Godina dana na poziciji člana Uprave za financije zaista je brzo proletjela, a okarakterizirao bih je kao dinamičnu, izazovnu i uspješnu, kaže Matija Kovačević član Uprave Hrvatskog Telekoma te nadodaje: “Činjenica je da će izazova uvijek biti i koliko god bismo ih ponekad izbjegli – oni su pravilo, a ne iznimka na svim tržištima te su ujedno prilike za učenje i rast”.
Kovačević je u telekomunikacijskoj industriji proveo proteklih 20 godina, a radio je u Njemačkoj i na tržištima jugoistočne Europe. Prema njegovim riječima, višegodišnji angažman u Deutsche Telekomu dao mu je dragocjenu perspektivu o globalnim trendovima i kako ih primijeniti u lokalnom kontekstu. A razgovor za Poslovni dnevnik upravo smo i vodili na temu hrvatske telekom industrije, novih trendova, poslovanja HT-a, deregulacije tržišta…
Može se reći da HT posluje stabilno. Prihodi su zadovoljavajući. Gdje vidite prilike za rast? Što za telekome nosi budućnost općenito i gdje je daljnji prostor rasta za HT?
Hrvatski Telekom je u prvoj polovici godine nastavio s dobrim poslovnim rezultatima. Unatoč izazovnom makroekonomskom okruženju i inflatornim pritiscima koji su značajno opteretili naše operativne troškove, ostvarili smo rast prihoda i osigurali kontinuirani rast operativne dobiti. Pritom smo i u ovom složenom makro-okruženju udvostručili ulaganja, dodatno unaprijedili kvalitetu mreže i ponovno potvrdili status vodeće mreže što su prepoznali i naši korisnici, a čemu svjedoči i nagrada Ookle za najbolju i najbržu mobilnu mrežu već petu godinu zaredom. No ne namjeravamo stati na ovome, ostajemo predani planovima da pokrijemo više od milijun hrvatskih kućanstava optikom i nastavljamo graditi najveću optičku mrežu – u gradovima, ali i ruralnim sredinama. Infrastrukturom koju gradimo stvarano platformu nužnu za digitalnu transformaciju gospodarstva i društva u cjelini, dajući doprinos da se Hrvatska približi najrazvijenijim državama EU. Uz učvršćivanje statusa vodeće mreže, lidera po pitanju TV sadržaja, uz daljnji razvoj digitalnih usluga, prostor za rast vidimo i u segmentu integriranih ICT rješenja, gdje “tradicionalne” telco usluge nadograđujemo naprednim cloud i sigurnosnim rješenjima. HT je idealno pozicioniran da bude predvodnik ovih promjena i inovacija, pružajući najnovije tehnologije i usluge našim korisnicima, te nastavi s rastom i u godinama koje dolaze.
Deregulacija tržišta je top je tema u telekom sektoru. Vaše stajalište je…?
Deregulacija optičke mreže je nedvojbeno dobra vijest – za tržište i korisnike jer će omogućiti ravnopravniju tržišnu utakmicu za sve sudionike. Regulacija, kakva je dosad bila prisutna, a prema kojoj je samo HT bio reguliran, onemogućavala je HT-u da u područjima u kojima drugi operateri imaju značajnu izgrađenost optičke mreže, da konkurentnu ponudu. Time se stvorilo nesrazmjerno tržišno okruženje s nedovoljnom iskorištenosti izgrađenih optičkih mreža, što je dovodilo u pitanje opravdanost daljnjih ulaganja. Tom promjenom u regulaciji situacija će barem djelomično biti bolja i dat će poticaj nastavku investicija. Deregulacijom HT konačno može biti ravnopravan tržišni sudionik u dereguliranim područjima, od čega će najviše koristi imati korisnici. I dok pozdravljam deregulaciju, mišljenja sam da je takva odluka trebala biti još sveobuhvatnija i davno donesena. Nadam se da će uskoro, u skladu s praksom u EU, cijela Hrvatska biti deregulirano područje. Sada je to slučaj za samo 72 od više od 500 administrativnih jedinica.
Optimalni balans
Težimo optimalnom balansu između trenutnog povrata dioničarima i reinvestiranja u budući rast i inovacije. “Dionicu s najvećim prometom” osvojili smo sedam puta
Važan segment u daljnjem razvoju su i ulaganja. HT je i u tom segmentu napravio iskorak u odnosu na konkurente. Spomenuli ste makro-okruženje, kako će se ono odraziti na planove?
