Malo je mjesta na svijetu koja Christine Hinkofer, urednica priloga o putovanjima (Reise journal), koji vikendom izlazi u njemačkima dnevnicima Munchener Merkur i Tageszeitung, nije vidjela.
Čitanost od oko 1,2 milijuna svakoj njezinoj rečenici daje posebnu težinu. Ova je ugledna bavarska novinarka i urednica dobro upućena u turističke prilike u nas, a pritom ne krije simpatije za Hrvatsku.
Koliko na njemačke goste utječe činjenica da je Hrvatska pred vratima Europske unije?
– To, dakako, ima pozitivne konotacije, ali glavno pitanje za njemačkog turista ipak je hoće li ljetovanje u Hrvatskoj 2013. biti skuplje nego sada. Ja osobno vjerujem vašem ministru, koji najavljuje sniženje PDV-a u idućoj godini, što bi hrvatskom turizmu trebalo osigurati konkurentnost i mogućnost da cijene ostanu na sadašnjoj razini. Hrvatska, inače, ima ponudu koja omogućuje solidne cijene. U usporedbi sa Španjolskom i sličnim destinacijama, one nisu previsoke, međutim na cjenovnu konkurentnost se ipak mora misliti.
Što je Nijemcima najveći turistički adut Hrvatske?
– Hrvatska ima velike potencijale ponajprije zbog svoje ljepote, očuvane prirode i čistog mora. Njemački gosti to jako cijene, pogotovo činjenicu da hrvatska obala nije preizgrađena. Dobro će biti prihvaćene i najave da će se ubuduće graditi manji, intimniji hoteli namijenjeni obiteljskim gostima, jer upravo takve objekte mnogi njemački gosti preferiraju.
Njemački gosti izrazito su ekološki osviješteni. Zadovoljava li Hrvatska te kriterije?
– Vjerujte, vide i sve dobro i sve loše što se u tom smjeru radi. Recimo, ljetos sam bila na krstarenju u Dalmaciji, u skupini u kojoj su dominirale žene koje su proputovale cijeli svijet. U grupi je bilo uspješnih poslovnih žena, urednica u medijima, bogatih nasljednica... Osim mene, sve su u Hrvatskoj ljetovale prvi put i sve su listom rekle da im je bilo ljepše nego što su očekivale. I sve su, isto tako, bile oduševljene kad smo u Trpnju, u ranojutarnjoj šetnji oko šest sati, na jednoj zabačenoj pješačkoj stazi srele čistača koji je revno skupljao svaki papirić. To se možda čini kao sitnica, ali turisti iz Njemačke takav pristup jako cijene.
Masovnost i konfekcija u turizmu nisu u modi?
– Važna je autentičnost. Bitno je to sačuvati, ostati svoj. Nitko u Hrvatskoj ne želi hotelske komplekse kakve nalazi u Španjolskoj, niti all inclusive ponudu kakva je u Turskoj, recimo. Danas na tržištu ponajbolje prolaze ciljani programi. U izvansezoni to, primjerice, mogu biti aranžmani koji uključuju dan, dva laganog pješačenja, tečaj kuhanja, malo biciklizma, posjet vinskoj cesti i sl. Svi najvažniji turoperatori u Njemačkoj objavljuju da je Hrvatska u centru interesa, to su dobre vijesti, ali iskreno se nadam da to neće završiti kao masovni turizam.
Hrvatskoj je prioritet produljenje sezone, ali se, istovremeno, pokazuje i priličnom zagonetkom kako to ostvariti.
– Odgovor je jednostavan. Dokle domaćini žele da sezona traje, dotle sve mora biti u punom pogonu. Tko bi poželio doći u, primjerice, Rovinj, Poreč ako su kafići, restorani... zatvoreni. Isto tako, odmor u izvansezoni mora biti osmišljen i sadržajan. Na Mallorci sam vidjela da hoteli u predvorju imaju izvješene popise što gost može u mjestu raditi ponedjeljkom, što utorkom, što srijedom itd. Doista nije dovoljno da hotel radi i da ima grijanje.
Gdje vi ljetujete?
– U Hrvatskoj i na Mallorci, naizmjence.
Treba poručiti Njemačkim turistima da ne brinu neće ništa poskupiti jer je tako rečeno iz ministarstva a i mogu zaboraviti i platiti za ljetovanje jer je kod nas to sasvim normalno.Za instrukcije o povečanju cijena upitati naše trgovce a o neplačanju raspitati se kod naših poslodavaca jer mala je vjerovatnoća da nalete na pojedinca koji ispunjavaju svoje obveze pa nisu upučeni.