjetlo, što sugerira Kristovo uskrsnuće, oslobođenje. Dakle, Merza ne zaustavlja patnja, on ide prema Božanskom svjetlu i životu – tumači Nagy Gotovininu sliku.
Ante Gotovina Heroj A ne vi!