Grčki Avax poslao je pismo premijeru Andreju Plenkoviću, ministru mora, prometa i infrastrukture Olegu Butkoviću, upravi i Nadzornom odboru Hrvatskih ceste te Središnjoj agenciji za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije (SAFU) u kojem navodi da austrijski Strabag treba biti isključen iz nadmetanja za gradnju pristupnih cesta Pelješkom mostu, dionice Duboka – Sparagovići. Kao argumente za to Grci navode, među ostalim, slučaj raskida ugovora talijanske tvrtke Autostrada Pedemontana Lombarda sa Strabagom zbog neispunjenja ugovornih obveza, a Talijani su od austrijske tvrtke pri tome naplatili 260 milijuna eura jamstva za dobro izvršenje radova.
Lažni navodi u dokumentaciji
Avax u pismu navodi i slučaj kad je Strabag jednostrano raskinuo ugovor s Elektroprivredom BiH za gradnju hidroelektrane Vranduk zbog čega je naručitelj naplatio garanciju od Austrijanaca u iznosu od 5,7 milijuna eura. Grci stoga tvrde da je Strabag lažno naveo da nema iskustva s raskidom ugovora kad je odgovarao na pitanje o tome u natječajnoj dokumentaciji za pristupne ceste.
Osim toga, Avax smatra spornim i referencije stručnjaka za tunele koje je u svojoj dokumentaciji naveo Strabag, a sporno im je i jamstvo za ozbiljnost ponude austrijske tvrtke za koje tvrde da nije produženo pa tako i nije bilo valjano. Grci su tako odlučili uzvratiti udarac Strabagu koji je srušio odluku HC-a da ta tvrtka gradi pristupne ceste. Strabag je, naime, u žalbi Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave (Dkom) naveo da u HC-u nisu utvrdili nepostojanje razloga za isključenje Avaxa, a da su Grci trebali biti isključeni iz tog nadmetanja jer su kažnjeni zbog sudjelovanja u nedopuštenim kartelima. Dkom je uvažio Strabagovu žalbu i poništio odluku o odabiru. Avax je pak zbog toga tužio Dkom Visokom upravnom sudu, ali je taj spor izgubio. Ponude na tom nadmetanju otvorene su prije više od godine dana.
Kao najpovoljnija bila je odabrana Avaxova od 464,9 milijuna kuna. Udruga GP Krk i Euro-asfalt iz BIH ponudila je 444,3, a grčki Aktor 464,6 milijuna kuna. Strabag je za taj posao tražio 478,3 milijuna kuna. Ponuda Integral inženjeringa odbijena je zbog neuobičajeno niske cijene, dok su ponude China Road and Bridge Corporation i Colasa odbijene jer premašuju procijenjenu vrijednost radova od 482 milijuna kuna.
Utvrdit ćemo činjenice
Nova odluka o odabiru bit će još teža ako se isključi Strabag. Aktor je pak zajedno s Avaxom kažnjen zbog kartela u Grčkoj. U HC-u kažu da ne mogu paušalno komentirati navode u Avaxovom dopisu jer ne raspolažu s dovoljno argumenata i dokaza na temelju kojih bi, sukladno zakonu, donijeli mišljenje. Kažu i da će u nastavku postupka pregleda i ocjene ponuda provjeriti dostavljene dokumentacije, utvrditi relevantne činjenice te na temelju njih donijeti odluku.
VIDEO 3D vizualizacija mosta Pelješac:
Ono kad nazivno suverena država postane taoc kapitalističkog procesa u kojem novac ima prednost pred razumom i državnim interesom. To se zvalo još i zrende. Između EU i kompanija, RH igra zrende :)