Prva dva dana Nove godine u kafićima pokraj suncem okupanog jarunskog jezera tražilo se mjesto više, a slično je bilo i u drugim popularnim okupljalištima! Masovnih poskupljenja još nije bilo, no pitanje je dana ili tjedna kad će se ugostitelji odlučiti i na to.
Ceh ugostitelja tvrdi da je vlasnik kafića s tri zaposlena radnika na 300 kvalitetnih kava prodanih po 8 kuna s dosadašnjim PDV-om ostvarivao samo 63 lipe zarade po jednoj kavi. Da bi izbjegli poslovanje s gubitkom, promjene cijena su neminovne.
U pet godina stopa PDV-a u ugostiteljstvu mijenjala se tri puta, prvo je pala s 23 na 10 posto, zatim porasla s 10 na 13, da bi sad ugostitelji ostali bez povlaštenog poreznog statusa.
U obranu svojih interesa, cehovsko udruženje tvrdi da vlasnici kafića i restorana ne mogu preuzeti dodatni porezni teret jer im je promjena došla nenajavljeno, a oni su u međuvremenu pokrenuli nove investicije.
Kako bilo, na ime većeg poreza kava nigdje ne bi smjela poskupjeti više od jedne kune, a soka dvije kune, no masovne promjene cijena često postaju izgovor i za poskupljenja koja nisu potaknuta poreznim promjenama. Vraćanjem PDV-a na 25 posto Vlada je stvorila prostor za smanjenje PDV-a na struju i odvoz smeća te sirovine i repromaterijal u poljoprivredi.
Gleda li se regionalno, najnovija porezna preraspodjela pogoduje sredinama koje su više orijentirane na poljoprivredu, jer se računa da će Hrvatska i s većim PDV-om ostati prihvatljiva i jeftina turistička destinacija za strane goste.
Mjesečni promet u kafićima i restoranima kreće se od približno 800 milijuna kuna u zimskim mjesecima kao što su siječanj i veljača do 4,5 milijarde kuna na vrhuncu sezone.
Fina navodi da su u djelatnosti pripreme i usluživanja hrane i pića bila 5732 poslovna subjekta koja su ostvarila 7,7 milijardi kuna ukupnog prihoda. – Učinak snižene stope bio je vidljiv jer su investicije u ugostiteljskom i turističkom sektoru eksplodirale i jedini su stvarni pokretač izlaska iz recesije – tvrde ugostitelji koji su u svoju obranu što nakon spuštanja PDV-a nisu smanjivali cijene naveli da prethodnih deset godina nisu značajnije mijenjali cijene iako su im ulazne cijene poput vode, energenata i slično znatno povećane.
Veći PDV primjenjuje se i na šećer (25%) te kinoulaznice (13%), no niža stopa od 13% predviđena za isporuku ljesova, struje, odvoza smeća, dječjih autosjedalica te sirovina i repromaterijala u poljoprivredi. Država ove godine planira od svih poreza prikupiti oko 73 milijarde kuna te još 23 milijarde kuna od socijalnih doprinosa.
>> Ugostitelji su spremni na primjenu PDV-a od 25%, od 1. siječnja očekujte veće cijene pića i hrane
Kad je PDV padao, niste spustali cijene. Sad kad se vraca na onaj kakav je bio prije, sad su poskupljenja neizbjezna?