21.06.2017. u 08:38

Vladino povjerenstvo, koje je izmislio Miro Kovač da bi sakrio svoj poraz, nije se sastajalo u mandatu Plenkovićeve Vlade.

Jedna prijelomna vijest koju svi kao da previđaju: Srbija je otvorila nova poglavlja u pregovorima s Europskom unijom, a Hrvatska je pritom nije ni pokušala blokirati. Jest da su dva novootvorena poglavlja vrlo tehnička i zasad bez politički spornih pitanja – poglavlje o carinskoj uniji i poglavlje o pravu intelektualnog vlasništva – no hrvatske vlade, posebno one koje je predvodio HDZ, proteklih su mjeseci i na tehničkim pitanjima iz pregovora znale biti brze na okidaču u pokušajima blokiranja Srbije.

Zapravo dobro je da Hrvatska, nakon što joj je pokušavanje blokiranja Srbije na svakom koraku skoro pa već prešlo u naviku, uzme mali predah. Da ne srlja baš u još jedan pokušaj blokade. Jer, prethodni pokušaji blokiranja Srbije do ispunjenja posebnih hrvatskih uvjeta nisu se baš pokazali uspješnima. Prije godinu dana Hrvatska je u Vijeću EU blokirala otvaranje 23. poglavlja o pravosuđu i temeljnim pravima tražeći da se Srbiji nametne, kao jedno od prijelaznih mjerila, promjena zakona o jurisdikciji nad ratnim zločinima. Pokušaj blokade tada nije uspio, Hrvatska je pod diplomatskim pritiskom ostatka EU pristala na otvaranje poglavlja i zadovoljila se nejasnim kompromisom koji ne govori o obvezi Srbije da mijenja zakon, nego o “izbjegavanju sukoba pravosudnih nadležnosti”.

Što se dogodilo u međuvremenu? Je li u tih godinu dana Hrvatska osjetila kakav pozitivan učinak tog svog pokušaja blokade Srbije pri otvaranju 23. poglavlja? Nije. Tadašnji šef diplomacije Miro Kovač, koji je odveo Hrvatsku u tu diplomatsku ofenzivu potpuno nepripremljeno, pa svoj poraz nastojao prikazati zapravo kao pobjedu, potaknuo je osnivanje nekakvog Vladina povjerenstva koje bi nadziralo ispunjava li Srbija u 23. poglavlju ono što Hrvatska želi. Ali to se povjerenstvo u mandatu Vlade premijera Andreja Plenkovića nije sastajalo. Njegov zadatak od početka je bio nejasan jer kako nadzirati ispunjava li Srbija nešto što nitko drugi u EU (pa onda ni Srbija) ne shvaća kao uvjet koji Srbija treba ispuniti?

Europska komisija, koja vodi pregovore uime 28 država članica Unije, govori Srbiji da promjena zakona o regionalnoj jurisdikciji nad ratnim zločinima nije uvjet. Takav stav, suprotan od usamljenog hrvatskog tumačenja, jasan je i iz nedavnog odgovora Europske komisije na pisani upit Marijane Petir, zastupnice u Europskom parlamentu. Hoće li EU u okviru pregovora sa Srbijom zahtijevati stavljanje spornih članaka zakona izvan snage i poništavanje svih optužnica izdanih na temelju tog zakona, pitala je Petir.

Europska komisija joj, međutim, nije odgovorila da hoće. Umjesto toga, Komisija joj je odgovorila da se izbjegavanje sukoba nadležnosti može postići “konkretnom regionalnom suradnjom i dobrosusjedskim odnosima pri rješavanju predmeta koji se odnose na ratne zločine”. Za EK, a kroz nju i za ostalih 27 država članica EU, rješenje problema koji muči hrvatske branitelje nije u promjeni srpskog zakona, nego u regionalnoj suradnji u procesuiranju ratnih zločinaca. Ta regionalna suradnja u Hrvatskoj je praktički onemogućena otkako je donesen Zakon o ništetnosti.

Put naprijed u rješavanju ovog problema je, zapravo, put unatrag. Natrag na ono što je svojedobno predlagao bivši predsjednik Ivo Josipović: uspostava regionalne pravosudne suradnje u kojoj bi pravosuđe svake zemlje vodilo postupke za ratne zločine protiv državljana te zemlje, a prepuštalo drugoj postupke protiv drugih. To nedvosmisleno ponavlja i Europska komisija u odgovoru na pitanje Marijane Petir. Ali i ta izbačena HSS-ovka, kao i mnogi drugi HDZ-ovci, toliko su energije i političkog kapitala uložili u uvjeravanje javnosti da je moguće s pozicije članstva u EU natjerati Srbiju da mijenja sporni zakon da im je teško sada priznati da je to nemoguće i da treba tražiti drukčije rješenje.

