Iznimno je važno – zbog sigurnosti zračnog prometa – što prije utvrditi uzrok zrakoplovne nesreće i donijeti preventivne mjere. Nijedna istraga ne smije se prekidati iz administrativnih ili tehničkih razloga, pa tako ni istraga o nesreći na Velebitu gdje su 5. veljače prošle godine u padu cessne poginuli Gerd Govejšek, Walter Aleksandar, Miljenko Bartolić i Zvonko Kelek.
Ne traže krivce
Potvrdio je to za Večernji list Dale Kepp iz Uprave za promet Europske komisije. Takva pravila kose se s objašnjenjem istražitelja zrakoplovnih nesreća Dinka Vodanovića iznesenim u spisu u Županijskom državnom odvjetništvu u Gospiću. Tamo je ustvrdio da izvješće o nesreći na Velebitu nije gotovo jer je radi zatvaranja pretpristupnih pregovara za ulazak Hrvatske u EU trebalo osnovati Agenciju za istraživanje zrakoplovnih nesreća. Agencija je osnovana, piše istražitelj, no nije imenovan direktor.
Inače, Vodanović je cijelo vrijeme bio v.d. ravnatelja, a naposljetku je, potkraj siječnja, bio potvrđen na toj dužnosti.
– Nema potrebe za prekidanjem istrage u prijelaznom razdoblju, dok se Agencija osniva. Štoviše, istrage se moraju nastaviti. Cilj istrage je otkriti uzrok nesreće, donijeti preventivne mjere, spriječiti slične incidente u budućnosti i poboljšati zrakoplovnu sigurnost. Iz nalaza se mnogo toga može naučiti – objasnio je Kidd.
Postupak istrage zrakoplovnih nesreća propisane su direktivom EU 94/56 te aneksom 13., koje mora poštovati i Hrvatska. U direktivi se kaže da se istrage zrakoplovnih nesreća vode neovisno, no njihovi rezultati, odnosno konačna izvješća – u kojima istražitelji ne imenuju krivce, već objašnjavaju što se dogodilo – moraju biti javna.
– To obično znači postavljanje konačnog izvješća na web stranicama. Izvješća moraju biti dostupna apsolutno svima – kaže Kidd, a praksa je i sazivanje novinskih konferencija.
Razmjena izvješća
Hrvatska će uskoro imati obvezu sudjelovati u EU sustavu razmjene informacija o zrakoplovnim incidentima. Prema sporazumu o osnivanju Jedinstvenog europskog zračnog prostora, Hrvatska u prvoj fazi mora u svoje zakonodavstvo unijeti EU legislativu o istragama zrakoplovnih nesreća. Taj dio je završen potkraj prošle godine. Druga faza – razmjena izvješća – kažu u EK-u, tek slijedi.