Vjeroučitelja biraju crkvene vlasti, ali škole trebaju napraviti provjeru. Već niz godina Ured pravobraniteljice za djecu preporučuje Ministarstvu da uspostavi sustav licenciranja rada odgojno-obrazovnih radnika, u sklopu kojeg bi se periodično provjeravale kompetencije i sposobnost svakog nastavnika, pa tako i vjeroučitelja, za rad s djecom. Sustava licenciranja propisan je zakonom, no, nažalost, do danas nije uspostavljen.
Ured pravobraniteljice za djecu i ove je školske godine, kao i ranijih, upozorio prosvjetne vlasti na probleme vezane za nastavu vjeronauka i potrebu uvođenja alternativnih predmeta. Ne samo da se ništa ne pomiče, već su krenuli i pokušaji izravnih intervencija Crkve u školski sustav.
Kako gledate na to što dužnosnici crkvenih vlasti šalju obvezujuće dopise školama u sekularnoj državi i daju im naputke o tome kako su dužni postupati prema učenicima?
Očekujemo da ravnatelji i svi djelatnici škola poznaju i poštuju zakonske propise, odnosno da postupaju u skladu s propisima i programom odgoja i obrazovanja. Iz zakonskih i podzakonskih akata jasno proizlazi čiji su nalozi obvezujući za ravnatelje i djelatnike škole.
Alternative vjeronauku u osnovnim školama i dalje nema iako se na taj problem ukazuje godinama.
I na početku ove školske godine uputili smo preporuku vezano za nastavu vjeronauka i uvođenje alternativnih izbornih nastavnih sadržaja kako bi se za sve učenike ujednačila ponuda nastavnih predmeta. Dosadašnjih godina ta naša preporuka, nažalost, nije usvojena. Zbog neodgovarajućeg organiziranja aktivnosti za učenike u vrijeme tog “slobodnoga“ sata, neki bi roditelji svoju djecu, radi zaštite i sigurnosti, ipak upisivali na vjeronauk iako to isprva nisu namjeravali. Svakako držimo da je neprihvatljivo da vjeronauk, kao i svi drugi izborni predmeti, po rasporedu budu u sredini nastave, a da se pritom djeci koja ih ne polaze u školi ne osigura zaštita, skrb i kvalitetno provođenje vremena. Sve škole trebaju voditi računa i o djeci koja ne pohađaju vjeronauk te o tim pitanjima razgovarati na roditeljskim sastancima ili na individualnim informacijama i dogovoriti se o najprikladnijem rješenju. Neke škole postupile su u skladu s našom preporukom, no nažalost još uvijek ima prijava ovakve vrste.
Je li prihvatljivo da se djeca u gradskim vrtićima mole, npr., prije objeda?
Svaka vjerska zajednica koja ima sklopljen ugovor s RH može provoditi vjerski odgoj u predškolskim ustanovama ako to roditelji zatraže i o tome daju pisanu izjavu ravnatelju, pod uvjetom da vjerska zajednica ima za to stručno osposobljene odgojitelje te radi u skladu s uvjetima iz ugovora. Izvan tako organiziranog programa vjerskog odgoja nema zakonske osnove ni pedagoškog opravdanja da odgajatelj u vrtiću inicira izgovaranje molitve ili zahvale vjerskoga sadržaja i da u to uključuje svu djecu. Međutim, ako dijete u grupi samo ponudi takav sadržaj ili započne molitvu, odgojitelj ga u tome treba podržati. To može biti sadržaj komunikacije, s njim i drugom djecom, koja je usmjerena na razvijanje i uvažavanje različitosti i tolerancije u društvu.
Izbor vjeroučitelja izvan je ingerencije škole. Je li dobro da vjeroučitelji za rad u školama ne moraju ispunjavati jednake kriterije kao ostali nastavnici?
Prema Zakonu o potvrđivanju ugovora između Svete Stolice i RH o suradnji na području odgoja i kulture, katolički vjeronauk predaju kvalificirani vjeroučitelji koji su po sudu crkvene vlasti prikladni za to. Sve osobe koje neposredno rade s djecom moraju zadovoljiti određene posebne zaštitne uvjete. U preporukama redovito podsjećamo na zakonsku obvezu vrtića i škola da kod svakog angažiranja osoba za rad s djecom prethodno provjere je li kandidat pravomoćno osuđen za kaznena djela koja su zapreka za obavljanje poslova u odgojno-obrazovnoj ustanovi te je li osuđen za tzv. spolne delikte. To se odnosi i na vjeroučitelje. Već niz godina preporučujemo Ministarstvu i da uspostavi sustav licenciranja rada odgojno-obrazovnih radnika, u sklopu kojeg bi se periodično provjeravale kompetencije i sposobnost, pa tako i vjeroučitelja, za rad s djecom. Sustav licenciranja propisan je zakonom, no, nažalost, do danas nije uspostavljen.
"Je li dobro da vjeroučitelji za rad u školama ne moraju ispunjavati jednake kriterije kao ostali nastavnici?"... Tipični primjer logičičke pogreške "složeno pitanje". Na takva novinarska pitanja treba samo reći: "Sljedeće pitanje". Ako novinar inzistira: "Nemate više pitanje? Onda smo završili."