HSLS i njihov gospodarski strateg Josip Budimir izračunali su da je isplativije restrukturirati autoceste nego ih monetizirati, odnosno prodati na vremenski rok.
- Hrvatska se opet zadužila, a mi se bavimo ideološkim temama - kazao je Darinko Kosor, predsjednik HSLS-a.
Vladimir Ferdelji, HSLS-ov kandidat za gradonačelnika Zagreba na prošlim izborima, upozorio je da Vlada vodi blagajničku ekonomiju, odnosno prodaje imovinu da pokrije dugove, umjesto da se okrene poduzetničkoj ekonomiji i stvara novu vrijednost. U svome izračunu haeselesovci su koristili i primjer Slovenije koja s upola manje autocesta ima 10 posto viši prihod od hrvatskih autocesta.
Budimir je izračunao da HAC duguje 22 milijarde kuna, a Autocesta Rijeka-Zagreb 7,3 milijarde te da im kroz pet godina na naplatu stiže 16, odnosno 3,3 milijardi kuna. Zašto ne monetizirati? Pored dugova morat ćemo platiti i ukalkuliranu zaradu monetizatora.
- Rizik vezan uz planirani promet i valutni rizik ostaju na državi, a možemo i sami povećati efikasnost upravljanja čime možemo kvalitetno reprogramirati dugove - kazao je Budimir. Upozorio je da HAC ima 3,2 zaposlenik po kilometru, ARZ 42, BINA Istra 1,5, a Autocesta Zagreb-Macelj 2,2 zaposlena po kilometru dok je europski standard 1,8 zaposlenih po kilometru. Budimir rješenje vidi u spajanju HAC-a i ARZ-a čime bis e smanjila upravljačka struktura, u smanjenju broja zaposlenih na 2 zaposlena po kilometru.
Na tome bi uštedjeli 300 milijuna kuna. HSLS predlaže uvođenje vinjeta s kojima bi se, procjenjuju, prihod povećao za 10 posto, odnosno 180 milijuna kuna. Za povećanje prihoda preusmjerili bi teretna vozila s ostalih cesta, a time bi se, kažu, uštedjelo na održavanju ostalih cesta.
>>Fondovi se pripremaju za ulaganje u autoceste