– Grad Sisak je poput Sjeverne Koreje u hrvatskom sustavu obrazovanja i predškolskih ustanova jer je usamljen slučaj takvog ignorantskog i diskriminirajućeg odnosa prema Katoličkoj crkvi. Ni u jednom civilnom vrtiću nije dopušten vjerski odgoj. Molim se Bogu da se ta protugrađanska i protuvjerska vladavina gradom Siskom završi... Ovo vraćanje u komunizam i partizanštinu – što nedvojbeno znači pozdrav „Smrt fašizmu – sloboda narodu“ koji je izrekla gradonačelnica u Brezovici, ne može Sisku u 21. stoljeću donijeti ništa dobra – izjava je iz ožujka ove godine biskupa sisačkog Vlade Košića, a tek jedna u nizu kojima je kritizirao SDP-ovu vlast u Sisku i gradonačelnicu Kristinu Ikić Baniček koja je nedavno izborila svoj drugi mandat.
Zamjera 58-godišnji biskup gradonačelnici i to što za Kvirinovo u vrijeme procesije organizira proslavu Dječjeg dana Grada. Košić direktno veže SDP uz Komunističku partiju, a bori se za zabranu komunizma pa zamjera i obilježavanje 5. svibnja, kada su 1945. u Sisak ušli partizani, potjerali Nijemce i ustaše, ali i počinili zločine. Gradonačelnica biskupove izjave ne komentira, no u gradskom SDP-u smatraju da su joj pomogle da ostane na vlasti. A možda i da SDP 2013., nakon 20 godina vlasti HDZ-a, zavlada gradom na tri rijeke. Naime, Sisačka biskupija obnovljena je 2009. uz biskupa Vladu Košića. Prvi sukob Siščana i biskupa dolazi još dok gradom vlada HDZ, 2012., kada biskup Košić reagira na manifestaciju Keltske noći u kojoj se spominje i sisački zaštitnik Sveti Kvirin, ali i 1. partizanski odred, osnovan u Sisku 22. lipnja 1941. Biskupa je naljutilo što se svetac i partizani nalaze u istoj priredbi pa je zabranio daljnju uporabu imena sv. Kvirina bez crkvenog dopuštenja i izazvao buru reakcija, čak i HDZ-ovih političara.
Radikalno desno
Od tada je biskupovih istupa s oltara i mimo njega mnogo, ali teško je pronaći Siščanina ili Siščanku koji bi javno komentirao, odnosno komentirala biskupove riječi, iako su društvene mreže i sisački forumi užareni. Jedan od rijetkih 20-godišnji je Marko Jerleković koji je biskupu Košiću jučer uputio otvoreno pismo kao reakciju na njegovo pismo premijeru Plenkoviću. U pismu ga je mladi Siščanin pozvao da “poštuje temelje ove države i makne svoje prste dalje od odluka koje utječu na moju i budućnost svih mladih u ovoj zemlji”. Optužio ga je za „otvoreno koketiranje s radikalnom desnicom i naslikavanje s ratnim zločincima“ te za “mržnju koju ste potaknuli i koju ćete potaknuti za vrijeme svojeg stolovanja u Sisku“.
Gledajući povijest događanja u sjedištu Sisačke biskupije, lako se uoči kako je to postalo mjesto gostovanja i onih koje vežemo uz ekstremniju desnicu. Na 70. godišnjicu proboja iz Jasenovca u sjedištu biskupije održano je predavanje o „Trostrukom logoru Jasenovac“, osuđenik za ratne zločine Dario Kordić češći je tamo gost, a Košić je uznemirio bošnjačku zajednicu u Sisku izjavom: „Ja ne vjerujem da je Dario Kordić zločinac bez obzira na presudu. Ona je rezultat političke nagodbe, a ne dokaza”. Predsjednik Medžlisa Islamske zajednice Sisak Edin Safić na lokalnim je izborima 21. svibnja, kao nezavisni kandidat, završio na SDP-ovoj listi i ušao u Vijeće. Thompson u Sisku ima redovite humanitarne koncerte za biskupijsku Zakladu za nadarenu djecu, a prije ovogodišnjeg Blagdana sv. Kvirina u Velikom Kaptolu svoju je monodramu „Bez lustracije nema Kroacije“ izveo Božidar Alić. U sisačkim se srednjim školama na vjeronauku prikazivo Sedlarov film o Jasenovcu.
S druge strane u kolovozu 2016. netko je pokraj sjedišta biskupije crvenim sprejom napisao „Smrt fašizmu – sloboda narodu“ i uz crvenu petokraku „Antifa Sisak“.
Kritičari i branitelji
– Vlado Košić prije svega je politički je aktivist, ne pokazuje se kao duhovni pastir o čemu svjedoče i rezultati izbora u Sisku jer o kvaliteti njegova duhovnog pastirstva pokazuje to da u gradu, u kojem veliku većinu čine katolici, vjernici glasaju suprotno njegovim zahtjevima. Njegov politički angažman generalno šteti Katoličkoj crkvi u Hrvatskoj. On nema što drugo ponuditi, ni socijalni nauk, očito ne može propovijedati evanđelje, a uski antikomunistički nacionalistički diskurs sve manje mu prolazi – rekao je sisački povjesničar doc. dr. sc. Hrvoje Klasić s Odsjeka za povijest Filozofskog fakulteta u Zagrebu.
Doc. dr. sc. Vlatka Vukelić s Odsjeka za povijest Hrvatskih studija biskupa Košića podržava.
– I blaženom Alojziju Stepincu neki su zamjerili što nije bio jasniji i odlučniji u kritici jednog režima pa ne vidim zašto naš vjerski pastir ne bi mogao biti javno i otvoreno kritičan prema obnašateljima vlasti kada osjeti da je biračko tijelo, koje zastupa u vjerskom i u društvenom životu, izigrano. Tim činom biskup Košić pokazao je svu univerzalnost promišljanja i pokazao se kao zastupnik naroda, a ne stranke. Na svaku vlast koju njezina djela odnarođuju Košić kao naš crkveni otac upozori – ističe doc. dr. sc. Vlatka Vukelić.
komunjare bi svećenicima zabranile da govore?!