Iako se već pomalo navikavamo na punopravno članstvo u Europskoj uniji, preostale su nam još neke obveze koje moramo ispuniti. Ovog puta pišemo o obvezama u svezi zaštite okoliša.
Horizontalno zakonodavstvo
Strategija održivog razvitka Republike Hrvatske (NN 30/09), usvojena 2009. godine, temelji se na europskim ciljevima održivog razvoje te za svako ciljano područje predviđa donošenje akcijskog plana djelovanja, poput Plana zaštite okoliša Republike Hrvatske, predviđenog za 2013.
Postojeći Zakon o zaštiti okoliša (NN110/07) kao krovni zakon upravljanja okolišem trenutno je u proceduri usklađivanja s novim zahtjevima i propisima EU donesenima u razdoblju od 2007. godine do danas. Novi nacrt Zakona je izrađen i trenutno je u saborskoj proceduri. Zakon se usklađuje s Direktivom 2010/75/EU o industrijskim emisijama, Direktivom 2008/56/EZ kojom se uspostavlja okvir za djelovanje Zajednice u području politike morskog okoliša (Okvirna direktiva o morskoj strategiji) te postavlja okvir za provođenje Uredbe (EZ) br.66/2010. o europskom znaku zaštite okoliša EU Ecolabel i Uredbe EZ br. 1221/2009 o dobrovoljnom sudjelovanju organizacija u sustavu Zajednice za ekološko upravljanje i neovisno ocjenjivanje (sustav EMAS).
Koncept krovnog Zakona u sektoru zaštite okoliša ostaje isti kao i u postojećem, što uključuje zadržavanje donesenih načela zaštite okoliša te horizontalni utjecaj na druga razvojna područja. Glavne izmjene koje donosi usmjerene su ponajviše na odredbe o industrijskim emisijama i uvođenje Okolišne dozvole kao dozvole za rad postrojenja unutar okvira poštivanja primjene najboljih raspoloživih tehnika i uvjeta zaštite okoliša lokacije na kojoj postrojenje radi. Okolišna dozvola razdvaja se od postupka procjene utjecaja na okoliš te se pozicionira iza lokacijske dozvole, a izdaje se prije puštanja u rad postrojenja, sukladno Direktivi 2010/75/EU o industrijskim emisijama (integrirano sprečavanje i kontrola onečišćenja). Temeljem novog Zakona će se donijeti nova Uredba o postupku izdavanja okolišne dozvole te izmjene Uredbe o informiranju i sudjelovanju javnosti i zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša. Ono što odlikuje predloženi koncept je njegova fleksibilnost u odnosu na trenutak izdavanja okolišne dozvole za nova postrojenja.
Primjenom Zakona u posljednjih pet godina uočeni su nedostaci koje se ovim zakonom također nastoji dodatno poboljšati. Donošenjem novog Zakona o zaštiti okoliša Hrvatska nastoji ojačati instrumente zaštite okoliša poput postupaka procjene utjecaja na okoliš i procjene utjecaja na ekološku mrežu. Projekti kojima je postupak procjene utjecaja na okoliš završio pozitivnim Rješenjem o prihvatljivosti zahvata za okoliš u postupku koji se vodio po proceduri prijašnjeg Zakona o zaštiti okoliša 2007. godine imaju neograničeno vrijeme trajanja. Novim Zakonom se navedeni propust planira ispraviti ograničavanjem važenja takvih rješenja, a za koje nije pokrenut postupak ishođenja drugih dozvola.
Klimatske promjene
Od lipnja 2008. godine vezano za klimatske promjene na razini EU usvojen je cijeli niz propisa koji reguliraju smanjenje emisija stakleničkih plinova u sektorima uključenim u sustav trgovanja emisijskim jedinicama te sektorima van sustava trgovanja. Za RH je utvrđeno da mora u potpunosti uspostaviti pravni i institucionalni okvir kako bi u punoj mjeri mogla primjenjivati sustav trgovanja emisijskim jedinicama na postrojenja od 1. siječnja 2013. godine, a za zrakoplovne djelatnosti od 1. siječnja 2014. godine. Također je, za razdoblje 2013.-2020., usvojen postotak ograničenja emisija stakleničkih plinova za sektore koji nisu uključeni u sustav trgovanja emisijama (poljoprivreda, usluge, promet, kućanstva, mala industrijska postrojenja, RH, +11% u 2020. u odnosu na razinu iz 2005. godine), što će se provoditi određivanjem godišnjih alokacija koje se neće smjeti prekoračiti.
