Hrvatska pošta

Hrvatska u 1000 maraka

Markica
Foto: Hrvatska pošta
1/10
19.05.2015.
u 17:00

Bili smo iznenađenje u filatelističkim krugovima, a različiti motivi prenijeli su glas o našoj kulturi, znanosti, povijesti, znamenitim ljudima, ljepotama, sportu

Tako je lijepo u poštanskom sandučiću pronaći pismo, razglednicu ili čestitku.

Nažalost, ti su trenuci postali prava rijetkost, a od potpunog izumiranja čuvaju ih samo one posebne duše kojima pisanje rukom po praznom papiru, ispisivanje nečije adrese, lijepljenje poštanske marke i ubacivanje u žute poštanske kutije još pričinjava emocionalni užitak.

Da bi sve to živjelo i u današnje tehnološko doba, trebalo je očuvati i izdavanje poštanskih maraka s čijih bi se motiva trebalo lako razaznati iz kojeg dijela svijeta stiže pismo ili čestitka. Njihova je vrijednost, ljepota i raznolikost tolika da se i ne treba čuditi što postoje i strastveni ljubitelji i skupljači tih malih papirnatih remek-djela – filatelisti.

Svima je puno značila informacija da je Hrvatska pošta 27. travnja u optjecaj pustila – tisućitu poštansku marku RH.

Tisuću polja

U 25 godina hrvatske samostalnosti i taj je mali komadić papira sa svojih dosadašnjih 999 različitih motiva pronosio glas o našoj zemlji, kulturi, znanosti, povijesti, znamenitim ljudima, ljepotama, sportu... A prva poštanska marka izdana je 9. rujna 1991., tema joj je bio zračna pošta Zagreb – Dubrovnik, dok je motiv jubilarne 1000. marke 1000 raznobojnih polja kao simbola poštanskih maraka. Njezina je autorica zagrebačka diplomirana dizajnerica Jana Žiljak Vujić, čije je idejno rješenje posebno po tome što je u podlozi tisućite marke (čija je naklada 300 tisuća primjeraka) pod infracrvenim svjetlom vidljiv tekst "1000. marka Hrvatske pošte".

– Poštanska marka formom je vrlo mala, ali sadrži jako puno. Iz nje možete iščitati cijelu povijest neke zemlje. To je zapravo prava antologija. I kada se Hrvatska na svjetskoj sceni pojavila sa svojim poštanskim markama, to je bila senzacija. Bili smo pravo iznenađenje u filatelističkim krugovima, što po motivima, što po izvedbi.

Inače, Hrvatska pošta godišnje izda oko 30 novih poštanskih maraka i do sada smo, što se tema i motiva tiče, imali serije gradova, znamenitih Hrvata, dvoraca, flore i faune, gastronomije, starih igračaka, starih brodova, tu su bile i dječje marke, pa uobičajena božićna, novogodišnja i uskrsna izdanja te izvanredna sportska i znanstvena postignuća. Imali smo i marke tijekom Domovinskog rata koje su u svijet slale poruku o našoj patnji, a potom su uslijedile marke posvećene razminiranju i invalidima.

Foto: Hrvatska pošta

A kako se svake godine obilježavaju i različite obljetnice, to se obvezno odrazi i na motivima maraka – kazala nam je dugogodišnja predsjednica Povjerenstva za izbor motiva te grafičkih i likovnih rješenja hrvatskih poštanskih maraka povjesničarka umjetnosti dr. Željka Čorak, dodavši da godišnje na natječaj stigne nekoliko stotina prijedloga motiva maraka.

Među dosadašnjih tisuću izdanja njoj je osobito draga ona na temu gastronomije, gdje su na bijeloj podlozi marke bili prikazani kruh i čaša crnog vina.

Upravo je ta marka svojedobno bila proglašena za najljepšu poštansku marku na svijetu, kao što je istu titulu ponijela i naša marka kojom se obilježilo sto godina Društva hrvatskih književnika.

– Duboko sam uvjerena da se hrvatske marke ubrajaju među najljepše marke na svijetu, govorim to kao objektivni povjesničar umjetnosti. I zato, osobito u inozemstvo, rado šaljem pisma i razglednice jer su ljudi zadivljeni našim markama. To više što marka nije ostala u rezervatu arhaičnosti, već prati suvremene tehnologije. Sad imamo marke s tajnom jer na ovoj tisućitoj ne vidite njen natpis, osim pod infracrvenim osvjetljenjem – kaže dr. Čorak, dok dizajnerica tisućite marke Jana Žiljak Vujić ističe da je njoj, od svih dosadašnjih pet maraka koje je dizajnirala za Hrvatsku poštu, upravo ova tisućita bila najveći izazov.

Slobodna forma

– Ona je dizajnerski i grafički najviše moja. Dosadašnje marke imale su zadane elemente koji su se morali ugraditi, a ovo je bila slobodna forma. Maknula sam se od vizualnog isticanja broja tisuću i tu je bila moja prednost. Tom markom željela sam dati značenje svim markama koje su prije izašle. A kako je bilo nemoguće prikazati svih njih 999 jer je premali prostor, odabrala sam dominantnu boju svake od prijašnjih 999 maraka. Broj 1000 stavila sam u infracrveno područje, nisam ga izgubila, ali nije narušio sklad i oduzeo prostor ostalim markicama – objasnila nam je dizajnerica te dodala da je za dizajnere osmišljavanje poštanskih maraka jedan od najizazovnijih projekata jer je marka najvredniji grafički proizvod s obzirom na to da je simbol državnosti, putuje svijetom i prenosi poruku, informira o narodu i zemlji iz koje potječe.

>>Hrvatska pošta predstavila 1000. marku Republike Hrvatske

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije