PRIJEVOZ NAFTE

Nafta za BiH odlazi preko Mađarske i Jugoslavije

17.01.2002.
u 00:00

* - Kolege koji iz Slovenije voze naftu u BiH sada će se navozati i zaključiti da je jeftinije kupiti naftu od Ine, što su kreatori uredbe i htjeli - komentiraju vozači * Linić: Uredba donesena radi ekologije i suzbijanja sive ekonomije, a bit će ih još

Na hrvatsko-slovenskom graničnom prijelazu Bregani jučer nije bilo gužvi i ni po čemu se nije moglo zaključiti da cisterne koje kroz Hrvatsku prevoze naftu, u tranzitu, od ponoći ne smiju u zemlju. Jučer je, naime, na snagu stupila uredba o zabrani prijevoza nafte i naftnih derivata hrvatskim cestama, koja je izazvala burne reakcije u zemlji i inozemstvu. Zbog snijega koji je i jučer neprestano padao, ali i zbog činjenice da neće moći ući u Hrvatsku, prijevoznici nafte jučer nisu vozili uobičajenim koridorima kroz našu zemlju, a do BiH su vozili preko Mađarske i SR Jugoslavije.

Iako je donesenom uredbom, prvobitno zbog ekologije, bio zabranjen prijevoz svih opasnih tvari kroz Hrvatsku, na kraju se zabrana odnosi samo na naftu i naftne derivate, a jučer smo na graničnom prijelazu vidjeli nekoliko "opasnih" cisterni koje su nesmetano prelazile granicu. Olaf, vozač njemačke cisterne s oznakom zapaljivih tvari, koja prevozi kemikalije u Sisak, na lošem nam je engleskom jeziku rekao da ne zna ništa o zabrani prijevoza opasnih tvari, a nakon uobičajene procedure, prošao je carinske kućice. To nije nimalo čudno s obzirom na naputak carinicima u kojem jasno piše da se uredba odnosi isključivo na prijevoz nafte i naftnih derivata, i to samo ako su u tranzitu. Uvoz nafte za odredišta u Hrvatskoj nije zabranjen, izričito stoji u naputku, a sva ostala lako zapaljiva roba i dalje se smije prevoziti.

- Onaj tko je pisao tu uredbu postigao je cilj. Moji kolege, koji iz Slovenije voze naftu u BiH, sada će se navozati okolnim putovima preko nekoliko država i zaključiti da bi im bilo jeftinije kupiti naftu od Ine, a upravo to su kreatori uredbe htjeli postići - smatra vozač tegljača jedne velike hrvatske tvrtke.

Iako su se jučer pojavile informacije da slovenski carinici kao odgovor na uredbu usporavaju promet iz Hrvatske tako što automobile zadržavaju i po pola sata, na snijegom zatrpanoj Bregani promet se odvijao normalno u oba smjera.

Na međunarodnom cestovnom graničnom prijelazu Slavonski Brod jučer nije bilo gužvi, no preko toga graničnog prijelaza cisterne ni inače ne prometuju, osim one za potrebe SFOR-a, na koje se naputak i ne odnosi. Na carinskom terminalu brodskog graničnog prijelaza jedino je moguć promet praznih cisterni, i to samo iz smjera BiH. Vozači punih cisterni, uglavnom na ulazu u BiH, koriste se prijelazima Županja i Stara Gradiška.

Vladina uredba ne odnosi se na cisterne koje hrvatsku robu odvoze u inozemstvo. Tako je jučer na punilištu autocisterni u sisačkoj Rafineriji vladao uobičajeni režim rada. Cisterne iz BiH uredno su prolazile punilište, odlazile na parkiralište uz Novi most, gdje su obavljane carinske formalnosti, a potom put carinskih prijelaza u Staru Gradišku ili Maljevac kod Vojnića.

- Uredbu o zabrani transporta nafte hrvatskim cestama Vlada je donijela zbog ekologije, no riječ je i o organiziranoj bitki protiv sive ekonomije - rekao je jučer potpredsjednik Vlade Slavko Linić. Ta je uredba samo prva u nizu sličnih kojima će se ove godine mijenjati standardi vezani uz uvoz i prolazak razne robe kroz Hrvatsku, najavljuje Linić. Dodao je da je Vlada, planirajući donošenje uredbe, procijenila da ona neće imati negativne posljedice na gospodarstvo susjednih država.

Linić vjeruje da će Ministarstvo vanjskih poslova izgladiti sve eventualne nesporazume sa susjednim državama jer je uvođenje uredbe pitanje postupanja svake države. Vlade susjednih zemalja, uvjeren je, pomoći će hrvatskim nastojanjima da zaštiti ekologiju i obračuna se sa sivom ekonomijom koja, prema najnovijoj studiji Ministarstva financija, čini deset posto ukupne hrvatske ekonomije.

A. Pancirov, B. Gajdukov, Ž. Grgurinović

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije