Tvrtka China Road and Bridge Corporation (CRBC) podnijela je žalbu na nadmetanje za izvođenje radova na pruzi od Hrvatskog Leskovca do Karlovca. Kineski izvođač radova na Pelješkom mostu tako je zaustavio natječaj vrijedan 2,04 milijarde kuna bez PDV-a, gotovo isto koliko je i vrijednost gradnje mosta koji će spojiti Hrvatsku (2,08 milijardi kuna).
Rekonstrukcija i gradnja drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskovac – Karlovac najvredniji je dosad projekt na hrvatskim željeznicama. Radovi na njemu podijeljeni su na dva nadmetanja – jedan za građevinski i elektroenergetski podsustav, za što je procijenjena vrijednost spomenute 2,04 milijarde kuna, a drugo nadmetanje se provodi za radove na prometno-upravljačkom i signalno-sigurnosnom podsustavu procijenjene vrijednosti 266,49 milijuna kuna bez PDV-a. Natječaj za građevinske i elektroenergetske radove objavljen je još 7. rujna ove godine, no zbog izjavljenih žalbi već je dva puta bio zaustavljan pa je tako isto toliko puta pomican i rok za dostavu.
Prvu je žalbu podnijela tvrtka Beton Lučko, i to 17. rujna, a što je natječaj zaustavilo na gotovo mjesec dana iako je na kraju Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (Dkom) obustavila taj postupak jer je Beton Lučko odustao od žalbe 9. listopada, a Dkom je o tome donio rješenje tri dana poslije. Drugu je žalbu na natječajnu dokumentaciju za ovaj posao podnijela tvrtka GIP Pionir, koja je inače ovih dana u središtu pozornosti javnosti zbog velikog porasta troškova na projektu nove sljemenske žičare. Pionir je žalbu podnio 22. listopada, a Dkom ju je odbacio 28. listopada jer je bila podnesena izvan zakonski propisanog roka. Stoga su zbog te dvije neuspješne žalbe u HŽ Infrastrukturi morali dva puta pomicati rok za dostavu poruka, prvi put s 3. studenog na 10. prosinca, a zatim i na 22. prosinca.
No žalba CRBC-a sad će dodatno pomaknuti taj rok, a na koliko dugo ovisi o tome kada će Dkom donijeti rješenje o toj žalbi. Žalbe su usporile i nadmetanje za radove na prometno-upravljačkom i signalno-sigurnosnom željezničkom infrastrukturnom podsustavu na pruzi Hrvatski Leskovac – Karlovac. Taj je natječaj objavljen 14. rujna, a austrijski Siemens i hrvatski Končar – Inženjering za energetiku i transport, svaki za sebe, 28. rujna podnijeli su žalbe na dio natječajne dokumentacije, a što je Dkom i prihvatio pa je poništio taj sporni dio dokumentacije. Rok za dostavu i otvaranje ponuda na tom natječaju pomaknut je s 10. studenog ove godine na 19. siječnja 2021.
Projekt rekonstrukcije i izgradnje drugog kolosijeka na dionici od Hrvatskog Leskovca do Karlovaca s 85 posto se sufinancira iz europskih fondova. U HŽI-u su u ovom slučaju išli na dva natječaja jer isporučitelja signalno-sigurnosnih uređaja ima manje nego građevinaca kojima su dosad bili podugovaratelji pa se ovako omogućilo veće tržišno natjecanje. Osim toga, računali su i na to da žalbe na natječaju za jedan podsustav neće kočiti natječaj za drugi podsustav.
VIDEO Kako napreduju radovi na Pelješkom mostu (snimljeno u listopadu 2020.) Video: Slavica Vuković
Hrvatske kompanije kao niti kompanije iz EU ne mogu se uopće javiti na tendere koje objavljuje država Kina - isključivo kineske kompanije mogu graditi u Kini Zašto mi, odnosno EU ovo dozvoljavamo je pitanje za miljun (milijardu) eura.