Svi hrvatski građani koji su doživjeli nesreću na krstašu Costa Concordia neka što prije zatraže odštetu od vlasnika, kompanije Costa Crociere – savjetuje hrvatska počasna konzulica u Firenzi Alessandra Fusi.
Naime, iako je prema talijanskom zakonu zastara za potraživanje nastupa pet godina od dana nesreće, u ugovoru koji su putnici potpisali s brodarom stoji kako u roku od deset dana, otkad su se vratili kući, trebaju pismenim putem uputiti žalbu tvrtki Costa Crociere.
“Prenavigirao sam se”
– S obzirom na to da nije upitno hoće li šteta biti plaćena – sve će platiti kompanije koje su osigurale Costa Concordiju – predložila bih da što prije napišu žalbu i zatraže naknadu za materijalnu i nematerijalnu štetu. Costa Crociere je danas potvrdila da neće ići na sud, nego da će se odmah odrediti odšteta, a govori se da bi bila od 10.000 do 20.000 eura po putniku. No, iznosi su veliki, bilo je mnogo putnika pa postoji rizik da, prođe li rok od deset dana, osiguranje ne isplati štetu – upozorava konzulica Alessandra Fusi.
I dok oni koji su preživjeli brodolom, u kojemu je poginulo jedanaest, a 21 osoba u četvrtak ujutro vodi se kao nestala, spremaju dokumentaciju za traženje odštete, kapetan broda Francesco Schettino (52) napokon je, nakon pet dana laganja i muljanja, priznao svoju pogrešku.
– Da, prenavigirao sam se. Plovio sam na osjećaj jer dobro poznajem tamošnju obalu i dubine. Pa tu sam rutu plovio već tri ili četiri puta – kazao je Schettino na saslušanju. No, u petak navečer manevar je krenuo naopako i nastala je katastrofa.
– Nasukao sam se u preplitko more, još si ne mogu objasniti zašto – kazao je Schettino.
Otkriveno je i tko je zagonetna dama koju su putnici vidjeli s kapetanom na komandnom mostu u trenutku havarije. To je Moldavka Domnica Cemortan (25). Pisalo se kako je Schettino bio u društvu neke mlade plavokose djevojke koju je odveo na komandni most, gdje neslužbene osobe ne bi smjele dolaziti.
Na svojoj web stranici moldavski list Adevarul.md piše kako je Cemortan navodno radila za brodara Costa Crociere, a putovanje na brodu Concordia bila je nagrada za rođendan (rođena je 7. siječnja 1987.). Cemortan, koja nije bila prijavljena kao putnik, ima rumunjsku putovnicu i živi u Bukureštu, a sada je izjavila kako je Schettino “spasio tisuće osoba”.
– Ja mislim da je (Schettino) obavio izvanredni posao. Posada je solidarna s njime i smatra kako je spasio više od tri tisuće osoba – izjavila je Cemortan, koja je kao djevojčica učila balet u Baletnoj akademiji u Parizu, a 2007. godine ukrcala se na brodu Royal Star, švicarske kompanije African Safari Club, kao balerina.
Na Schettinijevo držanje drukčije gleda tužitelj u Grossetu Francesco Verusio, kao i sutkinja za preliminarnu istragu Valeria Montesarchio, koja je potpisala njegovo puštanje u kućni pritvor.
“Nevjerojatno je kako je Schettino pogriješio rutu i previše se približio otoku Giglio. Pokazao se potpuno nesposobnim za upravljanje evakuacijom. Napustio je brod kada je na njemu bilo još otprilike tristo osoba. Odbio je vratiti se na brod nego je gledao kako tone”, napisala je Valeria Montesarchio u svome dokumentu nakon što je ispitala zapovjednika Concordije, ali ga je ipak pustila u kućni pritvor ocijenivši da to neće iskoristiti za bijeg.
Kapetan kukavica
Tragikomično zvuči opravdanje kapetana “kukavice”:
“Nisam pobjegao, u metežu sam se spotaknuo i pao u čamac za spašavanje”, branio se kapetan Schettino.
Montesarchio također optužuje Schettina za havariju broda 13. siječnja, ali ga pušta iz zatvora. Tužitelj Verusio se protivi takvoj odluci i uložit će žalbu jer smatra kako bi kapetan, ako je pobjegao s broda, mogao pobjeći i pravdi. Danas su spasioci nastavili tragati za dvadesetak osoba koje se vode kao nestale.
Dok god se ne završi traganje, neće početi izvlačenje goriva iz spremišta broda. U spremištima ima 2400 tona goriva, koje sada više nije likvidno kako bi trebalo biti za ispumpavanje. Zato će se izbušiti rupa kroz koju će se grijati nafta kako bi se u što boljem, tekućem stanju mogla crpsti kroz drugu rupu koju će se napraviti na brodu.
Gorivo se ne smije ispumpati dok god su spasioci tamo, jer gorivo trenutno služi kao balans i ako bi se ispumpalo gorivo pozicija broda bi bila nestabilna. Eto čak su se pojavile informacije da je taj kapetan i Sanadera vozio, dok je ovaj trošio naše pokradene pare. U svakom slučaju imaju nešto zajedničko - obojica bježe dok brod tone.