Crowdfunding u Hrvatskoj

Neki 'žicaju' euro za stan, no ozbiljni ulagači daju i do 50.000 €

Zagreb: Pivovara Medvedgrad naručenu pivu putem web aplikacije dostavljaju na kućnu adresu
Foto: Sandra Simunovic/PIXSELL
1/2
09.09.2020.
u 12:19

Za kampanju pivovare Medvedgrad prikupljeno je 1,1 milijuna eura

Mlada žena koja je prije nekoliko dana pozvala ljude da joj uplate po jedan euro da si kupi stan u Zagrebu teško da će doći do cilja. Kao cilj u crowdfunding kampanji zadala si je 80.000 eura, računajući da će se, ako 80.000 ljudi uplati po jedan euro, riješiti podstanarstva. Do danas je uspjela skupiti samo 1550 eura od 435 uplatitelja, a kako je, kako tvrdi, pogrešno shvaćena i našla se na udaru kritika iako je smatrala da je to samo dobar način za međusobno pomaganje, odlučila je novac koji joj je sjeo na račun uplatiti u humanitarne svrhe, SOS dječjem selu.

Kako izbjeći banku

Što je zapravo crowdfunding? Riječ je o načinu prikupljanja novca putem donacija od većeg broja ljudi, koristeći internetske platforme kakvih je diljem svijeta na stotine. Među poznatijima platformama za takvo grupno financiranje su Kickstarter, Indiegogo, GoFundMe, Seedrs... Poznati su slučajevi da mladi autori preko tih platformi traže novac za izdavanje knjiga, razne umjetničke projekte, razvijanje poduzetničkih ideja, startupa, i slično.

Osmisle projekt pa umjesto bankarima, koji od njih traže garancije poput jamaca ili hipoteka, predstave se široj masi ljudi od kojih traže donacije, a zauzvrat im najčešće nude nagrade, tzv. perkove. To mogu biti proizvodi ili usluge za koje se novac skuplja, ali i majice, bedževi, knjige... Neke tvrtke koje skupljaju donacije nude i dividende, kao i zaradu ako uplatitelj kasnije poželi povući novac. U realnom vremenu vidi se koliko je novca uplaćeno i od koliko ljudi. Kampanje traju najčešće od 30 do 60 dana. Među prvim primjerima iz Hrvatske su Buba bar iz Vinkovaca za zapošljavanje osoba s Downovim sindromom, putopisac Tomislav Perko koji je tražio donacije za knjigu “1000 dana proljeća”...

No jedna od prvih većih i ozbiljnijih kampanja u Hrvatskoj bio je projekt Trillenium, virtualni šoping-centar. Vodio ju je 2015. investitor i “poslovni anđeo” Hrvoje Prpić.

– Skupili smo 200.000 funti, a razlog uspješnosti cijele akcije bio je taj što sam se osobno jako puno unio u samu kampanju. U suprotnom bi bila neuspješna. Iznosi uplata kretali su se već od 20 funti, a kako je bilo 330 ulagača, prosjek je, dakle, 600 funti po uplati. Bilo je tada puno teže napraviti kampanju jer se još nije znalo tko su pravi investitori pa je naša kampanja financirana većinom od ljudi koji nisu profesionalni investitori, s puno manjim iznosima – kaže nam Prpić.

Koliko se crowdfunding promijenio od tada do danas?

– Crowdfunding polako mijenja svoj oblik u ono u što je oduvijek trebao biti, no kao novini na tržištu trebalo je proći neko vrijeme da sazre. Danas se investicijom u crowdfunding bave ljudi koji znaju pročitati račun dobiti i gubitka te bilancu i koji su spremni uložiti od 20.000 do 50.000 eura u jednu kampanju. Nekoliko uspješnih kampanja vođenih prošle godine pokazuje da je to vrlo zanimljiv oblik traženja investitora iako je zbog korone ova godina u potpunosti uništena – napominje.

Izdvaja kampanje Fresh island za glazbene festivale i razne evente za koju je skupljeno 820.000 eura te kampanju pivovare Medvedgrad s prikupljenih 1,1 milijuna eura, dvostruko više od planiranog iznosa. Koliko, pitamo ga, priče poput žene koja traži 80.000 eura za stan štete ozbiljnom crowdfundingu?

Dostupan svima

– Nimalo ne narušavaju imidž jer cijela priča se profesionalizira, a profesionalce takve priče ne zanimaju. Imaju platformu uz pomoć koje mogu investirati, i to ih jedino zanima – smatra Prpić. Inače, jedan od prvih primjera neke vrste crowdfundinga u svijetu bila je izgradnja postolja za Kip slobode u New Yorku, za koje je 1885. godine 125.000 ljudi uplatilo novac. Procvat je počeo nakon globalne krize 2008., kad su se tražili novi načini financiranja, a i internet se nezaustavljivo širio u sve kutke svijeta. Tako je i crowdfunding danas dostupan svima, pitanje je samo tko će uspjeti ostvariti cilj.

Ključne riječi

Komentara 1

DU
Deleted user
12:57 09.09.2020.

Mogu ja nekome uplatiti koliko hoću ako me prihvaća kao dioničara ili poslovnog partnera. Ukoliko projekt propane gubitak novca je moj osobni rizik kao u svakom ulaganju. Uplaćivati nekome da samo on stekne materijalnu korist nema smisla.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije