Hrvatsko građevinarstvo posljednjih je godina obilježio takozvani damping cijena. Naime, na natječajima bi se javila tvrtka s nerealno niskom cijenom, ponekad i za četvrtinu nižom od prve sljedeće ponude, a za vrijeme trajanja radova ili pri njihovu obavljanju investitoru bi ispostavljali račun s puno većom brojkom. Zakonski bi se sve riješilo različitim aneksima, a najgore bi prošle one tvrtke koje su ispostavljale realne predračune pa zbog toga gubile posao.
Radovi od 150 milijuna kn
Ovakva situacija trenutačno se događa između splitskog Konstruktora i Luke Dubrovnik u vezi s gradnjom novog mula za pristanište kruzera.
– Radovi na gradnji operativne obale u gruškoj luci ugovoreni su na 150 milijuna kuna, a aneksom smo Konstruktoru isplatili dodatnih 20 milijuna. Međutim, ovih dana dobili smo zahtjev za isplatu dodatnih 15 milijuna kuna jer u Konstruktoru tvrde da aneksom isplaćeni novac ne pokriva realan rast cijene željeza i betona koji se dogodio u vremenu dok su oni obavljali radove – objašnjava ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik Vlaho Đurković koji kaže kako Lučka uprava nema namjeru izdvajati dodatni novac.
Kredit za ove radove osiguran je preko Svjetske banke za obnovu i razvoj, koja ima stroge parametre evaluacije projekata za koje daje novac pa je dodatno plaćanje praktično nemoguće. Činjenica je da Svjetska banka inzistira da se svi radovi koje oni kreditiraju odrađuju na osnovi međunarodnih ugovora, a arbitražu obavljaju europske institucije kojima Konstruktor treba poslati zahtjev za novu isplatu.
Najjeftinija ponuda
U Konstruktorovu zahtjevu za plaćanje dodatnog novca stoji kako je kilogram željeza pri ugovaranju radova iznosio 2,5 kuna, dok mu je cijena bila 5 kuna u trenutku kada su radovi završeni. Međutim, činjenica je da je Konstruktorova ponuda pri natječaju bila čak 100 milijuna kuna manja od prve sljedeće. Zbog toga su i dobili radove, a sada traže smanjenje te razlike na sve moguće načine.
– Mi se držimo ugovora, a iz Svjetske banke kažu kako ništa nema sporno – zaključio je Vlaho Đurković.
Tijekom radova na novoj operativnoj obali Luke Gruž, koju je uoči Feste svetog Vlaga svečano otvorila premijerka RH Jadranka Kosor, dolazilo je do mnogih teškoća, a Konstruktor je debelo probio sve rokove koji su bili propisani za završetak radova.
Naime, ugovorom je bilo definirano da radovi moraju biti gotovi za dvije godine, a Konstruktor ih je završio tek nakon četiri godine. Zbog toga je Konstruktor platio penale u iznosu od deset posto ugovorenog iznosa, što iznosi točno 15 milijuna kuna koje sada potražuju od Lučke uprave Dubrovnik. Isplatom tog novca kašnjenje splitske građevinske tvrtke praktički bi prošlo nekažnjeno.
Deja vu