KOBNI DOGAĐAJI

Najteže željezničke nesreće u Hrvatskoj: Dio stradalih na kolodvoru u Zagrebu 1974. nikad nisu identificirali

Željezničke nesreće
Foto: Arhiva VL
1/19
05.03.2023.
u 11:32

Najteža željeznička nesreća na području Hrvatske i jedna od najtežih na europskom tlu, dogodila se na Glavnom kolodvoru u Zagrebu 30. kolovoza 1974., oko 22.40 sati. Izvanredni ekspresni vlak broj 10410 koji je prometovao na relaciji Atena - Dortmund dojurio je na kolodvor brzinom od 104 kilometra na sat, dvostruko brže od dozvoljenog, pa je zbog prevelike brzine na zavoju ispred kolodvora svih devet vagona iskliznulo iz tračnica. Vagoni su ostali razasuti i prevrnuti po cijelom kolodvoru.

Nagibni vlak ICN 521 u kojem je bilo i puno stranih turista, vozio je tog 24. srpnja 2009. iz Zagreba prema Splitu. Kao i mnogo puta prije toga. Uobičajeni dan. No, jedan "detalj" pokazao se kobnim. Vlak je u Rudinama kod Kaštela iskočio iz tračnica jer je ujutro pruga bila poprskana kemijskim sredstvom koje se koristi za sprječavanje požara. Riječ je o retardantu TG-300 američkog proizvođača. Tračnice su bile skliske i strojovođa nije uspio usporiti. Poginulo je šestero ljudi, a 55 ih je zadobilo teže i lakše ozljede. Najteža je to željeznička nesreća u samostalnoj Hrvatskoj.

- Sve se dogodilo u nekoliko sekundi. Vlak je ubrzao i izletio – rekla je novinarima jedna od putnica. Prema navodima putnika, kondukter je povikao: "Otkazale su kočnice!" Zbog izazivanja nesreće iz nehaja Županijski sud osudio je bivšeg šefa ekologije HŽ Infrastrukture Ivicu Medaka sa četiri godine zatvora, a godinu manje od njega dobio je Ivica Bazina, angažiran kao stručnog konzultant za izradu prskalice kojom je na prugu nanesen retardant.

Na stranici https://arhiva.vecernji.hr/ nalazi se najveća digitalna arhiva izdanja dnevnih novina u Hrvatskoj, ali i u regiji. Pretplatite se danas i dobivate uvid u više od 60 godina hrvatske povijesti.

Tri osobe su oslobođene optužbi. Vještačenje Centra za kriminalistička vještačenja pokazalo je da se retardant TG-300 nanesen na ravnu i zagrijanu površinu pretvara se u tvar poput voska. Od sredstva kojim je tretirana pruga nakon isparavanja vode ostaje uljasta tekućina. Kristalizira se sitnim bijelim igličastim kristalima dajući na kraju kristaličnu krutinu nalik na vosak, navedeno je, a za to je dovoljno već deset do 15 minuta.

U petak 9. rujna, 2022. godine u večernjim satima na području Novske u blizini mjesta Rajić u naletu putničkog vlaka na zaustavljeni teretni vlak koji su prometovali iz smjera Okučani – Novska poginule su tri osobe, među njima i 17-godišnji mladić, a 11 ih je ozlijeđeno. Nesreća, druga najteža u samostalnoj Hrvatskoj, dogodila se oko 21.35 sati. Nakon nesreće pojavila su se pitanja zašto se teretni vlak zaustavio, zašto je putnički vlak prošao kroz crveno, jesu li vlakovi bili tehnički ispravni... Sindikat strojovođa Hrvatske tvrdio je da su na toj dionici između kolodvora Okučani i Novska bili neispravni i nefunkcionalni sigurnosno-signalni uređaji. Prozivke su pljuštale, no još nije poznat epilog te nesreće kad je u pitanju odgovornost za nju.

Željezničke nesreće
1/19

Najteža željeznička nesreća na području Hrvatske i jedna od najtežih na europskom tlu, dogodila se na Glavnom kolodvoru u Zagrebu 30. kolovoza 1974., oko 22.40 sati. Izvanredni ekspresni vlak broj 10410 koji je prometovao na relaciji Atena - Dortmund dojurio je na kolodvor brzinom od 104 kilometra na sat, dvostruko brže od dozvoljenog, pa je zbog prevelike brzine na zavoju ispred kolodvora svih devet vagona iskliznulo iz tračnica. Vagoni su ostali razasuti i prevrnuti po cijelom kolodvoru.

Poginulo je 167 putnika, a dio njih nije identificiran jer su tijela bila unakažena uslijed električnog udara nakon oštećenja električnih vodova, pa su pokopani u zajedničku grobnicu na Mirogoju. Devedeset putnika preživjelo je zadobivši teže i lakše ozljede. U vlaku je bilo oko 400 putnika, od kojih velik broj gastarbajtera koji su se s godišnjeg odmora vraćali na rad u Njemačku. Zbog nesreće strojovođa Nikola Knežević je kasnije osuđen na 15 godina zatvora, a njegov pomoćnik Stjepan Varga na osam godina. Najvjerojatnije je da su bili premoreni zbog preduge smjene. Lokomotiva koja nije bila toliko oštećena, kasnije se i dalje koristila u redovitom željezničkom prometu, sve dok nije završila u Hrvatskom željezničkom muzeju.

Komentara 2

DO
doberdedec
11:50 05.03.2023.

Najteže željezničke nesreće u Hrvatskoj, a slika iz Bioča, na pruzi Beograd -Bar. Ajd naučite geografiju.

BR
brzizestok
12:31 05.03.2023.

Željeznice su kod nas država u državi. Dirwktora i menagera na stotine, ogromne plaće i bonusi, odgovornost nikakva.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije