Četiri pukotine na plinovodu Sjeverni tok koje su dovele do curenja plina i izazvale neviđenu zabrinutost europskih dužnosnika su najvjerojatnije nastale zbog sabotaže. U ovom trenutku nije poznato tko je odgovoran za taj čin, ali ima mnogih koji za to krive SAD. Njemački medij Deutsche Welle proveo je istragu o tome jesu li Sjedinjene države uistinu krive za to.
"Sve raspoložive informacije upućuju na to da su rupe plod namjernog djelovanja“, rekao je povjerenik EU-a za vanjsku politiku Josep Borrell u ime 27 zemalja članica Unije.
Brojni stručnjaci više ili manje jasno prstom upiru prema Rusiji kao mogućem nalogodavcu eventualne sabotaže, na društvenim mrežama s druge strane brojni korisnici tvrde da je za moguću sabotažu odgovoran SAD. Čest argument za to je taj da su američki ratni brodovi stacionirani na području Baltika, između ostaloga, to tvrde i političari desno-populističkog AfD-a.
VIDEO: Putin priznao ukrajinski Herson i Zaporižje kao neovisne države
"Koja slučajnost…", napisao je jedan korisnik Telegrama u sarkastično, te dodao kako je "američki helikopter s oznakom FFAB123" letio 2. rujna navodno "uzduž rute plinovoda Nord Stream 2 ili čak između lokacija na kojima su se dogodile nesreća".
Originalni autor te tvrdnje povezane s američkim helikopterom je ruski think-tank Vatfor, a taj se narativ proširio i na Twitteru. DW proveo je istragu te tvrde kako je ta tvrdnja pogrešna.
"Ističu kako je još uvijek potpuno nejasno tko stoji iza moguće sabotaže plinovoda. Spomenuti helikopter ne dolazi u obzir kao mogući „počinitelj“, i to prvenstveno iz geografskih razloga: Mi smo najprije potražili točnu lokaciju rupa na plinovodu, i pronašli smo ih kod Danske službe za brodski promet. Među nautičkim informacijama i raznim upozorenjima može se naime pronaći i tri (od četiri dosadašnje) otkrivene rupe, uključujući i njihove koordinate. Četvrta lokacija, koju je otkrila Švedska priobalna straža, još uvijek nije javno i precizno lokalizirana", navode.
Navode da su u drugom koraku istražili rutu kojom je letio spomenuti helikopter FFAB123 te su to učinili preko softvera Flightaware.
"Flight Tracker nam je za 2. rujna ponudio rutu leta u blizini otoka Bornholma, koja doista odgovara ilustracijama koje se šire preko društvenih mreža. Let FFAB123 je napravio nekoliko „zavoja“ iznad Baltičkog mora nešto istočnije od otoka Bornholma. A kad se na istoj karti usporedi koordinate rupa na plinovodu i preciznu rutu helikoptera, onda se dobije sasvim drugačija slika od one koja je postala viralna na društvenim mrežama", objašnjavaju.
FFAB123 nije letio uzduž plinovoda, nije se čak ni približio pozicijama na kojima su detektirane rupe na cijevima Nord Streama. Posebice je sjeverna lokacija oštećenja na plinovodu poprilično udaljena od stvarne rute leta FFAB123. Podaci govore da je ruta leta FFAB123 bila udaljena devet, odnosno 30 kilometara od lokaliziranih rupa na cijevima plinovoda.
Javno poznate lokacije curenja plina
"Viralna tvrdnja jednog ruskog think-tanka na Telegramu o tome da je jedan američki helikopter s oznakom FFAB123 odgovoran za oštećenja plinovoda nisu održive i one su – pogrešne. Helikopter se nije približio pozicijama na kojima plin curi u Baltičko more", navode.
Postavlja se opravdano pitanje tko je kriv za sabotažu ako nisu to Amerikanci i kako je ista izvedena.
Njemački kapetan fregate i stručnjak za maritimnu sigurnost Göran Swistek je uvjeren da se radilo o „montiranju“ specijalne vrste eksploziva na cijevi plinovoda uz pomoć podvodnih vozila.
"Iz mojih vlastitih istraživanja znam da je Rusija posljednjih godina izgradila vrlo moćan istraživački program podvodnog svijeta“, rekao je Swistek u intervjuu za ZDF, prenosi DW. A baš takve bespilotne podvodne dronove je Rusija nedavno testirala između ostaloga i u Sjevernom moru i na sjeveru Atlantika – u blizini važnih komunikacijskih kablovskih veza.
VIDEO: Prosvjednice u znak potpore ženama Irana uzvikivale su poklič
Deutsche Welle odavno nije nikakav njemački medij, nego glasilo Kineske komunističke partije!