U volatilnom, makro i poslovnom okruženju jedna stvar je konstantna – a to su kontinuirano daleko najveća ulaganja HT-a. Svake godine investiramo više nego drugi telekomi zajedno. U prvih šest mjeseci ove godine naša ulaganja, uključujući radio frekvencijski spektar, premašuju 233 milijuna eura. To je više no dvostruko veći iznos u usporedbi s prvim polugodištem 2022. te značajno premašuje godišnje investicijske planove konkurenata. To najbolje odražava predanost rastu naše kompanije, ali i digitalizaciji i napretku Hrvatske. Svjesni smo kako naša ulaganja imaju i kaskadni učinak na društvo i gospodarstvo – omogućavajući javnom sektoru, građanstvu i brojnim malim, srednjim i velikim poduzećima u Hrvatskoj da koriste naše napredne usluge i rješenja kako bi mogli uživati u prilikama koje pruža digitalizacija, a sve kako bi modernizirali svoje poslovanje i uspješno konkurirali na tržištu. S tim u skladu su i naši daljnji investicijski planovi.
Koji je najpotentniji dio HT-a kada govorimo o daljnjem razvoju?
U poslovanju težimo izvrsnosti u svemu što radimo. Da bismo bili dugoročno uspješni i opravdali status vodećeg digitalnog telekoma, svjesni smo da ne možemo biti zadovoljni s time da smo najbolji sada, već moramo kontinuirano razvijati sve aspekte poslovanja. Pokreće nas stalna želja za poboljšanjem, transformacijom i razvojem, u svim segmentima: od proizvoda i usluga, mreže, zadovoljstva korisnika, do angažmana zaposlenika i održivosti. Naši korisnici zaslužuju najbolje, što nas motivira da budemo još bolji, inovativniji, da stalno proširujemo naš portfelj usluga koji odgovara njihovim potrebama, te kontinuirano radimo i na digitalizaciji internih procesa, što je rezultiralo najboljim korisničkim iskustvom u povijesti HT-a.
Kontinuirano ulažemo i u tehnologiju, infrastrukturu i mreže – gradeći optiku i u velikim gradovima i u manjim sredinama, pokrivamo s 5G mrežom više od 100 gradova diljem Hrvatske, i tako stvaramo preduvjete za gigabitnu eru i jačanje svih grana gospodarstva i digitalni razvoj lokalnih sredina. Također, intenzivno radimo i na segmentu umjetne inteligencije. Već sada vidimo rezultate primjene u optimizaciji mobilne i fiksne mreže kako bismo osigurali još bolje korisničko iskustvo te smanjenju potrošnje električne energije i CO2 emisija. U pripremi je i šira primjena na razne druge segmente.
Kako stojite po pitanju poslovnih korisnika. Ima li tu prostora za rast?
Naš cilj je održivi rast poslovanja, a važnu ulogu u ostvarenju naših planova ima segment poslovnih korisnika. Pogotovo s obzirom na rastuću konvergenciju u telekom industriji, pri čemu poslovni korisnici danas traže integrirano rješenje – cjelokupni paket mobilnih i fiksnih usluga, uz složena i inovativna ICT rješenja te premium korisničko iskustvo. U skladu s tim sustavno unaprjeđujemo portfelj proizvoda i usluga, te inoviramo anticipirajući buduće trendove i potrebe korisnika. Već smo implementirali niz noviteta u vidu mobilnih i fiksnih tarifa, ICT usluga, poslovanja u cloudu, te naprednih sigurnosnih rješenja. Jedan od ključnih područja rasta jest i razvoj usluga koje transformiraju poslovanje, poput rješenja za “pametne” gradove. Već niz godina surađujemo s brojnim gradovima na rješenjima koja unaprjeđuju kvalitetu života njihovih građana te podižu učinkovitost gradskih poduzeća. Naša smart city rješenja su prezentirana i na Mobile World kongresu u Barceloni, i to kao najbolji primjer u DT grupi.
Stjecanje vlastitih dionica učestala je praksa i sastavnim djelom vaše strategije alokacije kapitala?
