Hrvatske autoceste u dvije su godine smanjile svoju ukupnu zaduženost za gotovo dvije milijarde kuna. Tako je ta državna tvrtka u ovu godinu ušla s 20,3 milijarde kuna ukupnog duga. Prezaduženost hrvatskih cestarskih tvrtki bila je jedan od glavnih razloga za restrukturiranje pokrenuto 2017. Pritom se najveći dio tog duga odnosio na HAC.
Prvi put u svojoj povijesti
U toj tvrtki kažu da su kroz ovu Vladinu reformu prvi put u svojoj povijesti uspjeli u jednoj godini u toliko velikom iznosu smanjiti dug. Podsjećaju da je dug svih cestarskih tvrtki refinanciran povoljnim kreditima, a rezultat toga su uštede na kamatama. U HAC-u tako navode da su dosad na kamatama uštedjeli oko 200 milijuna kuna, a do kraja ove godine taj će iznos premašiti 300 milijuna kuna. U prvom krugu refinancirani su stari krediti s prosječnom kamatom od 4,28 posto novim kreditom s 2,75 posto kamata. U drugom krugu pak refinancirani su stari krediti s prosječnom kamatom 3,72 posto kreditom s kamatom od 1,95 posto, a u zadnjem, trećem krugu stari krediti s prosječnom kamatom od 4,25 posto refinancirani su kreditom s kamatom od samo 1,6 posto.
Do kraja ove godine, kažu u HAC-u, ukupan dug te tvrtke past će na 19,3 milijardi kuna. Refinanciranje dugova, ističu u HAC-u, omogućilo im je da iz vlastitih sredstava podmiruju dospjele dugove bez novih zaduženja, dok se prije reforme dio dospjelih dugova financirao novim zaduživanjem. U nova će zaduženja ulaziti, napominju, samo za investicijske projekte poput završetka hrvatskog dijela koridora Vc, i to sredstvima razvojnih banaka. Stari krediti, ne računajući nove koje će uzimati za investicije, bit će u potpunosti, navode, otplaćeni do 2030. U HAC-u kažu da se paralelno s financijskim provodi i poslovno restrukturiranje tvrtke. Tako navode da je od kraja 2017. do kraja 2019. tvrtku napustilo 320 radnika, i to uglavnom uz poticajne otpremnine.
Manji je dio otišao u redovnu mirovinu. Tako je na dan 31. prosinca 2019. u tvrtki bilo zaposleno 2715 radnika, a dvije godine prije bilo ih je 3035. HAC trenutačno po kilometru autocesta kojima upravlja ima zaposleno 2,5 radnika, a u toj tvrtki napominju da im je cilj do kraja programa restrukturiranja, koji uključuje i novi sustav naplate cestarine, imati 2 radnika po kilometru.
Rast prometa i prihoda
Operativni troškovi HAC-a, kažu, smanjeni su šest posto, odnosno za 39 milijuna kuna. No rasli su prihodi od naplate cestarine. Tako su od kraja 2017. do kraja 2019. ti prihodi povećani 12 posto, odnosno za više od 200 milijuna kuna, pa su se ukupni prihodi približili iznosu od dvije milijarde kuna godišnje. Pritom u tom razdoblju, ističu u HAC-u, nije bilo poskupljenja cestarine. Rast prihoda posljedica je rasta prometa, koji je u zadnje dvije godine povećan gotovo 12 posto i dosegao je na HAC-ovim autocestama broj od 40,5 milijuna vozila u 2019.
A komunjare bi prodale autoceste da su još koji mjesec ostale na vlasti. Kao što je Račan prodao banke za 5 milijardi u čiju sanaciju smo uložili 87 milijardi, prodao 25 % INA-e za siću, HT i još uz to zadužio državu za 14,5 milijardi Eura, dok je Tuđman u ratu i svim problemima zadužio državu za 2,7 milijrdi Eura. Drug Račan je bio učitelj druga Milanovića. Uar je onda čudno kakav mu je učenik ispao, koji je doveo državu do bankrota ?