Želite postati pisac? Planirate skladati glazbu, pisati stihove, slikati?
Zaboravite na svakodnevnu rutinu života kojim sada vjerojatno živite. Analize dnevnog rasporeda stotinjak najvećih kreativnih umova u povijesti, od Franza Kafke preko Beethovena do Ingmara Bergmana pokazuju da su svi veliki kreativci u povijesti imali neka svoja pravila kojih su se strogo držali i bez kojih, bili su uvjereni, nikada ne bi uspjeli stvoriti svoja djela.
Na nogama od rane zore
Prvo pravilo, u najvećem broju slučajeva, odnosilo se na ritam spavanja. Iako bi se na prvi pogled reklo da veliki pisci ili kompozitori vole izležavanje u krevetu, realnost je upravo suprotna. Marcel Proust, Mozart, Georgia O'Keefe i cijeli niz drugih genijalaca bili su ranoranioci koji bi na nogama bili već oko zore.
– Ujutro, kad nema nikoga da mi smeta, kada je dovoljno hladno, najbolje je vrijeme za stvaranje – objasnio je jednom prilikom Ernest Hemingway koji se svakog jutra dizao u pola pet.
Drugo bitno pravilo koje se odnosi gotovo na sve kreativce kaže kako svi oni za stvaranje odrede svojevrsne točno precizirane intervale. Nitko od njih nije čekao da ga pogodi muza i inspiracija, već su si najčešće zadavali svojevrsnu normu koju bi ispunjavali svaki dan. Tako je Trollope satom mjerio svoj učinak zadan na pisanju 250 riječi svakih 15 minuta, dok je Hemingway ritam utvrđivao prema rasporedu koji je sam sebi zadavao svakog prvog u mjesecu.
Nije u skladu sa zakonom
Kreativci ne rade osam sati "u komadu", govori treće osnovno pravilo. Gotovo svi kreativci svoj dan prekidaju dugačkim šetnjama, ne samo kako bi prekinuli monotoniju posla za stolom već i kako bi protegnuli noge. Kod nekih je, poput Čajkovskog, u pitanju bilo i praznovjerje. Smatrao je da će ga, bude li njegova dnevna šetnja trajala kraće od dva sata, toga dana snaći neko veliko zlo.
Četvrto pravilo najčešće baš i nije u skladu sa zakonom, ali ono kaže da kreativci često koriste opojne supstance. Graham Greene "radio je na" benzedrin, Arthur Miller na alkohol i duhan za lulu, matematičar Paul Erdos na ritalin, ali najčešća ovisnost kreativaca svodi se na ovisnost o alkoholu ili kavi. Balzac je svakodnevno ispijao 50 šalica crnog napitka, Hemingway je, s druge strane, neiscrpno pio kubanski rum. Niz je pravila koja se mogu uočiti u rutini kreativaca, ali tu je i jedno nasušno pravilo svih onih koji se tek planiraju okušati u stvaralaštvu i umjetnosti. Ono glasi – ne napuštajte dnevni posao. Uostalom, i Kafka je pisao noću, danju je radio kao zastupnik osiguranja, dok je T. S. Eliot bio zaposlen u Lloyd banci.
>>Kakvu poruku odašiljemo kroz rukopis?
>>David složi Rubikovu kocku za 10,38 sekundi