Temeljem novog Zakona o zaštiti zraka (NN 130/11) donešenog u 2011. godini, tijekom 2012. godine doneseno je 10-ak provedbenih propisa. Tijekom 2013. godine Zakon o zaštiti zraka će se izmijeniti i dopuniti kako bi se stavile van snage odredbe iz EU uredbi koje je bilo potrebno unijeti u Zakon radi primjene EU sustava trgovanja emisijskim jedinicama stakleničkih plinova u punom opsegu od 1. siječnja 2013. godine. Također će se dopuniti Pravilnik o praćenju, izvješćivanju i verifikaciji izvješća o emisijama stakleničkih plinova iz postrojenja i zrakoplova. Za 2013. godinu je planirana izrada smjernica za strategiju o utjecaju, rizicima i prilagodbi klimatskim promjenama u sektoru poljoprivrede, vodnih resursa i priobalja te priprema klimatskih scenarija za razdoblje do 2030. godine s osvrtom na 2070.
Kvaliteta zraka
U cilju daljnje provedbe pravne stečevine iz područja zaštite zraka tijekom 2013. godini je planirano donošenje Uredbe o određivanju zona i aglomeracija prema kategorijama kvalitete zraka, Uredbe o mjernim mjestima za praćenje koncentracija onečišćujućih tvari i određivanju lokacija postaja u državnoj mreži za praćenje kvalitete zraka te Pravilnika o izvješćivanju i razmjeni informacija o podacima iz mreža za praćenje kvalitete zraka”.
Također se trebaju donijeti i usvojiti slijedeći provedbeni dokumenti: Plan zaštite zraka, ozonskog sloja i ublažavanja klimatskih promjena za razdoblje od 2013. do 2018. godine u Republici Hrvatskoj, Program praćenja kvalitete tekućih naftnih goriva za 2014. godinu i Program praćenja kvalitete zraka na mjernim postajama u državnoj mreži za praćenje kvalitete zraka.
Veliki dio aktivnosti u 2013. godini mora se fokusirati na bazu podataka Informacijskog sustava zaštite zraka (ISZZ), jer se od siječnja 2014. godine u EU počinje primjenjivati nova Air Quality Directives Implementing Provisions - AQD IPR (2011/850/EU) koja podrazumijeva novi oblik izvješćivanja o kvaliteti zraka (novi e-reporting) koji će biti usklađen s INSPIRE Direktivom 2007/2/EC.
Tijekom 2013. godine planira se usvajanje Zakona o Nacionalnoj infrastrukturi prostornih podataka (NIPP), koji predstavlja prenošenje Direktive 2007/2/EC (INSPIRE) u hrvatsko zakonodavstvo. Ulaskom RH u EU prestala je važiti Odluka o utvrđivanju kriterija i normi razmjene podataka (NN br. 102/2010) kao I Odluka o utvrđivanju kriterija i normi razmjene podataka – Provedbena pravila za mrežne usluge u funkciji Nacionalne infrastrukture prostornih podataka (NN br. 46/2012). Stoga se tijekom 2013. godine planira izraditi Strategija nacionalne infrastrukture prostornih podataka i uspostaviti nacionalni geoportal koji predstavlja obvezu koja proizlazi iz navedene directive.
Gospodarenje otpadom
Donošenjem novog Zakona o gospodarenju otpadom, koji se trenutno nalazi u saborskoj proceduri, prenijet će se u potpunosti u hrvatsko zakonodavstvo Direktivu 2008/98/EZ o otpadu. Zakon će definirati donošenje niza provedbenih propisa poput Pravilnika kojim će se prenijeti Direktiva 2011/65/EU o ograničenju korištenja određenih opasnih tvari u električnoj i elektroničkoj opremi, Plan gospodarenja otpadom RH i Program smanjivanja i sprečavanja nastanka otpada koji će zamijeniti trenutno važeći Plan gospodarenja otpadom RH do 2015. godine.
U narednom razdoblju slijedi daljnja priprema projekata izgradnje županijskih i regionalnih centara za gospodarenje otpadom u cilju njihove sveukupne uspostave do konca 2018. godine. Tijekom 2013. godini nastavlja se i s aktivnostima na sanaciji divljih odlagališta kao i na sanaciji i zatvaranju postojećih odlagališta otpada, sufinanciranih iz sredstava EU, FZOEU i sredstava jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Kakvoća voda
Tijekom 2013. godine nacionalno će se zakonodavstvo u području vodnog gospodarenja potpuno uskladiti s EU zakonodavstvom donošenjem novog Zakona o vodama te izmjenama i dopunama Pravilnika o posebnim uvjetima za obavljanje djelatnosti uzimanja uzoraka i ispitivanja voda (NN 20/11), Uredbe o standardu kakvoće voda (NN 89/10) i Pravilnika o graničnim vrijednostima emisija otpadnih voda (NN 87/10). U tijeku je izrada Plana upravljanja vodnim područjima, ali prethodno se treba dovršiti postupak Strateške procjene utjecaja Plana na okoliš koji je trenutno u tijeku. Također, u 2013. godini Ministarstvo zdravlja planira donijeti Zakon o zdravstvenoj ispravnosti vode za piće te Pravilnik o parametrima zdravstvene ispravnosti vode za piće.
Kontinuirano se trebaju provoditi aktivnosti na izradi dokumenata sukladno Uredbi o uspostavi okvira za djelovanje Republike Hrvatske u zaštiti morskog okoliša (NN 136/11) kojom su preuzete odredbe Direktive 2008/56/EZ o uspostavi okvira za djelovanje Zajednice u području politike morskoga okoliša (Okvirne direktive o morskoj strategiji).
Zaštita prirode
Na području zaštite prirode tijekom 2013. godine izradit će se konačni prijedlog ekološke mreže Natura 2000, a predviđeno je da tu bazu podataka Hrvatska preda Europskoj komisiji do dana pristupanja EU. Predviđeno je usvajanje novog Zakon o zaštiti prirode koji je trenutno u procesu donošenja, koji predviđa donošenje slijedećih podzakonskih akata: Pravilnika o proglašavanju strogo zaštićenih vrsta, Uredbe o ekološkoj mreži kojom će se definirati konačni prijedlog područja ekološke mreže Natura 2000 i Pravilnika kojim se propisuju osnovne mjeNatura 2000re za očuvanje ciljnih vrsta ptica u području ekološke mreže.
Također se planira donošenje Zakona o prekograničnom prometu i trgovini divljim vrstama, Zakona o prometu proizvoda od tuljana te Zakona o zabrani uporabe stupica i uvođenja krzna i proizvoda dobivenih od određenih divjih životinjskih vrsta iz država koje ih koriste.
Industrijsko onečišćenje i upravljanje rizicima
Buduće aktivnosti vezane za primjenu SEVESO II direktive bit će fokusirano na sustav evaluacije Izvješća o sigurnosti i Sustava sigurnosnog upravljanja kao i transparentnost prema javnosti i zainteresiranoj javnosti. Planira se osnivanje Vijeća kao stručnog tijela sastavljenog od predstavnika svih sudionika zaštite i spašavanja od opasnih tvari te poboljšanja koordinacije inspekcijskog nadzora. Isto tako, donošenjem nove SEVESO III Direktive 2012/187/EU koja je objavljena 4. srpnja 2012. godine i čija primjena je predviđena do 31. svibnja 2015. godine potrebno je nacionalnu legislativu uskladiti sa REACH I CLP Direktivama EU vezanu za sprječavanje velikih nesreća koja uključuje opasne tvari odnosno SEVESO III Direktivu. Za tu svrhu će se u novom Zakonu o zaštiti okoliša definirati navedene preporuke nove direktive a za implementaciju u praksi novom Uredbom o sprječavanju velikih nesreća koja uključuje opasne tvari.
Zaštita od buke
U 2013. godini nastavit će se daljnje usklađivanje nacionalnog zakonodavstva s pravnom stečevinom EU donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti od buke kojim se propisuje pravna osnova za usvajanje Nacionalne strategije zaštite od buke i prilagodba prijelaznim razdobljima iz Direktive 2002/49/EZ o upravljanju bukom okoliša radi pravovremenog ispunjavanja obveza u III. krugu izrade strateških karata buke i akcijskih planova na razini Europske unije.
U 2013. godini planira se usvojiti Nacionalna strategija zaštite od buke te se planira nastaviti s izdavanjem ovlaštenja ministra zdravstva pravnim osobama za obavljanje stručnih poslova zaštite od buke sukladno Zakonu o zaštiti od buke (NN 30/2009) i Pravilniku o uvjetima glede prostora, opreme i zaposlenika pravnih osoba koje obavljaju stručne poslove zaštite od buke (NN 91/2007). Planira se nastaviti s prikupljanjem podataka i kontrolom nad izradom strateških karata buke sukladno Zakonu o zaštiti od buke (NN 30/2009) i Pravilniku o načinu izrade i sadržaju karata buke i akcijskih planova te o načinu izračuna dopuštenih indikatora buke (NN 75/2009).
Kemikalije i GMO
U 2013. godini nastavit će se daljnje usklađivanje nacionalnog zakonodavstva s novom pravnom stečevinom Europske unije u području kemikalija te je planirano donošenje novog Zakona o kemikalijama kao i Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o genetski modificiranim organizmima. Imajući u vidu potrebu omogućavanja izravne primjene odredbi Uredbe (EZ-a) br. 1946/2003.. o prekograničnom prijenosu genetski modificiranih organizama od trenutka stupanja RH u EU potrebno je donijeti novi zakon kojim će se ta provedba omogućiti. Stoga je predviđeno donošenje Zakona o provedbi Uredbe (EZ-a) br. 1946/2003. o prekograničnom prijenosu genetski modificiranih organizama.
Šumarstvo
Ministarstvo poljoprivrede u 2013. godini planira donijeti Zakon o trgovini ilegalno posječenog drva i proizvoda od takvog drva na unutarnjem tržištu, kojim se omogućuje provedba uredbi EU.
Odgovorne institucije za provođenje gore navedenih zakonskih odredbi su Ministarstvo zaštite okoliša i prirode (Zakon o zaštiti okoliša, Zakon o otpadu, Zakon o zaštiti zraka, Zakon o zaštiti prirode, Zakon o prekograničnom prometu i trgovini divljim vrstama), Ministarstvo poljoprivrede (Zakon o vodama, Zakon o trgovini posječenog drva i proizvodima od takvog drva, Zakon o prometu proizvoda od tuljana, Zakon o zabrani uporabe stupica i uvođenja krzna I proizvoda dovibenih od određenih divjih životinjskih vrsta iz država koje ih koriste), Ministarstvo zdravlja (Zakon o zaštiti od buke, Zakon o zdravstvenoj ispravnosti vode za piće, Zakon o kemikalijama, Zakon o genetski modificiranim organizmima, Zakon o prekograničnom prijenosu genetski modificiranih organizama), Ministarstvo graditeljstava i prostornog uređenja (Zakon o Nacionalnoj infrastrukturi prostonih podatka).
Također nužno je povećati investicije u svim sektorima, posebice u području kvalitete zraka, kontrole industrijskog onečišćenja i upravljanja rizikom te u području vodnog gospodarstva i otpada. Navedene investicije zahtijevaju intenzivnu pripremu infrastrukturnih projekta posebice u području vodnog gospodarstva i otpada za financiranje iz fondova kohezijske politike S obzirom da je Hrvatska ušla u EU u trenutku kada završava EU programsko razdoblje 2007.-2013., ona će moći koristiti fondove kohezijske politke zadnjih 6 mjeseci u 2013. godini, a temljem Operativnog program zaštita okoliša izrađenog za to razdoblje koje predviđa financiranje sektora gospodarenja otpadom i upravljanja vodama (vodoopskrba, odvodnja i pročišćavanje otpadnih voda). Za novo EU programsko razdbolje 2014. - 2020. trenutačno je u tijeku proces programiranja kojim će se odrediti buduća prioritetna područja ulaganja u području okoliša.
U zadnjih šest mjeseci 2013. godine Hrvatskoj će biti na raspolaganju 450 milijuna eura iz fondova kohezijske politke, dok će tijekom slijedećeg programskog razdoblja 2014.-2020. imati na raspolaganju 1,1 milijardi godišnje. Ta sredstva nisu predviđena samo za ulaganja u području okoliša nego obuhvaćuju ukupna sredstava koja će Hrvatska moći korisiti u navedenom razdoblju.