Prema istraživanju agencije Nielsen, kategorija jakih alkoholnih pića u zadnjih je 12 mjeseci, zaključno sa svibnjem 2012., na hrvatskom maloprodajnom tržištu (bez Cash&Carryja, diskontnih i ugostiteljskih objekata) ostvarila prodaju od 4,7 milijuna litara, 4% manje u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Vrijednosna prodaja iznosila je 418,3 milijuna kuna, 3,7% manje, no tu kategoriju od drugih domaćih proizvodnji izdvaja njezina žilava opstojnost i tradicija. Jaka alkoholna pića hrvatskih proizvođača drže gotovo tri četvrtine udjela na tržištu.
Uvjerljiv lider
Nakon uvjerljivog lidera Badela 1862, u kojemu je država preuzela 76 posto vlasništva, igrači na domaćem tržištu još su Zvečevo, Maraska, Mast-Jägermeister te Pernod Ricard, no zbog loše poslovne strategije, problema u poslovanju, sivog tržišta i poreznih varijacija ne cvjetaju ruže ni u toj branši. Proizvodnja jakih alkoholnih pića u RH, prema podacima Gospodarsko-interesnog udruženja proizvođača pića (GIUPP), lani je iznosila ukupno 10,4 milijuna litara, oko pola milijuna litara manje nego 2010. Najveći udio u proizvodnji imaju gorki likeri (29%), domaći brandy (25%), votka (12%), slatki likeri (10%), šljivovica (6%) i travarica (4,7%).
U BiH najviše
Izvoz jakih alkoholnih pića konstantno pada od 2008. pa je lani na strana tržišta plasirano 3791 tona jakih alkoholnih pića ukupne vrijednosti 12,3 milijuna američkih dolara. Najvažnije destinacije za plasman ove kategorije proizvoda su BiH (38%), Njemačka i Makedonija (po 15%) te Slovačka (10%), a kad je o ukusima riječ, istraživanje magazina “Ja trgovac” i agencije Hendal pokazalo je kako je rakija najpopularnije piće među žesticama u Hrvatskoj, konzumira je petina hrvatskih građana. U anketi se 18,7% Hrvata izjasnilo kao konzument jakih alkoholnih pića. Među njima 49% kao najpopularnija pića izdvaja lozovaču, travaricu, šljivovicu, medicu, 8,7% ih voli likere, a slijede viski, votka, tekila, rum, džin. Svakodnevnu si čašicu priušti 8%, a nekoliko puta tjedno 9,3 posto ispitanika. Čak 64% ih preferira “čistu” žesticu bez ikakvih dodataka, 42,7% pije kod kuće, 44% izvan, a 13,3% anketiranih kod kuće i izvan nje.
Zarakijavanje;)