A nekakvo rješenje je nužno. Sadašnji “status quo” stvara pravnu nesigurnost za hrvatske branitelje. I nitko istinski ne radi na uklanjanju tog problema. Hrvatska politika pravi se kao da EU dijeli naše tumačenje da Srbija ima obvezu promijeniti zakon, europska politika jasno sugerira da ne dijeli to naše tumačenje, već predlaže rješenje u duhu regionalne suradnje, a Srbija sluša što joj signaliziraju iz Bruxellesa, ne iz Zagreba. I takav začarani krug, u kojem svatko poriče onaj dio stvarnosti koji mu ne odgovara, može potrajati unedogled. Za to vrijeme problem nije riješen, već je gurnut pod tepih i čeka da se netko o njega ponovo spotakne.  

   

Komentara 4

DU
Deleted user
09:50 21.06.2017.

A ako se Srbija pravi da "ne cuje" sto dolazi iz ZG, zasto bi se Hrvatska koja IPAK JEST clanica EU pravila da "cuje sto dolazi iz Brisela" !? Sto je Srbija bitnija od Hrvatske po tom pitanju? Problem hrvatske diplomacije je njena "kolebljivost" i "nekonzistentnost" koja se mijenja od izbora do izbora .Ako si odlucan i u pravu - nema toga koji ce te natjerati na suprotno! A Hrvatska tu je u paravu! Sto EK zna, njima je svejedno, ALI nama nije! Srbija nije clanica EU ,Hrvatska je i moze i mora lobirati i inzistirati da se njezin glas- misljenje u EU cuje. A ako gospodi u Berlinu i Briselu to nije bitno - onda molim, referendum o KROEXIT-u , ko ih j...be! I tako nakon Brexita i Trumpizma je buducnost EU projekta na staklenim nogama, a nova "prosirenja" odgodjena do daljnjega.

Avatar Django
Django
13:45 21.06.2017.

Dovoljno je samo gospodi iz EU poručiti da će Hrvatska, ako ne bude kako mi hoćemo, o pristupu Srbije u EU odlučivati referendumom a ne kroz odluke Sabora ili vlade. Naime, takav način odlučivanja je suvereno pravo svake članice EU. Pa ako hrvatski narod bude odlučivao zna se kada će komšije ući u EU ukoliko ne promijene zakon o jurisdikciji. A i onda je upitno, jer ima još dosta toga što treba razjasniti.

TO
tolitol
14:56 21.06.2017.

Novinara bi trebalo podsjetiti da je Slovenija blokirala gotovo trećinu poglavlja (a ne jedno ili dva kao Hrvatska), i to u vezi s bilateralnim pitanjem koje nitko drugi isto tako u EU-u nije smatrao bitnim. I što onda? Slovenija je naposljetku dobila što je tražila, i što će svoj vrhunac doživjeti sljedeći četvrtak. Kovač je ovdje naravno kriv, ne zato što je krenuo u blokadu oko pitanja koja se tiču hrvatskih državljana koje je svaka vlada dužna štiti, nego zato jer je od blokade onako nemušto odustao. A odustao je zato što je Plenković procijenio da mu blokada jako šteti u Berlinu. No da ne bude samo po Plenkiju, Kovaču i ovoj i prošloj vladi, treba podsjetiti da je Hrvatska još 2014. kad je diplomaciju vodio dvojac Milanović-Pusić propustila pri izradi mjerila bilo što reći. I tu je već Hrvatska sama sebi opalila najveći mogući autogol. Tada je doduše Plenković bio glasan u Europskom parlamentu, ali to je sve bilo očito u svrhu pripremanja uskakanja u fotelju HDZ-ova predsjednika. Sad šuti jer bi Berlin jednog dana mogao biti jako bitan pri njegovu prelazu u neku briselsku fotelju. I to je dakle naša stara priča. A Srbija koja je daleko od bilo kakvih europskih standarda i dobrosusjedskih odnosa, napreduje prema EU-u. Tragično jer će nam se to, prije ili kasnije, odbiti u glavu.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije