05.01.2020. u 17:37

‘Ako treba kraljevati, svak će sobom vladat znat. Ako treba život dati, dat ću vam ga kao brat’. Gdje su tu današnji vođe?

Tebi što mjest’ boga bdiješ, nad sudbom nas siromaha, život svoj do zadnjeg daha zaklinjem ja. Raskidasmo mrske lance, iskovasmo, pravdo, tebe. I možda tu, na pragu bijede, sloboda sja. Do nje put je krvav i dug, al’ je za nju mrijeti spreman hrvatski puk”. Ovo je početak ne neke predsocijalističke budnice nego “Gupčeve zakletve maču”, arije iz rock-opere Gubec-beg. Upravo smo ušli u 2020., što znači da je prošlo 45 godina od praizvedbe nečega što je nastajalo četiri godine, što samo dodatno otkriva autorsku ozbiljnost i želju da se napravi velika stvar.

Genijalan libreto i ništa manje upečatljiva glazba, uz minuciozno aranžiranje rezultirali su djelom koje bi u povijesti svakog naroda, a pogotovo ovako kulturno anoreksičnog, trebalo imati zasluženo posebno mjesto, uz najiskrenije štovanje autorskog trojca Krajača, Metikoša i Prohaske. Ne znam koliko je točno bilo prošlo od same praizvedbe kad sam dobio LP te rock-opere. Imao sam osam godina i bio uvjeren već nakon prvog slušanja da Matija Gubec ne može izgledati nikako drukčije nego kao Branko Blaće i da svijet ne može biti mjesto u kojem nepravda, sila, prezir prema čovjeku, zakon jačega na bilo koji način i ikada mogu i smiju pobijediti.

Gubec-beg imao je biti premijerno “emitiran” 1973., dakle na 400. obljetnicu Seljačke bune, događaja koji je podjednako dobro dokumentiran kao što je i dalje obavijen prijeko potrebnom mistikom da bi mogao biti izvorom umjetničkog nadahnuća i implantatom u kolektivno narodno sjećanje. Vođa bune Matija Gubec u jednom je trenutku, i to onom nenarodne, jugoslavenske majorizacije, bio proglašen simbolom socijalno-povijesno svjesnog pojedinca koji je žrtvujući se stao na čelo pokreta protiv vlasti korumpirane gospode, temeljene na božanskom pravu i ovozemaljskom nasilju. Paradoks je da je isti taj Gubec, stvaran ili ne, razapet i okrunjen užarenom krunom ili tiho nestavši u mraku vremena, dakle da je taj simbol hrvatskog socijalnog bunta na početku hrvatske priče o osamostaljivanju početkom 90-ih, iz nekih nacionalno osviještenih usta bio proglašavan pukim turskim agentom i provokatorom koji je radio protiv interesa hrvatske države.

Eto, lako je u mijenama vremena i trendova od Augustinčićeva diva koji dotiče nebesa postati nacionalni izdajnik i prodana duša koja razara naciju socijalnim zahtjevima. Ni prvi, ni zadnji. No, vratimo se operi koja je praizvedbom u Lisinskom također ušla u povijest, a nekim tekstovima i arijama mogla bi ući i u lektire i narodnu predaju, da postoji kod nas imalo pameti i da ovaj narod svoje predaje ne pretvara u kapitulacije. Pameti i dobrog ukusa. Uglavnom, u spomenutoj „Gupčevoj zakletvi maču“ Gubec se obraća tom rekvizitu smrti kao jedinom istinskom savezniku koji je na kraju, u očaju i bijedi, a protiv galgi i groba, ostao seljaku. „No dođe krvav čas. Kad mora čut naš glas. Jer danas bira kmet; živjet ili mrijet“, odlučno i posve svjesno konzekvenci otkriva najtežu dilemu čovjek koji je stih-dva prije rezignirano zaključio „no gluh ostade bog“ na sve molbe i vjeru potlačenih. Što ostaje? Jedino da sami, „na snijegu i ledu“ pokušaju nemoguće i nezamislivo – rušiti nepravedni poredak. Posebno je dirljiv finale te arije u kojem Gupčeva momčad plebiscitarno uzvikuje „Gupče, kraljem nam budi!“, a ovaj im odgovara: “Ako treba kraljevati, svak će sobom vladat znat. Ako treba život dati, dat ću vam ga kao brat“.

Naravno, ne potpuno lišena patetike s mjerom, „Gupčeva zakletva maču“ kao i cijela rock-opera pretvara se u neprolaznu socijalnu megagrađevinu koja u Krajačevim stihovima sadrži elementarnu potrebu za ispravnim, slobodnim i dobrim svijetom, u kojem čak i kad bog zakaže, a to je bilo svako malo, pravi i iskreni vođe neće imati potrebu skladanja autoriteta krunom, nego će autoritet biti njihova kruna iz jednostavnog razloga što vrijede i što se znaju podrediti višem, zajedničkom cilju.

Možda će se nekome sve to učiniti naivnim, možda iz mene i danas progovara impresija osmogodišnjaka koji s nevjericom sluša da se netko zaklinje maču, znači svojoj, unutrašnjoj snazi, a ne maršalu ili bogu, znači utvari i vanjskoj sili, no svijet u kojem kad treba kraljevati, „svak će sobom vladat znat“, nije svijet u kojem je vlast ovladala sobom, nego svijet u kojem je sobom ovladao čovjek. Onaj koji je prestao zloupotrebljavati, manipulirati, podvoditi, skrivati se iza naroda, svojatati ga, koji je prestao silovati boga i koji otvoreno i časno djelima potvrđuje život, a život potvrđuje djelima. I danas ja to čujem kod Krajača, Metikoša i Prohaske i možda baš zato Gubec-beg i nije najpopularnije djelo koje ovo vrijeme može zamisliti iz vizure svojih „velikaša“ koji opet kmetovima kroje sudbinu u ime svog božanskog prava, u ime boga i države u koje, sve skupa, vjeruje sve manje i manje ljudi. Kako smo se doveli u situaciju da ponovno moramo razmišljati u koordinatama duboke kastinske provalije? Možda je objašnjenje jednostavnije no što se čini, možda su i Krajač, Metikoš i Prohaska, poput samog Matije Gupca, bili ne umjetnici i autori remek-djela, nego plaćenici stranih agentura zaduženi da podrivaju ovu napaćenu samostalnost i prije no što je navodno uspostavljena.

Scene koje su vas najviše iznenadile: Najveći hit bila je djevojka na parkiralištu

Zagreb: Rock opera Gubec-beg na ljetnoj pozornici jezera Bundek u izvedbi kazališta Komedija
1/29

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije