Iz kerestinečkih staklenika na godinu izađe dva milijuna paketića mini rajčica, a kada bi potrošači znali da je njihova hidroponska proizvodnja temeljena isključivo na biološkoj zaštiti, bez kemikalija, dok u oprašivanju sudjeluje i 4000 bumbara, vjerojatno bi brzo dosegli i 4 milijuna – smije se Zvonimir Belić, direktor Zarja grupe sa sjedištem u Brezju pokraj Sv. Nedelje.
Od proizvođača jagoda, pa grappolo rajčica, grupacija je s tri hektara grijanih staklenika danas najveći hrvatski i regionalni proizvođač cherry rajčica, za što je, objašnjava Belić, najzaslužniji njegov partner i glavni tehnolog tvrtke Janko Bostele. Cherry rajčice, a uz njih uzgajaju i vrste cocktail i harmony, tehnološki su skup, zahtjevan i strogo kontroliran posao. Rajčice se beru od ožujka do Božića i jedna biljka za to vrijeme naraste i do 20 metara. Obrani dio spušta se, naime, i omata oko vreća s kompostom iz kojih biljka raste.
Grupacija sa 70-ak zaposlenih, od kojih većina nekvalificiranih žena starijih od 35 godina, kakve na burzi teško nalaze posao, lani je imala 14 mil. kuna prihoda i 3 mil. kuna dobiti. Polovicu proizvodnje plasira u Konzumu kroz robnu marku Kora, ostatak pod vlastitim brendom u Mercatoru, Sparu, Billi, Plodinama, Kauflandu..., dok su sa 10% izvoza glavni igrači i na slovenskom tržištu. Iako je proteklih 10-ak godina u staklenike uloženo više od 6 milijuna eura, ozbiljni hrvatski proizvođači poput Zarja grupe u nas se i dalje bore s krutom birokracijom, visokim komunalijama i drugim nametima, skupim kreditima, uvozom koji se deklarira kao domaća roba... Rade bez državnih poticaja, a kako imaju više od 1 ha, nisu ‘podobni’ ni za novac iz EU fonda IPARD.
Teško je doći i do poljoprivrednog zemljišta, kakvo u Sv. Nedelji cijene i po 100 eura kvadrat, pa uskoro u Sloveniji planiraju širiti proizvodnju na 4 hektara staklenika vrijednih 6 milijuna eura. Slovenci su čuli za njih, zvali ih, ponudili im besplatno zemljište i subvenciju za investiciju, kaže Belić. Pismo namjere već su potpisali te proizvodnja mini rajčica pod već poznatim sloganom “Okus kakav pamtimo” tamo počinje već 2015.
>>D. Krce: \'Sada u ponudi imamo i rajčicu za četveročlanu obitelj\'