Ministarstvo obrane završilo je vrednovanje ponuda za novi hrvatski višenamjenski borbeni zrakoplov te je izradilo Studiju izvodljivosti na temelju koje će sada državni vrh moći donijeti i konačnu odluku.
Koraci u procesu donošenja odluke uključuju mišljenja Odbora za obranu Hrvatskog sabora i Vijeća za obranu koje saziva predsjednica RH. Zadnji je korak u procesu odluka o nabavi višenamjenskog borbenog aviona koju donosi Vlada RH, ističu u MORH-u.
Sve detalje o njihovoj preporuci državnom vrhu čuvaju u MORH-u i dalje u strogoj tajnosti jer svoje mišljenje o preporuci stručnog tima MORH-a – u čijem su sastavu bili najbolji inženjeri, piloti i ekonomski stručnjaci – trebaju još dati i političari.
Prvo pred saborski Odbor
– Ovo nije odluka koju donosi jedna osoba – samo kratko komentira ministar obrane Damir Krstičević. U MORH-u računaju da će se, s obzirom na to da Hrvatski sabor zasjeda do 15. prosinca, Studija izvodljivosti naći prvo pred članovima saborskog Odbora za obranu. Potom će biti sazvano Vijeće za obranu, kojeg su članovi predsjednica RH, predsjednik Vlade, predsjednik Sabora, načelnik Glavnog stožera OSRH te ministri obrane, vanjskih poslova i financija.
Iz MORH-a su o završetku posla obavijestili i četiri ponuđača iz Grčke, SAD-a, Izraela i Švedske, no nisu im još javili rezultate. Premda oni već neslužbeno imaju određena saznanja o tome kako su prošli u evaluaciji.
Dulje se u stručnim krugovima nagađalo kako su prvo “otpale” najjeftinija i ona najskuplja ponuda. Grčki rabljeni F 16 navodno ne ispunjava sve zamišljeno u natječaju, dok je američka ponuda za njihov novi i najmoderniji F-16 Viper za nas basnoslovno skupa. Tako je već bilo objavljivano da su u finalu preostale ponude za novi švedski JAS 39 C/D Gripen i za rabljeni izraelski F-16 (C/D) Barak. U medijima i stručnoj javnosti bila se povela velika bitka o plusevima i minusima između Gripena i Baraka. Probila se informacija da je Gripen bio začuđujuće skup, što ipak nije iznenađenje jer je Hrvatska tražila “višenamjenski borbeni lovac”, sa svim sposobnostima i naoružanjem, ne tek lovac za airpolicing kakvog trenutačno imaju u Češkoj i Mađarskoj. Izraelski Barak pak potječe s kraja 80-ih i početka 90-ih godina prošlog stoljeća, no Izraelci su mu ojačali konstrukciju tako da može ponijeti znatno više oružja i opreme nego Gripen te ga moderniziraju “do daske”, bez obzira na to hoće li ga RH kupiti ili ne. Dok potpuno ne zamijene te F-16 novim F 35, Izrael će još godinama čuvati Baraci koje se nude Hrvatskoj.
Odluka za mjesec ili dva
I u kuloarima se govori kako će se preporuka iz MORH-a izgledno odnositi na izraelski F-16, i to ne samo zbog cijene, premda je ona, navodno iznenađujuće povoljna i nekoliko stotina milijuna eura povoljnija od Gripena te je uračunato i naoružanje.
Cijena, međutim, nije odlučujuća, jer u kalkulacijama stručnog povjerenstva MORH-a ona čini trećinu jednadžbe. Ostatak ocjena ovisi o strateškom savezništvu (dugoročni, pouzdani saveznik Hrvatskoj u obrani), sposobnostima zrakoplova i poslovno-gospodarskoj suradnji.
Bez obzira na odluku politike, do nje će doći u roku od mjesec ili dva i time će Hrvatska dovršiti posao koji je počeo prije 15 godina. U vojnom proračunu za 2018. godinu za eskadrilu stoji iznos od 350 milijuna, a u projekcijama za iduće dvije godine 360 milijuna kuna. Računa se da bi RH eskadrilu otplaćivala deset godina, da će ugovor biti potpisan 2018., kada na obuku odlaze piloti i tehničari, da će 2020. letjeti prvi par aviona, 2019. stiže šest, a 2022. zadnja četiri. Podsjetimo, pristigle ponude otvorene su 3. listopada ove godine.
SAAB JAS 39 Gripen
Šveđani nude novi C/D model sa moćnom Mod 20 modernizacijom koja ispunjava uvjete natječaja o višenamjenskom lovcu. Problem je cijena od navodno oko 70 mil. eura po komadu, premda su tijekom natječaja poslali vijest da će poboljšati ponudu, bilo je, čini se prekasno
F-16 Barak
Rabljeni, 25 do 30 godišnjak, no u ratnim situacijama potvrđeni avion, ispunjava sve želje MORH-a, u cijeni je i naoružanje, jedna od najmoćnijih letjelica izraelskog ratnog zrakoplovstva, navodno stoji oko 30 milijuna eura po primjerku
Nakon presude...samo amerićli F 16. Novi! Nemojmo se zahebavat!