Kada govorimo o stvaranju vrijednosti za dioničare i tržište kapitala, ključno je razmišljati dugoročno. U Hrvatskom Telekomu, težimo optimalnom balansu između trenutnog povrata dioničarima i reinvestiranja u budući rast i inovacije. Naša strategija alokacije kapitala jasno reflektira snažnu usmjerenost kompanije na kontinuirano stvaranje vrijednosti za dioničare s konzistentnom politikom dividendi u kombinaciji s programom otkupa vlastitih dionica. Rast redovne dividende za 2022. godinu, po prvi puta od 2013. godine, dodatno potvrđuje naš fokus na održiv povrat. Pritom smo prošle godine proveli i najveći otkup dionica u povijesti HT-a, a prije desetak dana zaključili smo i prvi otkup vlastitih dionica putem procesa ubrzanog prikupljanja ponuda (Accelerated Book Building), uz odaziv investitora koji je premašio sva naša očekivanja. Ovaj proces ne samo da omogućuje većim investitorima jednostavniji pristup tržištu, već i odražava i našu vjeru u intrinzičnu vrijednost HT-a. To uostalom iz godine u godinu potvrđuje i financijska zajednica i nagrade “Dionica godine” koju je HT osvojio tri godine zaredom, dok smo “Dionicu s najvećim prometom” osvajali čak sedam puta u zadnjih 11 godina.
Kada govorio o održivom poslovanju možemo reći da tu ima i podosta ‘greenwashinga’ u korporativnom svijetu. Kako po pitanju održivosti stoji HT, koje su ključne komponente vašeg poslovanja kada govorimo o održivosti?
Pristup održivosti u Hrvatskom Telekomu nije tek marketinški trik, on je integralni dio naše strategije. Naš cilj nije samo osigurati održivo poslovanje u budućnosti, već i dati doprinos digitalizaciji društva i gospodarstva u cjelini te omogućiti našim korisnicima da posluju održivije već sada. Ključna područja djelovanja naše ESG strategije su: klimatske promjene, učinkovitost resursa i digitalna uključivost. Prvi od ključnih klimatskih ciljeva da isključivo koristimo električnu energiju u potpunosti proizvedenu iz obnovljivih izvora ostvarili smo već unazad par godina.
Predani smo postizanju klimatske neutralnosti u pogledu izravne i neizravne potrošnje energije do 2025. te cijelog lanca vrijednosti do 2040. godine. Važnu prekretnicu u našoj energetskoj tranziciji ostvarili smo i s prvim korporativnim vPPA sporazumom (Virtual Power Purchase Agreement) čime smo napravili značajan doprinos plasmanu energije iz 100% obnovljivih izvora u hrvatski energetski sustav, iz vjetroelektrane koju će naš partner graditi u Hrvatskoj, čime smo još jednom potvrdili našu predanost održivoj budućnosti. Prepoznati smo i kao jedan od europskih klimatskih lidera, i to među 4000 tvrtki iz 33 zemlje.
Recesija, pad gospodarske aktivnost, ne baš dobro stanje na njemačkom tržište… Što sve to znači za hrvatski dio poslovanja?
Usporavanja gospodarske aktivnosti u EU, recesijski signali u gospodarski moćnim zemljama poput Njemačke neizbježno će utjecati na ostale članice EU, uključujući i Hrvatsku kojoj je Njemačka tradicionalno jedan od najvećih trgovinskih partnera. No, svaka kriza nosi i prilike, a digitalizacija je svakako jedan od ključnih alata za bolje prevladavanje krizom te je ključni pokretač oporavka cijelog gospodarstva, svih industrija i jačanja konkurentnosti. S obzirom na to, snažno ulažemo i nastavit ćemo ulaganje u mrežnu infrastrukturu – u optiku i 5G, što nije samo poslovna odluka za nas kao kompaniju, već i na taj način pružati podršku za oporavak i daljnji napredak gospodarstva.
U Upravi ste od prošle godine, a iza vas je zavidna karijera. Kada pogledate svoj karijerni put koji su bili najveći izazovi, a koje najveće prilike?
Godina dana na poziciji člana Uprave za financije zaista je brzo proletjela, a okarakterizirao bih je kao dinamičnu, izazovnu i uspješnu. Činjenica jest da će izazova uvijek biti i koliko god bi ih ponekad izbjegli – oni su pravilo, a ne iznimka na svim tržištima te su ujedno prilike za učenje i rast. Gledajući unatrag proteklih 20 godina, koliko sam u telekomunikacijskoj industriji, ponosan sam na raznolikost iskustava koja sam stekao u Hrvatskoj, Njemačkoj i tržištima jugoistočne Europe.
Višegodišnji angažman u Deutsche Telekomu, dao mi je dragocjenu perspektivu o globalnim trendovima i kako ih primijeniti u lokalnom kontekstu. Zahvalan sam što sam tijekom karijere bio u prilici surađivati sa sjajnim kolegicama i kolegama – stručnjacima i profesionalcima od kojih se uvijek može nešto novo naučiti.
Takvi ljudi, koji su pokretačka snaga naše kompanije, njihova stručnost, strast i angažman uvijek su imali motivirajući utjecaj na mene.