Festival poduzetništva, obrta i obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava (OPG) doživio je u petak u Sv. Ivanu Zelini svoje treće izdanje. Poslovno događanje, koje organiziraju Večernji list, Poslovni dnevnik i 24 sata, okupilo je u srcu Prigorja 50-ak poduzetnika i OPG-ova. Većina izlagača bila je iz Zeline i Zagrebačke županije, no došli su i iz drugih dijelova zemlje.
Licitarska srca idu slabo
Fučkan je etablirana tvrtka iz Sv. Ivana Zeline koja proizvodi betonske elemente za uređenje okućnica i javnih površina. Najpoznatiji su po vrtnim roštiljima koji su popularni i diljem Europe. Kako kažu Franka i Lucija Puhelek, snaha i kći vlasnice tvrtke Vesne Fučkan Puhelek, njihov obiteljski biznis ima korijene u obrtu koji je nastao 1972. Tvrtka danas zapošljava 20-ak radnika. Većina njihova asortimana plasira se u velikim prodajnim centrima poput Peveca, a sve više prodaju i u svom maloprodajnom punktu u Blažev Dolu kod Sv. Ivana Zeline. Fučkan razvija i internetsku trgovinu. Najveći dio prihoda tvrtka ostvaruje na domaćem tržištu, a značajnije izvoze u Sloveniju te BiH. – Prije ekonomske krize bili smo prisutni u pola Europe, od Njemačke i Francuske do Belgije i Skandinavije. Očekujemo da će se tržište opet oporaviti – kaže Lucija Puhelek.
Iz Bedenice je Ivan Škledar čija se obitelj već 29 godina bavi medičarskim i svjećarskom biznisom. Obrt Milek ima u svom asortimanu 40-ak proizvoda, medenjaka, licitarskih srca, svijeća i sličnih proizvoda.
Milek ima stalnu trgovinu u Mariji Bistrici, ali štandove imaju na većini sajmova i proštenja u središnjoj Hrvatskoj. – Najviše idu najjeftiniji proizvodi. Prije su se puno prodavala licitarska srca. Danas to ide puno manje – kaže Škledar.
Snježana Mikulčić Jakupović iz Pake u Varaždinskoj županiji u Sv. Ivan Zelini predstavila se svojom kolekcijom ekološke kozmetike od ljekovitog bilja. Njezin OPG Jakupović zapošljava pet članova obitelji te još dva zaposlenika za prodaju i distribuciju. – Imamo vlastite nasade ljekovitog bilja, melisu, smilje, neven, kadulju i mentu. Ukupno u asortimanu imamo 45 proizvoda za njegu lica, kose i tijela. Većinu proizvodnje plasiramo preko trgovačkih lanaca, prije svega Bio&bio u Hrvatskoj i sličnog lanca trgovina u Sloveniji – kaže ova poduzetnica. Dodaje da se njihovi proizvodi mogu naći u ekološkim trgovinama diljem Europe, od Poljske, Finske i Njemačke pa sve do Švedske. Izvoz im je 30 posto ukupnih prihoda.
Ljekoviti sok od aronije proizvod je OPG-a Zadravec vlasnice Jasminke Zadravec iz Čakovca. Njena obitelj uzgaja aroniju na površini od jednog hektara, a proizvode ekološki matični sok te sirup od aronije koji za sada još nema ekološki certifikat. Iako proizvodnju imaju na vlastitom imanju u Čakovcu, sok u boce ipak pune u jednom pogonu u Krapini zbog strogih uvjeta koji moraju biti zadovoljeni pri punjenju. Ovim poslom bave se od 2012., a Jasminka kaže da im on nije jedini izvor prihoda. – Uglavnom smo prisutni na hrvatskom tržištu. Preveliki smo za domaće tržište, a premali za ozbiljniji nastup u izvozu – kaže Jasminka Zadravec.
Kotlovina za goste
Obitelj Bože Kušinca iz Lakteca kod Sv. Ivana Zeline već 40 godina bavi se proizvodnjom kiselog zelja koje je postalo županijski robni brend Zagrebačke županije. – Godišnje proizvedemo oko 80 tona zelja na dva hektara. Prodajemo uglavnom u svojoj trgovini na Trešnjevačkoj tržnici. Za proboj u inozemstvo ipak nemamo dovoljne količine – kaže Kušinec.
Poznati hrvatski kuhar Branko Ognjenović, iz zagrebačke tvrtke Majstor kuhar, priredio je u sklopu Festivala poduzetništva kulinarski show i besplatnu zakusku za goste. On i kuhari Željko Radatović i mladi Karlo Žigrović Zelincima su pripremili gotovo 400 porcija kotlovine.
>> Pršuti, čvarci i kreme protiv bora iz hrvatskih OPG-ova