Kako kupiti državnu zemlju za 2000 eura ili 15.000 kuna po hektaru, a
onda je prodati državi za 18 kuna po četvornom metru? Budući da jedan
hektar ima 10.000 četvornih metara, to znači da od 180.000 (kuna) treba
oduzeti 15.000 (kuna) i automobil je u garaži, a ni kopao ni luk
jeo. Odgovor glasi nikako. Za takve je akcije prekasno jer
nijedna općinska vlast nije sebi dopustila takav autogol. Danas se
trasa zna, istina, nije precizna, nego u širini do 1,5 kilometara, a
vlasnici će milom ili silom morati prodati zemlju. Njihov je problem
hoće li time profitirati ili izgubiti. U svakom slučaju, nema ni
najmanje šanse za ucjenjivanje zbog nostalgije, prijeke potrebe,
očuvanja djedovine. Zemljoposjednik može samo potpisati prodaju,
Hrvatske autoceste izbrojit će 18 kuna po četvornome metru i
gradnja Koridora 5C može početi.
Usitnjeni posjedi
Prije četiri-pet godina u Baranji ste mogli birati vikendicu,
kuću, zemljište, podrum, a cijene su bile gotovo simbolične. Danas su
nekretnine barem dvostruko vrednije, a očekujemo eksploziju
cijena kaže tajnik Belog Manastira Josip Kompanović. Prisjeća se
kako svaki potencijalni ulagač u poslovnu zonu traži ustupke grada, a
presudnim se pokazuje blizina budućega koridora. Tržište nekretnina,
osobito zemljišta, tako oživljuje. Istina, više se traži nego što se
prodaje jer još nije prodano ni državno zemljište čije se cijene kreću
oko 2000 eura po hektaru, a privatno je već dosegnulo cijenu od 3200 do
3500 eura po hektaru. Međutim, privatni su posjedi usitnjeni, često do
pola jutra i manji, pa i njihova cijena ovisi o lokaciji, uređenosti,
žurbi vlasnika i spretnosti kupca. Pet hektara "u komadu" san je mnogih
kupaca.
Iako Koridor 5C samo dotiče općinu Darda, cijene zemljišta u posljednje
su se tri-četiri godine povećale tri puta. Načelnik Ante Vukoja smatra
da je tomu pridonijelo ne samo približavanje autoceste nego i priče o
EU pa poduzetnici kupuju zemljište i odmah sade voćke, kupine i
vinograde.
Za razliku od poduzetn(ij)ih Baranjaca, vlasnici zemljišta uza
slavonski dio Koridora 5C teže se rastaju od djedovine. Tako barem kažu
jer kako se pokazalo u Novim Perkovcima kod Đakova većini
vlasnika autocesta će razbiti ionako usitnjene posjede. Žal za zemljom
ne može ugasiti ni hrpa novčanica u džepu. Oni koji nemaju zemlje žale
što nemaju čime trgovati, a oni kojima će trasa budućeg koridora načeti
djedovinu tvrde da je nevoljko prodaju.
Još ne znam koliko će mi zemlje uzeti država, ali znam da mi
trasa presijeca šest parcela. Ostat će mi samo špicevi i što ću onda s
njima? Da nije ceste, nikada zemlju ne bih prodao jer ja živim od
poljoprivrede, a imam i dva unuka. Ma kakva prodaja, da mi je kupiti
još zemlje kaže 73-godišnji Franjo Gregić.
Novo zapošljavanje
Netko je zadovoljan, mnogi nisu dobacuju Tera i Marko
Adrić. Cijena od 18 kuna po kvadratu nije dovoljna za plodnu
slavonsku zemlju jer u Dalmaciji za kamen plaćaju i do 40 kuna. Koridor
će nam presjeći tri četvrtine jutra, a rečeno nam je da ćemo zajedno s
odštetom za usjev dobiti 38.000 kuna, što je malo. Zemlju ne bismo
prodavali jer od nje živimo. Ostat će nam šest jutara, a u našem kraju
oni koji bi zemlju sada i prodali traže koridorsku cijenu 100.000
kuna za jutro. Stoga, i kad bismo htjeli, zemlju više ne možemo
kupiti suglasni su Adrićevi.
Gradonačelnik Đakova Zoran Vinković jedva čeka konkretniji početak
radova na Koridoru 5C. Bit će tada novog zapošljavanja njegovih
sugrađana, strani i domaći građevinari dolazit će u biskupijski grad na
ručak, piće i odmor, obići će katedralu, posjetiti državnu ergelu
lipicanaca u gradu i Ivandvoru koji je samo 600 metara udaljen od trase
autoceste. No, uvjeren je da izoliranost te regije ne može promijeniti
ni autocesta, ni popravak lokalnih cesta, ni bolja prometna povezanost,
nego stvarna decentralizacija Hrvatske.
Seljaci bi zbog Koridora najradije zaplakali. Jedni od sreće što će za
komad zemlje dobiti "dar s neba", a drugi od tuge jer će novac nestati
čim stigne u praznu perinu, a ostat će trajno bez zemlje.
Ma nitko nije baš ništa pitao seljaka. Zato jedni žele dovući
trasu na svoj posjed, a drugi će zaista biti oštećeni. Neki ljudi imaju
voćnjak na trasi, ali u knjigama je to upisano kao oranica pa je i
isplata prema vrijednosti oranice kaže Stanko Zdravčević, tajnik
ZUSSB-a, te zaključuje: Neka se gradi, neka netko i zaradi. Mene
više zanima što će biti s hrvatskom zemljom izvan europskog koridora.
Hoće li i dalje ostati hrvatska? Sabor i Vlada ponašaju se kao da je
državna zemlja 1945. godine pala s Marsa, otvaraju Pandorinu kutiju s
folksdojčerima, lobiji opstruiraju prodaju zemlje, a opravdanja stanjem
katastra i gruntovnice prozirna su. Zemlja se ne želi prodati seljaku
kako ne bi ojačao prije ulaska u EU. Kad bi se barem odobravale
koncesije na 30 godina umjesto što se daje u zakup i čuva za nekoga.
Brzo će se vidjeti za koga jer brzo će 2009. godina poručuje
Zdravčević.
Koridor 5C donosi eksploziju cijena nekretnina uz trasu u Slavoniji i Baranji – no Slavonci se teže rastaju od zemlje nego Baranjci