Ima li interneta bez Googlea? Ima li života bez Googlea? Tražilica prema čijem je imenu nastao sinonim za pretraživanje interneta danas je samo temeljni posao korporacije koja je po vrijednosti četvrta na svijetu prema tržišnoj kapitalizaciji. Ispred su jedino Apple, Microsoft i čip-senzacija NVIDIA. Međutim, u medijima se posljednjih dana prepričavaju rezultati analize eMarketera, tvrtke za analizu tržišta oglašavanja. U toj analizi stoji da sljedeće godine, prvi put u povijesti, Google neće imati apsolutnu većinu na oglasnom tržištu internetskih pretraživača. Odnosno, Google će i dalje biti najkorištenija tražilica, ali će imati 48 posto marketinškog kolača. To bi bilo prvi put da će pasti ispod 50 posto. Brzo raste Amazon. U tržište pretraživanja uključuje se i TikTok, onda i veliki jezični modeli čiji tvorci tek trebaju dopustiti oglašavanje. Zašto Amazon? Pa zato što je to najveći internetski dućan i mnogi stoga željeni proizvod više ne traže na Googleu već na Amazonu. Zašto TikTok? Zato što je odlučio otvoriti svoju tražilicu oglašivačima koji sada mogu odlučivati kako će se njihov sadržaj pojavljivati u rezultatima pretraživanja.
Zbog svega toga smatra se da će Google postupno gubiti oglasni udio na tržištu oglašavanja za pretraživače. Zatim, Alphabet, Googleova matična kompanija ima neprestanih pravnih problema kako u SAD-u tako i u Europi, pri čemu je se optužuje za ostvarivanje monopola u pretraživanju interneta. A ima mišljenja da bi tvrtku trebalo podijeliti kao što se to nekada namjeravalo s Microsoftom. Možda Google odnosno Alphabet ima problema, ali ne treba žuriti sa zaključcima da će Google proći poput, recimo, Nokije u mobitelima.
Te su se loše vijesti i nepovoljne analize ponešto odrazile na vrijednost dionice Alphabeta u drugoj polovini godine koja je pala s više od 190 dolara na oko 165. Ali, za Alphabet ima nekih vrlo olakšavajućih okolnosti. I iz redova jedne domaće velike tehnološke kompanije čuli smo da je pojava ChatGPT-a doista izazvala uzbunu u Googleu, pa su onda ubrzo predstavili Bard, svoj veliki jezični model. Brzo ga je zamijenio znatno bolji Gemini, no činjenica je da Google puno opreznije pristupa razvoju tog proizvoda. S druge strane, ChatGPT koji je započeo tu AI revoluciju velikih jezičnih modela za koje se tvrdi da su najveća prijetnja za Google, ove će godine vjerojatno izgubiti pet milijardi dolara. To je većinom Microsoftov novac pa će se to neminovno odraziti na njegov rezultat. Također, Open AI još ni nije donio odluku o tome hoće li pustiti oglašivače u svoj model, njihov je poslovni model, dakle, i dalje pretplatni. Iz Googlea su već najavili da će proširenja pretraživanja koja donosi Gemini otvoriti za oglašivače, znači dobit će još jedan prihodovni kanal. Isto tako, kompanija je i dalje vodeća u prikaznim oglasima, display ads, s Facebookom te u videooglasima zbog YouTubea.
Također je činjenica da vlade, administracije i slični entiteti još razmišljaju kako pristupiti velikim jezičnim modelima, odnosno umjetnoj inteligenciji, treba li i kako ih regulirati i ograničavati. Noam Chomsky, lingvist i aktivist, konstatirao je da zbog Googlea znanje nismo morali čuvati u glavi već ga samo potražiti, a platforme poput ChatGPT-a mogle bi dovesti do toga da se postupno njihovi odgovori prestanu i preispitivati, pa ćemo prestati tražiti njihovu potvrdu u sačuvanom znanju. Nije nemoguće da svjetske vlade slična ograničenja koja žele primijeniti na Google počnu primjenjivati na velike jezične modele. Na kraju, nema li Amazon iznimno ambicioznu konkurenciju u Temuu? A pogledamo li pobliže brojke koje citira eMarketer, odmah ćemo uočiti da je zapravo očekivano da Amazon raste brže i zato što se ukupno tržište povećava, a udio mu je bio znatno manji, ni polovicu Googleovog.
I za kraj, postoji statistika tvrtke Datos o tome koliko korisnika velikih jezičnih modela i dalje koristi Google. Pa, 99 posto! A korisnik Googlea prosječno tražilicu koristi 200 puta mjesečno, desetak puta više od ChatGPT-a i sličnih. Ukupni je udio Googlea u pretraživanju i dalje oko 90 posto, apsolutne brojke prihoda u oglašavanju i dalje rastu. Također, analiza zanemaruje činjenicu da je korisnika velikih jezičnih modela i dalje malo te se u obzir ne uzimaju puno relevantniji igrači poput, recimo, Walmarta. Čini se da zime za Google još nema, barem ne u dogledno vrijeme.