Nije još velika navala, no dobra je ideja da se nešto događa po pitanju OPG-ova. Mi smo u Vinjanima Donjim pokraj Imotskog i pitanje je kakva će nam biti nadolazeća sezona, a moramo živjet - kaže nam Teo Klapirić, otac vlasnika OPG-a Pave Klapirića, koji je samo jedan od 670 OPG-ovaca umreženih na nacionalni portal Tržnica.hr Ministarstva poljoprivrede.
Otkako je prije tri dana počeo s radom portalu Tržnica.hr uz početnih se 550 pridružilo još 170 OPG-ovaca diljem Hrvatske, koji potrošačima nude svoje proizvode u 11 kategorija - voće, meso, ribu, mliječne proizvode, jaja, pčelarske proizvode, žitarice, ulja, masti, pića te ostale proizvode poput bilja i začina te prirodne kozmetike. Iako za većinu Teovih proizvoda piše kako još nisu dostupni, poput patlidžana, salate, lubenica, jer ih proizvodi na otvorenom, to je ujedno i potvrda da se na Tržnica.hr-u ovih dana ne "lovi" u mutnom kao na većini virtualnih tržnicama izniklim za korone kao gljive poslije kiše, gdje puno prodavača svoje proizvode "ubire" na nekoj od zelenih tržnica ili u trgovačkom lancu.
U ponudi OPG-a Pave Kapirića trenutačno su tako čips od raštike, peršin sušeni, palenta s dodatkom raštike, celer... No da stranicu još treba dorađivati, kontrolirati, a i pomoći nekim OPG-ovcima koji se virtualno ne snalaze najbolje, vidjelo se danas i po ponudi svježih mahuna ili rajčica za ukuhavanje, koje je gotovo nemoguće trenutačno dobiti iz domaćeg uzgoja.
Video - Kako će izgledati život nakon koronavirusa? "Nema više rukovanja, ni sastanaka.."
- To je greška. Kasno smo se prijavljivali, pa smo za mahune i rajčice kojih još nemamo u ponudi zaboravili staviti opasku kad dozjevaju. Odmah ćemo ispraviti - objašnjava Mario Pavlović iz Ivankova. Na 12 hektara njegov OPG uzgaja povrće, a na 80-ak žitarice, poput ekološkog ječma. Iako mu se mobitel jučer usijao od poziva potencijalnih kupaca, kaže kako im trenutačno može ponuditi mladi krumpir po 6-7 kuna, mladi luk za 25 kn/kg, zeleni grah... No smatra kako će OPG-i teško realizirati prodaju "na malo". Srećom pa se zasad uglavnom traže veće količine s kojima bi se poslovanje online isplatilo.
Mladi poljoprivrednik Marijo Puškarić kaže kako njegov OPG upravo zbog toga ne prodaje svoju robu online nego je naslonjen na trgovačke lance. S trenutačnom situacijom "booma" online prodaje, gdje se u 80-90% slučajeva uz OPG-ovce provlače i oni koji motike nisu vidjeli, Puškarić je uvjeren kako potrošači trenutačno najkontroliraniju robu mogu naći u trgovačkim lancima.
No nacionalna Tržnica.hr to bi trebala promijeniti, nadaju se njezini tvorci, s obzirom da se na njoj lako može provjeriti tko što prodaje, odakle je i je li u Upisniku OPG-a, što znači da to što nudi doista i proizvodi.
Iz Ministarstva poljoprivrede ističu kako su zadovoljni odazivom, a poteškoće i problemi na koje OPG-ovci i potrošači u početku nailaze rješavat će se u hodu. Svjesni su da ih ima, no preuzeli su odgovornost da će se na nacionalnoj platformi nuditi isključivo domaće i kvalitetno – i vode brigu o tome. Konačno, život se polako vraća u normalu, a Tržnica.hr je projekt koji je zamišljen kao dugoročan, kao još jedan strateški kanal komunikacije hrvatskih poljoprivrednika koji će se uskoro i promovirati na društvenim mrežama. Putem nacionalne internet tržnice i javni bi naručitelji trebali pronalaziti dobavljače ili objavljivati potrebu za nabavom domaćih poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u skladu s Odlukom Vlade RH, kojom ih se obvezuje na nabavu domaće, svježe i kvalitetne hrane iz kratkih lanaca opskrbe.
- U ovome trenutku najveća vrijednost ovoga portala je što se na njemu može bez problema provjeriti je li OPG koji nudi svoju robu doista registriran kao OPG – kaže ministrica poljoprivrede Marija Vučković, ističući kako poštuje rad na svim sličnim inicijativama i platformama te bi rado i s njima uspostavila kontakt.
- Međutim, naša je zadaća bila uspostaviti online platformu kao dio nacionalnog lanca hrane kojega želimo stvoriti i koji omogućava sve relevantne i vjerodostojne podatke o hrvatskim proizvođačima, što oni uistinu proizvode, koje oznake kvalitete posjeduju ili ne posjeduju, koje certifikate imaju i pružiti potpunu informaciju hrvatskom potrošaču, a poslije možda i nekom drugom u širem okruženju. Mislim da je ona usklađena s prepoznatim izazovima u okviru rada na strategiji, o nedovoljnom broju prodajnih kanala za hrvatske proizvođače, te potrebi približavanja malog, pa i prosječnog poljoprivrednog proizvođača tržištu. To je samo jedan od odgovora na te izazove, ali je dobrodošao i u skladu s procesom digitalizacije hrvatske poljoprivrede koju smo započeli, te usklađen i s budućom strategijom od polja do stola EU - kazala je ministrica.
Poticanje domaće proizvodnje i trženje domaćim poljoprivredno-prehrambenim proizvodima važne su smjernice i strategije hrvatske poljoprivrede koja je u finalnoj fazi izrade te će uskoro biti predstavljena javnosti za raspravu i dijalog, objašnjavaju u resornom ministarstvu. Poljoprivredni proizvođači, koji na Tržnica.hr mogu besplatno i brzo oglašavati prodaju svojih proizvoda, pri kreiranju ponude imat će, doznajemo, i operativnu i administrativnu podršku djelatnika Ministarstva poljoprivrede, dodijeljenih po županijama.